Ruská federace

Reforma ruských drah stále přešlapuje na místě

Poslanci dolní komory ruského parlamentu – Dumy – v březnu jednali o železniční reformě. Němečtí dopravní experti, kteří se zasedání Dumy zúčastnili jako pozorovatelé, po jednání vyjádřili přesvědčení, že proces transformace ruských drah bude velmi pomalý a že potrvá nejméně desetiletí. Ruští politikové se shodují na tom, že reforma je nezbytná. Na odpovědi na otázky, jakým způsobem a v jakém časovém horizontu bude provedena a jaký bude způsob jejího financování, se však dosud shodnout nedokázali. Předseda dopravního výboru Dumy Vladimír Katrenko přitom nepřestává zdůrazňovat, že vzhledem k významu železniční dopravy pro ekonomický rozvoj Ruska a zásobování obyvatelstva by bylo krajně nevhodné, aby se právě z reformy drah stalo výsostně politické téma. Podle jeho slov si ruští zákonodárci po negativních zkušenostech s vývojem v oblasti ruské námořní, vnitrozemské a letecké flotily již nemohou dovolit další „chybné rozhodnutí“. Napříč celým politickým spektrem panuje shoda v otázce zajištění jednotné koncepce v technické i nákupní oblasti. Ruská specifika, jak politici v Dumě opakovaně zdůrazňovali, ovšem vyžadují, aby dráhy zůstaly nadále jednotným, státem řízeným podnikem. Němečtí odborníci byli jedinými zahraničními hosty, které dopravní výbor na zasedání Dumy pozval. V poslední době stále četnější návštěvy představitelů ruských drah v Německu podle mínění expertů svědčí o rostoucím zájmu o vzájemné spolupráci. A zájem je i z druhé strany – připravovaná reforma představuje vzhledem k velikosti ruského trhu dobrou perspektivu pro německý železniční průmysl. Na zlepšení technologického standardu ruských drah bude podle odhadu expertů do roku 2010 nutné vynaložit nejméně 23,6 miliardy X.

spinner