Ing. Jaroslav Hanák (ČESMAD Bohemia, Svaz dopravy ČR) pro DN

„Budování dopravní infrastruktury je nesmírně důležité pro budoucnost“

V polovině června uspořádala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU v kazašském hlavním městě Almaty pátou Evropsko-asijskou silniční konferenci. Z České republiky se do Kazachstánu vydala například delegace Sdružení ČESMAD Bohemia, s jehož viceprezidentem (a prvním viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR a prezidentem Svazu dopravy ČR) Ing. Jaroslavem Hanákem jsme hovořili nejen o výsledcích konference, ale také o dopadu současné ekonomické situace na dopravní obor v České republice.

„O čem se v Almaty jednalo?“

„Silniční nákladní doprava mezi Evropou a Asií na tzv. Hedvábné stezce zaznamenala v uplynulých letech značný nárůst. Přesto dopravu zboží v této oblasti stále brzdí nedostatečná infrastruktura a řada růz-ných omezení. V Almaty o této problematice jednalo na pět set zástupců silniční dopravy a dvacet ministrů dopravy z různých zemí. Shodli se zejména na potřebě investic, kterými by vlády a soukromí investoři měli silnici podpořit, a vydali v tomto duchu dvě rezoluce.

První rezoluce přijatá účastníky zasedání se obrací na vlády, aby uznaly význam silniční dopravy pro pohyb zboží, a vytyčuje řadu požadavků. Požaduje například zjednodušení dosavadních byrokratických procedur, které brání dopravcům při vstupu na mezinárodní dopravní trh. Státy by měly v dopravě odstranit jakoukoli diskriminaci, a to jak vzhledem k jednotlivým dopravním modům, tak z hlediska země původu vozidla, nákladu či národnosti řidiče. Významné jsou rovněž požadavky na bezpečnost provozu, aby se snížil počet nehod a následných škod na majetku i zdraví.“

„V deklaraci zaznívá i volání po výstavbě veřejných logistických center…“

„Lepší využívání logistiky by umožnilo zvýšit efektivitu stávající silniční infrastruktury, jejíž rozvoj a další budování deklarace samo-zřejmě rovněž požaduje. Nová logistická centra, která by měly vybudovat tranzitní země, by napomohla dopravě zboží nejen na hlavní

trase mezi oběma kontinenty, ale také při jeho distribuci do dalších regionů.“

„Druhou rezoluci přijali na konferenci IRU ministři dopravy…“

„Ano, a i tato deklarace klade důraz na rozvoj silniční dopravy a podporu, kterou by jí státy měly poskytnout. Ministerská deklarace oceňuje zejména efektivitu a přizpůsobivost silniční dopravy, která by měla přispět k rychlejšímu zotavení mezinárodního obchodu ze současné krize. Ministři vyzvali mimo jiné k uplatňování pravidel Světové obchodní organizace o svobodném obchodu a upozornili na nutnost koordinace dopravních politik jednotlivých zemí. Požadují zjednodušení procedur při silniční dopravě zboží a všeobecně odstraňování bariér, které brání efektivnímu využívání silniční infrastruktury.“

„V čem vidíte význam obou deklarací?“

„Dopravci a politici jasně formulovali, co je třeba učinit pro to, aby se pohyb zboží mezi Evropou a Asií po silnici mohl svobodně a úspěšně rozvíjet. Nyní záleží především na jednotlivých zemích, kterými spojení prochází, aby požadavky rezolucí postupně vtělily do svých dopravních politik. Zatímco v obecné rovině politická vůle k dalšímu rozvíjení silniční dopravy v zásadě existuje, při formulování jednotlivých konkrétních úkolů nebude vždy snadné pod-řídit místní zájmy společnému cíli. Pro budování Hedvábné stezky budou muset zúčastněné země vynaložit nemalé finanční prostředky. Ale protože tlak na rozvoj silniční dopravy po překonání současné ekonomické krize bezpochyby zesílí,

lze očekávat, že se požadavky z Almaty podaří postupně naplňovat. A je třeba říci, že rozvoj Hedvábné stezky má velký význam i pro naše dopravce a speditéry, kteří z České republiky do zemí v této oblasti po silnici provádějí dopravu.“

Rozvoj Hedvábné stezky má velký význam i pro naše dopravce a speditéry, kteří z České republiky do zemí v této oblasti

po silnici provádějí dopravu

„Právě v době, kdy se v Almaty hovořilo o rozvoji infrastruktury mezi Evropou a Asií, se nad Českou republikou kvůli krizi naopak začala vznášet hrozba zastavení mnoha dopravních staveb…“

„To je opravdu vážný problém a jeho řešení by se mělo stát jednou z hlavních priorit vlády. V zájmu nepřerušeného budování dopravní infrastruktury bychom se neměli bát financovat tyto stavby třeba pomocí státních dluhopisů či půjčkou. Vždyť právě investice do dopravní infrastruktury přinášejí největší multiplikační efekt, garantují zaměstnanost a jsou nesmírně důležité pro budoucnost země. Měli bychom opravdu využít všech prostředků, abychom nemuseli dopravní stavby zastavovat. Jakmile by k tomu došlo, bylo by nesmírně obtížně získávat peníze pro jejich znovuotevření.

Věřím, že v této věci prokáže současná vláda zodpovědnost.

