Ing. Jan Ekl (SSL ČR) pro DN

Dvacetiletá podpora spedičního oboru přinesla dobré výsledky

Dvacetiletá podpora spedičního oboru přinesla dobré výsledky

Svaz spedice a logistiky sleduje aktuální vývoj v oboru dopravy a pomáhá svým členů poradenskou činností a aktuálními informacemi. S výkonným ředitelem SSL ČR Ing. Janem Eklem jsme minulý týden hovořili nejen o tom, jak se svaz připravuje na pomoc členům v situaci rostoucího nebezpečí druhé vlny ekonomické krize, ale také o říjnovém zasedání Světového kongresu Federace spedičních svazů (FIATA).

„Speditéři se na podzim sešli v egyptském hlavním městě Káhiře. Letos se vrcholná událost oboru spedice a logistiky netěšila takové účasti jako v jiných letech a do Káhiry nepřijel nikdo ani z České republiky. Proč?“

„Letošní kongres FIATA v Káhiře výrazně ovlivnily dramatické události v Egyptě a v celém arabském světě. Už při prvních demonstracích začala FIATA uvažovat o tom, zda by nebylo vhodné připravovaný kongres přesunout do jiné země. Probíhaly o tom dlouhé diskuse, ale egyptští členové FIATA měli pochopitelně zájem na tom, aby se nic neměnilo. Nakonec představenstvo federace – podle mne nešťastně a nesprávně – rozhodlo, že se kongres v Káhiře uskuteční, ale posunulo jeho termín o měsíc dopředu.

Ukázalo se, že vážná a nebezpečná situace v zemi účastníky od cesty do Egypta odradila. Z obvyklých zhruba 900 delegátů jich do Káhiry nakonec přijelo něco málo přes 400. Chyběly také tzv. doprovázející osoby, což jsou většinou další funkcionáři členských svazů – letos jich přijelo jen padesát, což je velmi málo.

Vedení FIATA se zřejmě nepoučilo z minulého zasedání v thajském Bangkoku, kterému rovněž předcházely velké demonstrace, a které proto také zaznamenalo sníženou účast. Hovořil jsem o tom s evropskými kolegy, kterých odjelo do Káhiry jen velmi málo, a to pouze pokud tam měli nějaký konkrétní úkol.

Pro nás se při rozhodování stal poslední kapkou útok demonstrantů na zastupitelský úřad České republiky v Káhiře, který jsme mohli vidět i v televizi. Už od začátku jsme byli dosti skeptičtí, ale televizní záběry rozhodly a nakonec jsme do Egypta nejeli ani my.“

„Přes nepřítomnost v Káhiře Svaz spedice a logistiky jednání kongresu FIATA jistě pečlivě sledoval. O čem speditéři v egyptské metropoli jednali?“

„Program samozřejmě neúčastí řady významných osobností poněkud utrpěl. Nepřítomnost uznávaných odborníků zejména z oblasti práva a námořní dopravy dávala menší možnost pro odborné diskuse. Kongresový program nicméně standardně zahrnoval zasedání ve skupinách, volby a valnou hromadu FIATA.

Mnoho zásadních závěrů kongres nepřinesl. Představily se na něm členské asociace, které právě obhájily své vzdělávací materiály pro studium spedičních expertů, aby absolventi jejich kurzů mohli obdržet diplom FIATA. Jednalo se o spediční svazy především z asijské části světa, z Tchaj-wanu, Malajsie, Pákistánu, ale také z Estonska. Hovořilo se samozřejmě o Rotterdamských pravidlech, která jsou a zůstanou stálicí jednání, neboť jejich ratifikace bude mít zřejmě dlouhé trvání. Podmínka dvaceti podpisů pod těmito pravidly je již splněna, podepsalo je 24 zemí, ratifikovala je však zatím pouze jedna – Španělsko. Je třeba si v této souvislosti uvědomit, že přijímání předcházejících pravidel – haagsko-visbyských – trvalo dvacet let. Dnes už řada zemí nemá z řady vnitropolitických důvodů podpis Rotterdamských pravidel na pořadu rozhodování. To je třeba případ USA: původně dohodu výrazně podporovaly, ale dnes proces ratifikace pravidel v Americe vázne.

Na jednání nechyběly samozřejmě ani otázky bezpečnosti. Přepravu nebezpečného zboží čekají další omezení a nové podmínky, aby byla bezpečnější.

Vcelku tak lze konstatovat, že v Káhiře nezazněla nová témata, ale spíše se pokračovalo v prohloubeném jednání o těch stávajících.“

„Významným prvkem jednání byla volba nového prezidenta sdružení FIATA…“

„Novým prezidentem FIATA byl na příští dva roky zvolen dosavadní viceprezident federace, Singapurec Stanley Lim Hwee Hong. Dřívější prezident Jean-Claude Delen zůstává nadále poradcem FIATA. V představenstvu, které se obměňuje rovněž každé dva roky, jsou nyní zastoupeny Belgie, Kanada, Itálie, Thajsko, Pákistán a Německo.

FIATA sdružuje národní speditérské svazy, za každou zemi až na výjimky vždy jen jeden, za Českou republiku je členem FIATA Svaz spedice a logistiky.“

„SSL letos oslavil dvacet let existence. Na co jste se při hodnocení uplynulých dvaceti let zaměřili a jakými aktuálními projekty se zabýváte v současnosti?“

„Chtěli jsme především našim členům ukázat, že podpora spedičního oboru ze strany svazu v těchto dvaceti letech přinesla dobré výsledky. V poslední době má SSL velký projekt na podporu vzdělávání, při kterém využívá finance evropských fondů. Do projektu se zapojilo již třicet členských firem svazu (viz DN 40/11). To nás dnes zaměstnává nejvíce. K tomu patří samozřejmě běžná agenda jednání pracovních skupin, zasedání a účasti na veletrzích. Za běžnou součást naší činnosti již považujeme i soutěž Mladý speditér. Do jejího čtvrtého běhu, který jsme zahájili s naším Nadačním fondem SSL, se letos přihlásilo devět logistických škol. Jsme velmi hrdi na to, že se nám daří spojovat zájem budoucích logistiků s praxí.“

„Jestliže se ekonomická situace v příštím roce opět zhorší, je SSL připraven svým členům pomoci?“

„Já zůstávám stále optimistou a domnívám se, že už v první fázi krize 2009 se náš obor očistil od mnoha problémů. Doufám proto, že případný další hospodářský pokles překonáme, i když to bude stát hodně práce a obětí.

Protože pracujeme hlavně s informacemi a jsme tady zejména pro menší a střední firmy, zaměříme se především na poskytování aktuálního odborného poradenství v ekonomické, právní či pojišťovací agendě. Jsme na tuto činnost připraveni tak, abychom mohli firmám pomoci. Budeme muset reagovat na situaci podle vývoje, s novými programy a iniciativami.“

Pavel Toman

spinner