26. dubna 2001
Elektronický letecký nákladní list (AWB) by měl být zaveden do praxe již v červenci příštího roku. Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA připravuje od poloviny ledna plán, který počítá s postupným nahrazením papírového dokumentu elektronickým již k tomuto termínu. Záměr má značně širokou podporu. Vedle členů IATA jako Lufthansa Cargo, KLM, Cathay Pacific a Northwest Airlines se na iniciativě podílejí také spediční svazy, skupina Cargo 2000 a integrátoři FedEx a United Parcel Service. Současně IATA ke spolupráci přizvala dodavatele počítačových systémů, například společnosti Sita, Sabre a Unisys, aby se projektu zúčastnili jako pozorovatelé. Vedením projektu byl pověřen Sam Okpro, který v IATA zastává funkci náměstka ředitele pro odbavení zboží a automatizaci. Sam Okpro je přesvědčen, že zrušení AWB v papírové formě přinese zákazníkům i poskytovatelům služeb značné výhody. Vedle kvalitnějšího i rychlejšího přenosu informací a omezení chybovosti by to měla být i značná úspora nákladů. Podle stupně automatizace u jednotlivých leteckých dopravců by úspory měly dosáhnout až šesti USD na jeden letecký nákladní list. Zcela eliminovány budou navíc náklady spojené se skladováním a vyhledáváním starších dokladů. Letecké společnosti také nebudou nuceny investovat do speciálních tiskáren, které jsou nezbytné pro zpracování současného formátu papírových AWB. Ron Cesana, projektový ředitel iniciativy Cargo 2000, vyzdvihl především úspory v oblasti přenosu dat a podstatné snížení výskytu chyb. Již dnes některé letecké společnosti, například nizozemská KLM, elektronickou verzi dokladu v omezeném rozsahu využívají. Jejímu většímu rozšíření však dosud podle ředitele KLM Cargo pro informatiku Axela van Lamsweerdeho brání absence závazných standardů pro přenos dat. A právě v této oblasti by společná platforma IATA mohla znamenat značný pokrok. Pokud jde o standardizace předpisů, letecká nákladní doprava zaostává za osobní dopravou zejména proto, že ratifikační proces Montrealského protokolu č. 4 trval velmi dlouho, zdůraznil Sam Okpro. Protokol, který nahrazuje Varšavskou úmluvu a zjednodušuje náležitosti nákladních dokumentů, podepsalo 51 států. Ratifikovalo jej však dosud jen pět zemí, mezi nimi v listopadu loňského roku i Česká republika. Dosavadních 32 dílčích položek, z nichž 21 muselo být vyplněno povinně, Montrealský protokol č. 4 nahrazuje pouze čtyřmi hlavními údaji: referenčním číslem, místem odeslání a určení, tranzitním místem a hmotností zásilky (podrobněji viz DN 17/00). Čtyři samostatné pracovní skupiny Na půdě IATA byly založeny čtyři pracovní skupiny, které se tematikou elektronického leteckého nákladního listu zabývají. První skupina pracuje na operativní části, zejména v souvislosti s knihováním, vydáváním a zpracováním dalších dokumentů. Druhá skupina řeší problematiku obchodních náležitostí a úzce spolupracuje s celními orgány. Třetí skupina se věnuje finančním systémům a čtvrtá zpracování jednotlivých standardů. Vedle toho bude ještě nutné se zabývat právními aspekty, standardy pro přenos dat a možností převedení dat z uzavřených sítí na internet, který nabízí mnohem vyšší flexibilitu. „Potřebujeme platformu, která umožní rychlou komunikaci mezi mnoha partnery,“ uvedl Sam Okpro. Nedávno skončila první fáze projektu, při níž všichni letečtí dopravci prověřovali a definovali jednotlivé body procesu zajištění přepravy zásilky. Již předtím – v únoru – však byly zahájeny práce na druhé fázi, při níž je testována závislost papírových dokumentů a omezení při odbavení. Tato fáze by měla být dokončena v září. Od konce listopadu budou experti IATA zpracovávat doporučení a směrnice pro zavedení elektronického AWB v polovině května příštího roku. V listopadu budou současně zahájeny také doprovodné pilotní projekty, které poběží až do poloviny června příštího roku. Zatím nebylo určeno, které konkrétní letecké společnosti se zkušebního provozu zúčastní. Celý projekt by měl být dokončen do poloviny července 2002. Poté budou vypracována doporučení týkající se doprovodných dokumentů. Pracovní skupiny se prozatím zaměřují výlučně na vzorový AWB, který se používá nejvíce u sběrných služeb, později by se mělo dostat i na firemní nákladní listy. Letečtí dopravci a speditéři iniciativu IATA uvítali a řada z nich se aktivně účastní přípravných fází. Předseda Institutu leteckého zboží Světové federace národních spedičních svazů FIATA William Gottlieb pokládá za klíčové to, že prakticky všechny články leteckého přepravního řetězce se mohou projektu zúčastnit a elektronický AWB využívat. Největší problémy očekává ze strany celních orgánů. Kanadský trh podle něj sice odbavení elektronických celních dokumentů umožňuje již dnes, obvyklou praxí však i nadále zůstává fyzické předávání papírové dokumentace.