Řecko

Letadlo ČSA vzlétlo jako první z nového aténského letiště

Účastníci příštích letních olympijských her v Řecku v srpnu roku 2004 budou do Atén přilétat na nově postavené mezinárodní letiště Spata necelých 30 kilometrů východně od řecké metropole. Dosavadní letiště v Hellenikonu (jihovýchodně od Atén) bude využito pro olympijské soutěže. Spatské letiště, které nese jméno řeckého premiéra z prvních desetiletí 20. století Elefteria Venizela, bylo slavnostně otevřeno na konci března. Premiérové přistání obstaralo letadlo řecké společnosti Olympic Airways na lince z kanadského Toronta. Cestující, kteří jako první vystoupili na novou letištní plochu, uvítal ministr dopravy a spojů Christos Verelis a členové letištní správy. Zatímco jim se dostalo růží, na kapitána letadla se snesla sprška šampaňského. „Mysleli jsme, že přistaneme na starém letišti, ale o pár hodin náš let zdrželi, a tak jsme mohli být první,“ řekl kapitán Kostas Dedes. „Tohle letiště je podle světových standardů nádherné. Je rozhodně o hodně lepší než to staré,“ podělil se o bezprostřední dojmy po příletu. Prvním strojem, který ze Spaty odletěl, pak bylo o den později letadlo Českých aerolinií. Zprovoznění nového letiště pochopitelně provázela i řada problémů (viz DN 16/01). Den za dnem se však situace postupně zklidňovala a minulý týden zpoždění odletů činilo v průměru již jen asi 30 až 40 minut. Zároveň s oficiálním zahájením provozu na novém aténském letišti byla zahájena i mamutí celodenní akce, během níž kamióny přepravují bezpočet tun zařízení ze starého letiště, jehož plocha se má proměnit ve sportoviště pro letní olympijské hry v roce 2004. Poslední letadlo má z Hellenikonu, které nechvalně proslulo špatným servisem a pochybnou bezpečností, vzlétnout den po otevření nového letiště. Nové letiště v řecké Spatě, k němuž položil základní kámen premiér Kostas Simitis 5. září 1996, se poslední dobou stalo předmětem nebývale ostrých sporů. Původně mělo být otevřeno již 1. března, v únoru se však řecká vláda neshodla s Mezinárodní asociací leteckých dopravců IATA, která požadovala šestiměsíční odklad otevření. To vláda v Aténách odmítla. IATA kritizovala především absenci přístupových komunikací a problémy v oblasti zásobování, čekání letadel a nákladní dopravy. Znepokojení dávali najevo také řečtí hoteliéři a cestovní kanceláře. Řecká vláda však nicméně již 12. března udělila letišti licenci na provoz. Týden před otevřením letiště se podařilo zprovoznit i silnici spojující Spatu s Aténami. Letiště ve Spatě postavilo německé konsorcium za asi dvě miliardy USD. Má dvě vzletové a přistávací dráhy a 89 stání pro letadla. Jeho počáteční kapacita je 16 miliónů cestujících a zhruba 220 tisíc tun zboží ročně. Letiště by mělo zvládnout až šest set letů denně. Společnost, která bude jeho provozovatelem, vlastní z 55 procent řecký stát a z 45 procent konsorcium vedené německou firmou Hochtief AG z Essenu, která letiště postavila. Dalšími členy konsorcia jsou firmy ABB Calor Emag Schaltanlagen AG (Mannheim), Krantz/TKT GmbH (Bergisch-Gladbach) a společnost Flughafen Athen-Spata Projektgesellschaf­t. (čtk)

spinner