24. května 2001
České zastoupení společnosti Iveco představilo na začátku května v lomu Podhůra na Moravě v plném provozu vozidla Iveco EuroTrakker Cursor určená pro stavebnictví, která měla českou premiéru na letošním Mezinárodním stavebním veletrhu IBF v Brně. K předváděcím jízdám byla přistavena čtyři vozidla EuroTrakker Cursor – MP260E38H (6×4), MP380E44W (6×6), MP380E44H (6×4) a MP410E44H (8×4) – vybavená sklápěcími nástavbami. Vozidlo MP260E38H (6×4) v silničním provedení bylo osazeno motorem Cursor 13, jehož výkon 380 k je pro dané určení plně dostačující; nižší hmotnost motoru se navíc příznivě promítá do vyšší produktivity vozidla. Ke zvýšení užitečné hmotnosti přispívá i tloušťka podélníků rámu 7,7 milimetrů. U vozidel v provedení off-road má rám tloušťku 10 milimetrů. Právě toto provedení, které je určeno pro nasazení v nejtěžších provozních podmínkách na stavbách či v lomech, reprezentovala zbývající tři vozidla. Příjemným překvapením byla jízda s vozidlem MP380E44H (6×4) – výkon motoru 324 kW (440 k), které bylo vybaveno automatizovanou převodovkou EuroTronic 2, u níž lze zvolit i režim zcela automatického řazení rychlostních stupňů. Všechny nové motory Cursor jsou standardně vybaveny dekompresní brzdou, jejíž účinnost zvyšuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií. Jízdu s vozidlem také usnadňuje nastavitelný režim ovládání motorové brzdy – lze zvolit například variantu, při níž se motorová brzda zapíná automaticky při uvolnění akceleračního pedálu. Její brzdný účinek je natolik dostačující, že i při jízdě ze strmého svahu je plně naložené vozidlo schopno se zastavit. Naopak při jízdě do kopce umožňuje motor Cursor 13 plynulý rozjezd při nízkých otáčkách a s minimálním namáháním spojky. Vzhledem k tomu, že nová vozidla EuroTrakker Cursor jsou určena pro práci v náročných terénních a klimatických podmínkách, věnovali konstruktéři velkou pozornost také pracovišti řidiče. Upravili tuhost pérování a tlumičů a přidali stabilizátor, který zabezpečuje lepší příčnou stabilitu budky. Úpravy zvukotěsnosti jednotlivých částí karosérie, změny ve výstupech ventilace a přidaný izolační materiál ve stěnách navíc zvýšily tepelnou izolaci o 20 procent a přispěly ke snížení hlučnosti v kabině o 1,5 dB. Ke snížení únavy řidiče přispívají odpružené sedačky a klimatizace, kterou lze na přání zákazníka do vozidla nainstalovat. (lan)