ČSA Cargo

Nový cargo terminál ČSA v Ruzyni by měl začít sloužit již v roce 2003

S dynamickým rozvojem letecké dopravy v Praze musí držet krok i neustálé rozšiřování terminálů pro cestující. Podle plánu další výstavby letiště, který zpracovala Česká správa letišť, si nutná stavba nového terminálu Sever 2 vyžádá demolici současného prozatímního cargo terminálu ČSA Cargo. Vedení ČSA proto již v prosinci loňského roku rozhodlo o vybudování nového areálu v oblasti tzv. „cargo village“ severně od terminálu Sever 1 – mezi objektem společnosti Czech Ogden a silnicí Praha-Slaný. Praha by tak již brzy mohla získat moderní cargo terminál, plně srovnatelný s zařízeními tohoto druhu na významných evropských letištích. Podle ředitele ČSA Cargo ing. Kamila Slavíka by měl nový terminál vyrůst nákladem 650 miliónů Kč a do provozu by měl být uveden v první polovině roku 2003. Počáteční kapacita 60 až 80 tisíc tun zboží ročně (v současné době ČSA Cargo odbaví asi 25 tisíc tun carga ročně) bude postupně zvyšována v závislosti na vývoji trhu, měla by však pokrýt jeho požadavky na dlouhou dobu. Kamil Slavík nevyloučil, že ČSA Cargo při výstavbě spojí své síly s jiným subjektem. Zařízení bude vybaveno nejmodernější technologií. Jeho součástí bude sklad ULD (kontejnerů, palet) a moderní prostorná stanice pro odbavení speciálních kamiónů (maximálně čtyř současně). Skladování leteckých zásilek v něm bude zajištěno způsobem, jaký vyžadují současné letecké předpisy. V cargo terminálu bude například možné skladovat živá zvířata, zkazitelné i nebezpečné zboží. Sklad bude vybaven odpovídajícími lednicemi, mrazáky, zvláštní místností pro radioaktivní zboží, trezorem a dalším vybavením. „Snahou ČSA je, aby terminál již v době otevření vyhovoval všem světovým požadavkům,“ řekl Kamil Slavík. Prostorné parkoviště a rampy urychlí manipulaci se zbožím a předávání i přebírání zboží zákazníkům. Terminál nebude sloužit jen pro potřeby ČSA, současně v něm společnost bude zajišťovat komerční handling zboží pro zahraniční letecké společnosti operující do Prahy. V novém terminálu hodlá zavést standardní odbavovací postupy pro expresní zásilky a zásilky s garantovanou dobou dodání. Součástí terminálu budou i kancelářské prostory. „O jejich pronájem očekáváme zájem zejména ze strany leteckých dopravců a spedičních firem,“ uvedl Kamil Slavík. ČSA Cargo vychází z toho, že Praha jako letiště v centrální Evropě se v budoucnu stane významným tranzitním bodem dopravců přepravujících zboží do Evropy. Proto plán výstavby terminálu počítá i se zřízením stojánky nákladních letadel. ČSA již dnes také studují propojení terminálu s železniční sítí prostřednictvím vlečky z uvažované rychlodráhy na letiště Praha, dodal Kamil Slavík. (zr)

spinner