19. října 2006
Německo bude podle ministerského předsedy Svobodného státu Sasko Georga Milbradta aktivně pracovat na zlepšení plavebních podmínek na labské vodní cestě na 160 centimetrů po dobu 345 dní v roce v úseku Hamburk – Drážïany a na 150 centimetrů mezi Drážïany a státní hranicí. Saský premiér to uvedl na Dni labské plavby na počátku září v saské Riese. Záměr se podle něj podaří naplnit do roku 2010. Saský ministerský předseda se v této souvislosti zmínil i o připravované stavbě vodního díla v Děčíně, o kterém prohlásil, že je vnitřní záležitostí České republiky. V podobném duchu se vyslovila i státní tajemnice spolkového ministerstva dopravy Karin Rothová. Za českou stranu na konferenci vystoupil náměstek ministra dopravy České republiky Vojtěch Kocourek, který vyzdvihl význam Labe jako jediného spojení po vodní cestě s námořními přístavy v západní Evropě a se západoevropskou sítí vodních cest. V souvislosti se stavbou vodního díla v Děčíně Vojtěch Kocourek informoval o tom, že v současné době končí proces posuzování stavby z hlediska jejích dopadů na životní prostředí včetně její energetické části jakožto zdroje obnovitelné energie. Dokončení vodního díla se předpokládá v roce 2010. Vojtěch Kocourek hovořil také o výstavbě vodního díla Přelouč, které prodlouží labskou vodní cestu o 24,3 kilometru do průmyslové zóny v Pardubicích. Dokončeno by mělo být v roce 2009. Vojtěch Kocourek vysoce ocenil jednotný postup při zlepšování plavebních podmínek na labské vodní cestě vyjádřený ve společném německo-českém memorandu, který považuje za akt společné vůle k zachování a rozvoji vodní dopravy. Zástupce hamburské přístavní společnosti HHLA a předseda Spolku pro rozvoj labské oblasti Thomas Lütje upozornil na nutnost rozvoje vnitrozemské plavby na Labi s ohledem na enormní nárůst překladu zboží v přístavu Hamburk. Hamburský přístav byl nucen v minulosti několikrát upravovat předpovědi nárůstu dopravy a poslední korekce počítá se zdvojnásobením přeprav kontejnerů do roku 2015. Samotný překlad v přístavu není do budoucna takovým problémem jako nárůst dopravy na příjezdové silniční a železniční infrastruktuře. Proto bude nutné zabezpečit na Labi takové plavební podmínky, aby vnitrozemská plavba mohla zvýšit svůj podíl na přepravách do a z Hamburku a ulehčit tak silniční a železniční dopravě, uvedl Thomas Lütje. Velmi zajímavé bylo vystoupení zástupců průmyslu z obou zemí, kteří potvrdili význam rozvoje dopravy na Labi pro zvýšení konkurenceschopnosti hospodářských subjektů v polabské oblasti.
Ing. Jiří Aster, předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR