24. května 2001
„Bavorská vláda podporuje návrh na postupné otevírání dopravního trhu Evropské unie kandidátským zemím, které by začalo již před vstupem pomocí malých, ale progresivně rostoucích kontingentů povolení pro mezinárodní dopravu,“ při slavnostním otevření pravděpodobně nejreprezenativnější specializované evropské výstavy na oblast dopravy, spedice a logistiky to na začátku minulého týden v Mnichově prohlásil bavorský ministr hospodářství, dopravy a technologie Otto Wiesheu. "Na druhou stranu by podniky ze zemí střední a východní Evropy neměly mít plný přístup na trh unie již od okamžiku vstupu, nýbrž až po uplynutí přiměřené přechodné lhůty. Velký třesk
- tedy plné otevření trhu k datu přistoupení – nesmí nastat
a to by si měli konečně uvědomit i v Bruselu," dodal. Jeho slova byla určena nejen stovkám domácích vystavovatelů, ale i trvale rostoucímu počtu firem z kandidátských zemí, které si v Mnichově připravují cestu na trh unie a zvláště pak firmám nejbližšího souseda Bavorska – České republiky. Otto Wiesheue podpořil i německý spolkový ministr dopravy, stavebnictví a bytového hospodářství Kurt Bodewig, který na zahájení veletrhu ohlásil i záměr sociálnědemokratické vlády na zásadní reformu německého dopravního systému. Jeho podstatou je vedle zavedení poplatků za užívání silniční infrastruktury od roku 2003, které vláda hodlá v plném rozsahu reinvestovat do výstavby infrastruktury, kokrétní plán opatření na zdvojnásobení podílu železniční dopravy na přepravě zboží v průběhu příštích patnácti let. Téměř tisíc firem z 36 zemí Avšak nejen dopravně-politickými prohlášeními letos mnichovský veletrh ve dnech 15. až 19. května dále překonal laťku, kterou nastavil jeho poslední ročník v roce 1999. Podruhé v jednom z nejmodernějších výstavních zařízení světa na místě bývalého mnichovského letiště Riem se osmý ročník veletrhu s mírně inovovaným názvem, v němž přibylo slovo logistika, vyprofiloval do podoby největší a nejreprezentativnější akce svého druhu. Z kdysi spíše regionální výstavy, jejíž počátky sahají až do roku 1961, se vyvinul „veletrh superlativů“, který na evropském kontinentu nemá obdobu. Letos tak v Mnichově na celkem 979 vystavovatelů z 36 zemí (o 8 procent více než v roce 1999) na 66 tisících m2 (předloni 59 tisíc m2) výstavní plochy v pěti plně obsazených halách představilo logistická řešení pro celý přepravní řetězec od odesilatele až po příjemce, včetně komunikační a řídicí techniky, zpracování dat, telematiky, služeb, ale i výzkumu a vývoje. Jejich nabídka pokrývala vše od oblasti vnitropodnikové dopravy a materiálového toku až po veškeré systémy a služby nákladní a osobní dopravy na silnici, kolejích, ve vzduchu a na vodě. Výrobci kolejové techniky svou produkci nově prezentovali na venkovním kolejišti o délce 663 metrů. Doprovodný program: „infotrhy“ i konference ministrů Co z mnichovského veletrhu činí evropskou logistickou událost číslo jedna však nejsou jen čísla o počtu vystavovatelů a rozloze výstavní plochy, nýbrž téměř nepřeberná nabídka vysoce odborného doprovodného programu. O ten se v Mnichově opět postarala celá řada předních německých svazů a institucí z oblasti vědy, techniky, průmyslu a profesních asociací. Doprovodný program tvořily vedle jedenácti osvědčených „infotrhů“ čtyři fóra německého Spolkového svazu logistiky, specializovaný Den profesního růstu pro uchazeče o kariéru v oblasti dopravy a logistiky, tři workshopy a jedno sympozium o dopravě. To vše doplňovaly téměř nepřetrřitě četné akce jednotlivých firem pořádané přímo na stáncích nebo v konferenčních místnostech. Pro německou veřejnost však byla akcí číslo jedna nepochybně konference ministrů dopravy všech sedmnácti spolkových zemí za přítomnosti spolkového ministra Kurta Bodewiga. Ministři jednali i o rozšíření Evropské unie na východ, ale v centru jejich pozornosti byla aktuální situace německé dráhy DB AG a plánované kroky její reformy. Brno kontra Mnichov Veletrh transport logistic se i letos těšil značnému počtu návštěvníků z České republiky. Shlédnul jej i český ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, který návštěvy v Mnichově využil nejen k dvoustrannému jednání se svým bavorským protějškem Otto Wiesheuem, ale i s devíti českiými vystavovateli. I to potrzuje značnou dostředivou sílu veletrhu pro českou dopravu, spedici a logistiku. Lze si jen přát, aby příliš nezastínil nový brněnský veletrh s téměř identickým názvem, který se koná jen o čtyři měsíce později ve stejném dvouletém cyklu. Přinejmenším podle některých českým vystavovatelů v Mnichově jsou pro střední Evropu dva obdobné veletrhy ve stejném roce příliš mnoho. Luboš Spálovský