19. prosince 2011
Expresní zásilková a logistická společnost DHL Express (Czech Republic) zveřejnila na začátku listopadu výsledky 20. vlny Exportního výzkumu, který společně organizují DHL a agentura Ministerstva průmyslu a obchodu ČR CzechTrade. Průzkum, kterého se zúčastnilo pět set zástupců významných českých exportérů, provedla během září pro organizátory společnost GfK Czech.
Výsledky exportního výzkumu naznačují, že oblast českého exportu zažívá po loňském oživení mírný pokles. V příštích dvanácti měsících očekává nárůst objemu exportu 44 procent všech oslovených exportérů, tedy o tři procenta méně než loni. Pro stagnaci se vyslovil shodný počet respondentů, čímž tato kategorie narostla oproti loňskému roku o pět procentních bodů.
Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportního průmyslu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí. Zatím se sice stále pohybuje v kladném pásmu, ale meziročně se tentokrát snížil o devět bodů (ze 45 na 36).
Z výzkumu dále vyplývá, že si plná třetina respondentů (33 procent) myslí, že nová vlna recese potrvá více než jeden rok. Klíčové zůstávají pro české exportéry trhy Evropské unie, kam vyváží své výrobky až 90 procent podniků (nejvíce do Německa – 26 procent), a Ruska.
V očekávání další vlny recese čeští exportéři pravděpodobně přistoupí ke snížení objemu investic (31 procent), počtu zaměstnanců (28 procent) i marže (25 procent). Necelá polovina respondentů (43 procent) se domnívá, že se Česká republika může dostat do podobných potíží, jako například Řecko či Irsko.
Za zmínku stojí rovněž vyrovnané kladné i záporné odpovědi na otázku ohledně podpory zavedení společné evropské měny. Vyrovnaný poměr podle autorů průzkumu zřejmě svědčí o tom, že exportérům by sice přijetí € pomohlo v obchodování, ale na druhou stranu si uvědomují, v jak složité a nejisté pozici se evropská měna momentálně nachází.
Exportní výzkum DHL Czech-Trade dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z České republiky a jejich hodnocení.
(pat)