1. listopadu 2001
Budoucnost železniční dopravy v situaci trvalého poklesu
jejího podílu na dopravním trhu a současně se zvyšujících
požadavcích jejích zákazníků byla hlavním tématem světového
železničního kongresu, který na konci září hostila Vídeň.
V příštích patnácti letech se v oblasti nákladní dopravy očekává
nárůst přibližně o padesát procent. Pokud by si
železnice měla udržet svůj současný podíl na trhu, musela by
v tomto období svou přepravní kapacitu přinejmenším
zdvojnásobit, uvedl ve Vídni generální tajemník Konference
evropských ministrů dopravy (CEMT) Jack Short. Při současném
pouze mírném zlepšování produktivity a při prosazování
dosavadních polovičatých řešení však nelze dosažení tohoto
cíle očekávat, dodal. Ambiciózní program si podle něj vyžádá
nové impulsy – a především pak další finanční prostředky na
investice do infrastruktury.
Vzhledem k tomu, že 80 procent veškeré nákladní dopravy se
uskutečňuje na krátké a střední vzdálenosti, což je segment,
v němž železnice nemůže silniční dopravě příliš konkurovat,
soustřeďují se požadavky a očekávání logicky na dálkovou
a zejména na mezinárodní dopravu. Podobně jako v letecké
dopravě, která taková řešení již úspěšně praktikuje, bude
nutné budoucnost založit na mezinárodních aliancích,
zdůraznil vedoucí odboru drah německého spolkového
ministerstva dopravy Thomas Kohl. V referátech na konferenci
řečníci opakovaně připomínali také očekávaný boom dopravy při
rozšíření Evropské unie o nové členy.
Rakouská ministryně dopravy Monika Forstingerová očekává, že
v příštích patnácti letech se díky rozšíření Evropské unie
o země střední a východní Evropy objem tranzitu přes
Rakousko zdvojnásobí. Pro zvládnutí takového nárůstu bude
nutné zmobilizovat všechny dostupné síly, zdůraznila.
Rakouská železniční síť podle ní disponuje dostatečnými
rezervami. Analýzy prokázaly, že v Rakousku bude možné
vypravovat denně až o 154 tranzitních vlaků více než dosud,
řekla ministryně.