26. dubna 2001
V červnu loňského roku byl do čela Sdružení zástupců leteckých společností v České republice (Board of Airline Representatives – BAR) zvolen ředitel českého zastoupení maďarské společnosti Malév Hungarian Airlines ing. Jan Štrup. O činnosti sdružení Dopravním novinám poskytl následující informace. BAR v současné době sdružuje 21 členů, ředitelů poboček leteckých společností, které pravidelně létají do Prahy. Na posledním zasedání BAR, které se uskutečnilo v lednu letošního roku, sdružení přivítalo dva nové členy – zástupce společnosti Turkish Airlines a ruského dopravce Aeroflot. Zájmové sdružení BAR je obdobou podobných sdružení ustavených takřka ve všech zemích světa, v nichž je provozována pravidelná mezinárodní letecká doprava. Slouží jako platforma pro výměnu informací mezi členy o věcech společného zájmu. V těch bodech, u nichž je to možné, si klade za cíl společným postupem docílit pozitivních změn podmínek, za kterých členové BAR činnost v dané zemi vyvíjejí. K hlavním partnerům BAR v České republice patří rozhodující orgány státní správy v oblasti civilního letectví, tedy Ministerstvo dopravy a spojů ČR, jeho Odbor civilního letectví, Česká správa letišť, Řízení letového provozu, Dopravní podvýbor Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Asociace cestovních kanceláří a další subjekty. Jednání BAR se zaměřují hlavně na záležitosti týkající se letiště a podmínek, za nichž letečtí dopravci svou činnost na letišti provádějí. Významnou oblast představují také podmínky, za kterých letečtí dopravci provádějí svou hlavní obchodní činnost, tedy prodej letenek, a vztahy s hlavními obchodními partnery – především s prodejními agenturami. Sdružení často řeší také záležitosti pracovně-právních vztahů s místními zaměstnanci zastoupení členských leteckých společností v České republice a obecné podmínky pro veškerou činnost místních kanceláří, včetně otázek daňových, účetních, obchodních a právních. Záběr oblastí, kterými se BAR zabývá, je možné odvodit od skutečnosti, že členem BAR je i zástupce českého národního dopravce ČSA. V neposlední řadě je v zájmu členů BAR udržovat také kontakt s veřejností a dosáhnout tak jisté míry informovanosti o věcech, které jsou pro činnost leteckých společností důležité a o nichž by veřejnost měla vědět. Sporný zákon o pobytu cizinců Ke konkrétním bodům, kterými se BAR v poslední době zabýval, patřilo znění Zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR. Uvedení tohoto zákona do praxe znamenalo, že v oblasti, kterou plně nekontrolují, by byly letecké společnosti nepřiměřeně finančně zatěžovány udělovanými pokutami, a to mnohdy i v případech, které neodpovídaly hlavnímu záměru přijatého zákona. Například za to, že občan státu, s nímž má ČR zaveden bezvízový styk (třeba Francie), přicestuje do České republiky pouze se svou ID kartou, tedy bez cestovního pasu, by letecká společnost byla penalizována částkou 100 tisíc Kč. Paradoxně nejvíce by na pokutách zaplatil domácí dopravce ČSA s největším počtem linek do/z Prahy. I přispěním BAR, díky jeho přirozenému lobbyingu, se podařilo dosáhnout toho, že Poslanecká sněmovna přijala novelizované znění tohoto zákona, které v odůvodněných případech dovoluje udělení nižší pokuty. Letištní taxy Stálou pozornost věnuje BAR rozvoji přepravy na letišti Praha-Ruzyně, a to především proto, že počty přepravovaných cestujících mají vliv na stanovení výše letištních poplatků; vyšší nárůst umožňuje snížit úroveň letištních tax (a zlepšit tak hospodaření leteckých společností). Členové sdružení jsou průběžně seznamováni se statistikami přepravy z/do na letiště Praha a spolu se zástupci Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA jsou členy jednacího týmu pro stanovení reálné výše letištních poplatků. V neposlední řadě se členové sdružení zajímají o to, jak bude probíhat výstavba nových částí letiště a jaké bude napojení letiště na pozemní komunikační systém. Na jednáních o těchto záležitostech jsou kromě členů BAR přítomni zástupci specializovaného odboru IATA z Montrealu. Letecké společnosti se totiž jako hlavní budoucí uživatelé cítí být povoláni dávat najevo připomínky a názory ke zpracovávaným projektům, aby tak pomohli zajistit vhodné podmínky pro vlastní činnost a rozvoj leteckého dopravy do/z Prahy. Rozvoj pražského letiště Odbor IATA pro rozvoj letišť má nepřeberné množství zkušeností a podkladů pro zpracování optimálního projektu na výstavbu letiště. Na základě zkušeností z vývoje známých světových letišť může zamezit opakování chyb a tomu, aby danou etapou přestavby nebyl nijak omezen další možný vývoj. Vždyť například plocha dnešního letiště Londýn-Heathrow byla před 55 lety osázena stany a dnes se na ní denně proinvestují tři milióny USD. S bouřlivým vývojem je nutno počítat i v případě pražského letiště, a proto bude nutné ponechat volné ruce pro jeho další výstavbu i následujícím generacím. Praha by měla splňovat veškeré požadavky na propojení letecké dopravy a většiny druhů pozemní dopravy tak, aby se mohla stát opravdovým středoevropským „hubem“. Má k tomu předpoklady nejen kvůli své geografické poloze, ale také například i proto, že se ČSA zapojily do globální letecké aliance SkyTeam. V rámci globální sítě této aliance bude pro takový „hub“ pro střední nebo východní Evropu určitě místo. Ze všech těchto důvodů se BAR snaží v tomto procesu aktivně vystupovat tak, aby hájil legitimní zájmy svých členů, které se, jak jsem přesvědčen, shodují i se zájmy města Praha a celého státu. Ing. Jan Štrup, prezident Sdružení zástupců leteckých společností v České republice (BAR)