Že je dopravní infrastruktura mimořádnou záležitostí prospěšnou pro budoucnost naší země, prokázalo slavnostní vyhlášení výsledků České dopravní stavby roku 2008 v Betlémské kapli 25. června za účasti nejen tří garantů akce – premiéra Jana Fischera, ministra dopravy Gustáva Slamečky a mne, ale i desítek a desítek dalších odborníků, politiků a významných osobností dopravy a dopravní infrastruktury. Vítězné stavby v jednotlivých kategoriích jsou opravdovými klenoty novodobé české architektury s mimořádnou přidanou hodnotou.“

„Jak jsou dopravci spokojeni s činností současné vlády?“

„Především je to vláda odborníků a to je jistě její velké plus. Není sice zcela zřejmé, kolik má času, ale já věřím, že i prostor několika měsíců dostatečně využije. Má před sebou nepochybně jak řadu příležitostí, tak velice aktuálních úkolů. Měla by

například říci občanům, že v nejdůležitějších oblastech – nejenom v budování dopravní infrastruktury, ale také například ve vzdělávání a v aplikovaném výzkumu – na tom v České republice nejsme příliš

dobře. O těchto klíčových věcech je třeba začít nejen vážně hovořit, ale také již jednat, jinak nám hrozí, že za ostatními evropskými zeměmi zaostaneme.“

„Jednalo se o těchto problémech také na červnovém jednání tripartity?“

„Jednání tripartity bylo nesmírně pozitivní a vzhledem k závažnosti projednávaných témat také velmi dlouhé. Uskutečnilo se poprvé za účasti nové vlády a jejího premiéra. Za velké plus musím označit již to, že na rozdíl od minulosti tentokrát byli na jednání trvale přítomni jak premiér, tak všichni nominovaní ministři – mimo krátké přestávky na zasedání bezpečnostní rady státu k povodním. Celé dlouhé jednání se obešlo bez jakéhokoli politického populismu či arogance a ze všech tří zúčastněných stran se neslo v nesmírně věcném a odborném duchu.“

„Jaká byla hlavní témata jednání?“

„Nejdelší část programu byla věnována aktuálním informacím o stavu ekonomiky z pohledu všech tří stran. Za vládu zhodnotil vážnost situace premiér Jan Fischer a jeho vystoupení doplnili ministr financí Eduard Janota a ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka. Podnikatelskou delegaci jsem vedl již tradičně já a na zasedání jsem představil pohled českých podnikatelů na současný a budoucí vývoj národní ekonomiky s důrazem na čísla, která vycházejí z analýzy provedené Svazem průmyslu a dopravy v 29 odvětvových svazech průmyslu a dopravy.“

„Co z analýzy vyplývá?“

„Z provedené analýzy zaznívá malý optimismus firem z důvodu dalšího výrazného poklesu zakázek a definitivní nutnosti snižování stavu zaměstnanců. Drtivá část firem se rovněž výrazně negativně vyjádřila k problémům s úvěry a zdražování peněz (více než 69 procent) a současně více než 92 procent firem je znepokojeno dalším zhoršováním platební morálky. Všechny tyto skutečnosti se výrazným způsobem dotýkají silniční nákladní dopravy, která v některých regionech klesla i výrazně pod třicet procent objemů za srovnatelné období loňského roku. Obdobná situace je také ve spedici a logistice. Jestliže 23 procent firem předpokládá ukončení činnosti v druhém pololetí letošního roku,

pak jich určitě hodně bude z klasické silniční nákladní dopravy, malých spedic a méně významných či malých logistických firem.“

„Jaké kroky by bylo třeba v této situaci podniknout?“

„Po vystoupení zástupců odborů jsem vyzval vládu ke zpracování objektivního a nepolitického materiálu o současném stavu naší země do poloviny září s důrazem na zabránění možnému populismu politických stran před mimořádnými volbami. Po vyjádření podpory ze strany odborů vláda tento úkol přijala s tím, že bude materiál prezentovat na mimořádné tripartitě, aby byla šance ke stanoviskům sociálních partnerů.“

„Jaká byla stanoviska všech k současné úrovni nezaměstnanosti?“

„Vládní strana vyjádřila spokojenost se současným stavem nezaměstnanosti ve výši 7,9 procenta. Já jsem však v této souvislosti důrazně upozornil, že uváděné číslo je nesmírně zavádějící a další měsíce výrazně poroste. Údaje o nezaměstnanosti zkreslují například lidé, kteří pobírají sociální dávky a přitom pracují v tzv. šedé ekonomice. Ale je třeba vycházet z očekávání firem, neboť z provedené analýzy vyplývá, že především ve třetím, ale i ve čtvrtém čtvrtletí zhruba padesát procent firem očekává propouštění do deseti procent zaměstnanců a dále 35 procent firem zvažuje redukci zaměst-nanců v rozsahu 11 až 20 procent.

S tímto stanoviskem se plně ztotožnily i odbory, které navíc poukázaly na některé případy drancování státního rozpočtu firmami i zaměstnanci či OSVČ.

Více než 92 procent firem je znepokojeno dalším zhoršováním platební morálky

K tomuto bodu sociální partneři společně navrhli jednak vytvoření Národní rady pro lidské zdroje a dále důsledné prověření čerpání prostředků z fondů Evropské unie a národních fondů na podporu zaměstnanosti v důsledku velké byrokracie a pomalosti reakcí státní správy. Vládní strana oba náměty přijala.“

„Jednala tripartita také o dopravní infrastruktuře?“

„Bylo to jedno z klíčových témat. Hovořili o něm ministr dopravy Gustáv Slamečka a financí Eduard Janota, ale i oba sociální partneři. A protože právě chybějící prostředky na dopravní infrastrukturu jsou nejváž-nější problémy státního rozpočtu na rok 2010, oba sociální partneři opětovně vyzvali vládu ke svolání mimořádné tripartity ke státnímu rozpočtu na rok 2010. Vláda stanovisko sociálních partnerů přijala a toto jednání proběhne na přelomu srpna a září.“ Pavel Toman

spinner