24. května 2001
Představitelé Mezinárodní unie silniční dopravy IRU jsou přesvědčeni o tom, že případné schválení směrnice EU o pracovní době řidičů z povolání v podobě, v jaké ji navrhuje zpravodaj Výboru Evropského parlamentu pro sociální záležitosti a zaměstnanost Stephen Hughes, povede ve svém důsledku ke snížení příjmů řidičů z povolání a naopak ke zvýšení kongescí, emisí a nárůstu cenové hladiny. V konečných důsledcích tyto faktory přispějí podle IRU k poklesu konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Minulý týden proto představitelé IRU vyzvali členy Evropského parlamentu, aby návrh Stephena Hughese odmítli. V současné době platí, že pokud předpokládaný čas jízdy nebo vzdálenost překračuje předepsané limity pro řízení nákladního vozidla nebo autobusu, musí se řidič během jízdy střídat se spolujezdcem. Stephen Hughes však mimo jiné navrhuje, aby se do doby řízení vozidla započítával veškerý čas strávený v kabině vozidla, tedy i doba, po níž druhý řidič jel v kabině pouze jako spolujezdec a vůbec neřídil! Pokud by bylo toto opatření přijato, výrazně by se podle IRU zkrátil produktivní čas, který má tým dvou řidičů k dispozici. Stephen Hughes dále usiluje o omezení počtu hodin jízdy v noci. Při jízdě v průběhu 24 hodin navrhuje zkrátit povolenou dobu noční jízdy v porovnání s jízdou ve dne o šest hodin. Důsledek tohoto opatření je zcela evidentní – dopravci by nutně museli část nočních jízd, které se uskutečňují v době dobré průjezdnosti silnic, přesunout na denní hodiny, kdy je provoz výrazně silnější. Ačkoli je návrh bezesporu motivován snahou o zvýšení sociální ochrany profesionálních řidičů, nová direktiva by podle vedení IRU přinesla pravý opak – příjmy řidičů by vzhledem k nižšímu počtu týdně odpracovaných hodin poklesly. Návrh direktivy navíc předpokládá, že pro malé dopravce, kteří řídí své vlastní vozidlo, budou stejná pravidla zavedena s tříletým odkladem. Dalším kontroverzním bodem je ustanovení, které by umožnilo povolovat výjimky z pravidel pouze po kolektivním vyjednávání, což nerespektuje rozdílnost přístupů jednotlivých členských zemí Evropské unie. Alternativní právní úpravy by tímto krokem byly zcela vyloučeny. Výbor pro sociální záležitosti a zaměstnanost Evropského parlamentu se bude návrhem Stephena Hughese zabývat na konci května a Evropský parlament o něm bude jednat na svém plenárním zasedání na začátku června. www.iru.org