UIC

Drážní řídicí systém ERTMS čeká na první provozovatele

Implementace jednotného drážního zabezpečovacího a řídicího systému ETCS a vlakového radiového komunikačního systému GSM-R otevírá cestu ke skutečně přeshraniční železniční dopravě. Shodli se na tom účastníci světové konference o ERTMS, kterou na konci března ve Florencii spolu s Italskými státními drahami (FS) uspořádala Mezinárodní unie železnic (UIC). Na konferenci se sešlo více než 650 zástupců dodavatelů signalizační a telekomunikační techniky, evropských a mezinárodních organizací a železničních společností pěti kontinentů. Cílem jejich setkání bylo představit řídicí systém ERTMS, který vyvíjeli za podpory Evropské unie. ERTMS se skládá z jednotného zabezpečovacího a řídicího systému ETCS a radiového komunikačního systému GSM-R. Po letech úzké spolupráce všech zainteresovaných stran (železničních společností, UIC, dodavatelů a Evropské komise) na technických a funkčních specifikacích a testování v řadě zemí jsou nyní obě složky – ETCS i GSM-R – na evropském i světovém trhu k dispozici všem drahám usilujícím o modernizaci sítě. Systém ERTMS je založen na nejmodernějších vývojových standardech v oblasti signalizačních i telekomunikačních technologií a svým uživatelům nabízí široké spektrum výhod. Nejenže umožňuje plnou mezinárodní interoperabilitu, ale zaručuje také vynikající výkony, vysokou spolehlivost a bezpečnost, optimální využití kapacity tratí a úsporu nákladů při železniční dopravě. Je vhodný pro všechny typy tratí (včetně vysokorychlostních) a pro jakýkoli druh vlaku. Radiový vlakový komunikační systém GSM-R umožňuje přenos dat a pokynů v rámci ETCS. Dále nabízí řadu komunikačních funkcí pro zajištění hladkého provozu na železnici (skupinové i individuální volání apod.) Další podpůrné funkce zákazníkům pomáhají zvyšovat přidanou hodnotu služeb. Po skončení testovací fáze nyní systémy ETCS a GSM-R čeká zavedení do běžného provozu: řada zemí již plánuje jejich instalaci a vypisuje výběrová řízení na dodavatele technologie. V Itálii bude například systémem ERTMS plně vybavena vysokorychlostní trať „Direttissima“ z Florencie do Arreza. Evropská unie financuje studie proveditelnosti na IV. železničním koridoru Děčín-Praha-Bratislava-Budapešť a na VI. koridoru Varšava-Katowice-Zabrzydowice-Petrovice-Břeclav.

spinner