19. dubna 2001
Ve švýcarském Curychu se na konci března uskutečnilo plenární zasedání Světové federace národních spedičních svazů FIATA, které se v tomto období koná už tradičně každý rok. Předseda Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) ing. Zdeněk Miarka řídil jednání regionální skupiny Evropa a výkonný ředitel svazu ing. Jiří Kladiva přednesl na půdě Multimodálního institutu referát o činnosti FIATA v oblasti silniční spedice. Zároveň na plenárním zasedání převzalo jedenadvacet pracovníků členských firem SSL diplomy FIATA, které s mezinárodní platností osvědčují jejich vysokou speditérskou kvalifikaci. Pro získání tohoto diplomu museli absolvovat dlouhodobý kurz zakončený zkouškou na Institutu Jana Pernera v Praze. Řada orgánů FIATA se zabývala postojem některých mezinárodních institucí k otázce sjednocení mezinárodního námořního práva. Především ty organizace, v nichž mají značný vliv rejdařské a pojišťovací společnosti, mají snahu v řadě definic a omezení vycházet z nedávno přijatých změn amerického námořního práva, které jsou však pro sektor služeb a zejména spedici nevýhodné. Stejné mezinárodní instituce se zároveň snaží řešit odpovědnost i v oblasti multimodální dopravy. Regionální skupiny se osvědčily Od podzimního kongresu FIATA pracují v rámci federace čtyři regionální skupiny, které sdružují spediční svazy podle kontinentů a jednotlivých částí světa. Minimálně z výsledků regionální skupiny Evropa je patrné, že se nové pojetí v praxi dobře osvědčuje. V této skupině byl zahájen dialog mezi spedičními firmami z východní a západní Evropy, což přispívá k řešení řady problémů a otázek. Nejde přitom jen o problémy na hraničních přechodech se zeměmi východní Evropy, které zpravidla souvisejí s celním odbavením. Například právě v době plenárního zasedání se „zasekla“ hranice mezi Švýcarskem a Itálií a silniční přechod Chiaso nebyl schopen odbavovat vysoké počty kamiónů. Výsledkem byly nekonečné kilometrové fronty nákladních vozidel na švýcarském území. Policie nakonec musela vyhlásit pětikilometrový úsek dálnice za parkoviště kamiónů a osobní dopravu převést jinam. Účastníci zasedání se zabývali také rozvojem silniční infrastruktury – především v řadě balkánských zemí, uvolňováním řeky Dunaj pro vodní dopravu (překážky v bývalé Jugoslávii stále přetrvávají) i očekávanou výstavbou velkého terminálu kombinované dopravy na severní Moravě. Široké spektrum dalších diskutovaných problémů V oblasti letecké spedice plenární zasedání projednávalo připravovaný nový režim agentských smluv s leteckými společnostmi. Otázkou výchovy ve spolupráci s železničními společnostmi a možnostmi zvýšení obratu přepravy zboží se zabývali odborníci na železniční spedici. V oblasti v silniční spedice účastníci jednali o tom, jak se vyrovnat s očekávanými nárůsty v relaci západ-východ, především pokud jde o infrastrukturu, hraniční operace, kontingenty povolení atd. O ochranářských opatřeních v Číně jednali odborníci na námořní spedici a problematikou vývoje v námořním právu a multimodální dopravě se zabývala skupina pro právní věci. O spolupráci s evropským chemickým průmyslem a nové publikaci „Manuál FIATA pro přepravu nebezpečného zboží“ hovořili členové skupiny pro nebezpečné zboží. Ve skupině odborné výchovy se jednání týkala možnosti rozšíření schválených manuálů o logistiku, elektronickou výměnu dat a nebezpečné zboží a skupina pro celní věci a fasilitaci diskutovala o aktuálním vývoji v oblasti čárových kódů a o spolupráci FIATA se Světovou celní organizací. Jiří Kladiva, Svaz spedice a logistiky ČR