E-shopy očekávají meziroční růst nejpozději ve druhém pololetí

E-shopy očekávají meziroční růst nejpozději ve druhém pololetí

I přes přetrvávající inflaci a drahé energie lze podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekávat, že nejpozději ve druhém pololetí roku 2023 se e-shopy vrátí k tradičnímu meziročnímu růstu obratů.

„V loňském roce došlo k prvnímu útlumu on-line prodejů v historii. Důvodů pro to bylo několik. V první řadě předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. A tak obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo 8 procent oproti roku 2019,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Z výzkumu, který asociace APEK provedla v roce 2022, vyplynulo, že alespoň jednou měsíčně nakupuje na internetu 55 procent z on-line zákazníků. To je v zásadě stejná hodnota, jako v roce 2019. Přitom v roce 2020 to bylo 57 procent a v 2021 dokonce 59 procent. „Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce,“ dodal Jan Vetyška s tím, že „zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Při současné inflaci je tedy pozitivní, jakých obratů e-shopy dosahují.“

I nadále platí, že nakupování po síti je pro uživatele internetu pohodlnější než návštěva tradičních kamenných obchodů. Jako dvě hlavní výhody objednání zboží z e-shopu vidí zákazníci v úspoře času i peněz. A právě to, že v on-line prostředí lze najít výrobky za lepší ceny, je příslibem pro e-commerce do budoucna. „20 procent našich respondentů vnímá výhodnější ceny v internetových obchodech jako hlavní výhodu oproti kamenným obchodům. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista,“ dodal Jan Vetyška.

Česká e-commerce dosáhla v roce 2022 celkových obratů ve výši 197 miliard korun (podle Heureka.cz a APEK).

(lan)

Foto: PPL

spinner