1. listopadu 2001
Za předčasné označilo ministerstvo dopravy a spojů současné
úvahy o prodeji části pražského ruzyňského letiště do
soukromých rukou. Resort totiž zatím zpracoval pouze návrh
přeměny letiště na státní akciovou společnost. Minulý týden
to uvedla mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. „Předpokládá
se předložení návrhu transformace do vlády v závěru letošního
roku. Po kladném rozhodnutí vlády by proces mohl být
nastartován v roce 2002,“ uvedla.
Ministerstvo dopravy pro vládu zpracovalo návrh transformace
státního podniku Česká správa letišť, v jehož rámci se
předpokládá vznik plně státní akciové společnosti Letiště
Praha-Ruzyně a zbytkového státního podniku pro regionální
letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech.
Teprve v následující druhé etapě, jejíž návrh dosud MDS
nezpracovalo, resort předpokládá vstup cizího kapitálu do
akciové společnosti Letiště Praha-Ruzyně a koncesní způsob
provozování regionálních letišť. Pilotní projekt pronájmu
letiště Brno byl zahájen vypsáním tendru koncem minulého
týdne (viz str. 9).
Případný strategický investor by pak mohl získat maximálně
49 procent akcií letiště. Zbytek by zůstal státu, který by si
tak zachoval kontrolu nad leteckým provozem na terminálu.
„Jsme totiž vázáni mezinárodními dohodami, kterých se
samozřejmě musíme držet. Podle nich je nutné například
zajistit rovný přístup na letiště pro všechny společnosti,“
uvedl k tomu ministr Jaromír Schling. Investor by podle
hrubých odhadů mohl přinést deset až dvacet miliard Kč. Přibližně
deset miliard přitom Ruzyně potřebuje na plánované rozšíření
kapacity.
Na privatizaci se hodlají podílet i České aerolinie.
„Samozřejmě na kupování celého balíku firma nemá, ale některé
části jsou pro nás zajímavé,“ řekl prezident ČSA Miroslav
Kůla.
Představitelé hlavního města s privatizací letiště v Praze-
Ruzyni ovšem nesouhlasí a soudí, že by to byl hazard. „Je
naprosto nezodpovědné si zahrávat s vkladem majetku do
akciové společnosti, která by následně měla být prodávána,“
prohlásil například radní pražského magistrátu Filip Dvořák.
Privatizaci i pronájmům letišť bude zřejmě předcházet novela
zákona o civilním letectví, která by upravila vztahy státu
a soukromých subjektů při plnění mezinárodních leteckých
dohod.
Nejhorší možný termín
Podle analytika Wood&Company Jana Slabého je záměr
privatizovat letiště chvályhodný, ale je špatně načasován
a v současnosti nelze očekávat výrazný zájem. Uspěchání
procesu by podle něj mělo negativní vliv na výnos
z privatizace. „Záměr by to byl možná chvályhodný, jen by
nesměl být předkládán jako reakce na hrozivý stav veřejných
rozpočtů,“ uvedl. Letecká doprava nyní prožívá nejtěžší krizi
v historii po sérii teroristických útoků v USA.
(čtk)