25. října 2001
Vytvoření nových Vzorových předpisů OSN pro přepravu nebezpečných
věcí (tzv. Orange Book) rozhodně není jednoduchou záležitostí. Práce na
nich proto pokračovaly i v létě na 19. zasedání tzv. Podvýboru expertů
(Subcommittee of Experts) v Ženevě, jehož se zúčastnili také zástupci
z 21 nevládních organizací.
První skupina expertů se zabývala přepracováním podmínek pro
přemístitelné cisterny, podmínek pro obaly a dále kontrolou a
doplňováním seznamu látek. Druhá skupina, jež začala pracovat letos, se
zaměřila na globální harmonizaci systémů pro klasifikaci.
Dopravní oddělení ECE OSN při této příležitosti informovalo o tom, že
i když byly vytvořeny dva podvýbory, jejich činnost doposud není
finančně zajištěna. To způsobuje značné přetížení sekretariátu,
který pracuje současně pro obě sekce. Jednotlivé delegace byly proto
požádány, aby o situaci informovaly vlády svých zemí s cílem najít
brzké řešení problému.
Novými plnoprávnými členy podvýboru (tzv. voting members) se staly
Rakousko, Finsko a Írán.
Přeprava plynů
Zasedání pracovní skupiny pro přepravu plynů se nekonalo, neboť nebyly
včas k dispozici potřebné dokumenty.
Účastníci zasedání ovšem získali informace o činnosti technického
výboru, který v současnosti řeší jak problematiku nádob na plyny
obecně, tak konkrétně nádob na hluboce zchlazené plyny (kryogenní
nádoby).
Na návrh Rakouska bylo povoleno u dvou nálepek k označení nebezpečí
(bezpečnostních značek podle ADR) – hlavní a vedlejší nebezpečí –
které leží vedle sebe, překrytí nálepek tak, že nálepka pro hlavní
nebezpečí a obě čísla nálepek jsou viditelné.
Plyn UN 1010 má nové oficiální pojmenování, a to „Butadien a
uhlovodíky, směs stabilizovaná, obsahující více než 40 % butadienu“.
Také UN číslo 2857 má nové oficiální pojmenování „Stroje chladicí
obsahující nezápalné, netoxické zkapalněné plyny nebo roztok
amoniaku“.
Přemístitelné cisterny
Návrh Španělska na vypracování bezpečnostních požadavků na
přemístitelné cisterny (portable tanks), které byly vyrobeny před více
než 30 lety, nebyl přijat. Spodní hranice 450 litrů pro přemístitelné
cisterny byla (s výjimkou cisteren pro plyny) zrušena. Na návrh USA byla
opravena některá doporučení pro přemístitelné cisterny.
Obaly
Také v kapitole 6.1 Vzorových předpisů OSN provedl podvýbor některé
opravy. Mezi naplněním obalů a zkouškou pádem stanovil čekací dobu
24 hodin, aby bylo možné zjistit roztažnost těsnicích materiálů.
Zároveň zrušil speciální test pro dřevěné sudy.
Zástupce USA vyslovil obavy nad „dvojkolejností“ prací plynoucí ze
skutečnosti, že kromě Vzorových předpisů OSN se připravuje EN/ISO norma
16 104 pro zkoušky obalů, za jejíž vypracování odpovídají experti
OSN.
Do obalové instrukce P601 byl zapracován zvláštní předpis PP82 (přepravy
UN 1744 brom). Na základě podnětu kanadské delegace budou přepracována
složitá doporučení pro třídu 6.2 (látky způsobilé vyvolat nákazu) –
nově zde budou zapracovány poslední poznatky o geneticky modifikovaných
organismech.
Seznam látek a klasifikace
Experti se jednomyslně usnesli na stanovení samostatných UN čísel pro tuhé
látky a jejich roztoky. To znamená, že pro UN čísla, která jsou
přidělena tuhým i kapalným látkám, se budou napříště používat dvě
UN čísla. Zástupci Německa a Nizozemska byli proto požádáni, aby na
příštím zasedání předložili dokument, z něhož budou změny v seznamu
látek patrné.
Na základě předložených dokumentů a následující diskuse se experti OSN
dohodli také na některých změnách v klasifikaci dusičnanů amonných,
jejich roztoků a gelů.
Klasifikačními kritérii pro zápalné aerosoly se zabývala malá pracovní
skupina. Za zápalné aerosoly se podle ní mají považovat ty, které
obsahují minimálně 85 procent zápalných částic. Dále byly schváleny
některé nové testy pro tuto kategorii.
Experti OSN se shodli také na tom, že podmínky pro klasifikaci
ohňostrojných těles nejsou příčinou současných nehod a mimořádných
událostí. K nim dochází v důsledku nedodržování stanovených podmínek
(s cílem snížit náklady na testy a případně na dopravu).
Výbor expertů vzal rovněž na vědomí zprávu IAEA, podle níž se
připravuje revize podmínek pro přepravu radioaktivních materiálů –
předpokládá se, že schváleny budou v příštím roce.
Zástupci Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA informovali
účastníky jednání o 7. zasedání své pracovní skupiny, jež se
zabývala globální harmonizací nálepek a značek pro dopravní nebezpečí a
ostatní nebezpečí (tzv. Global Harmonized System).
Příští zasedání Podvýboru expertů se uskuteční v prosinci.
Stanislav Hájek