Německo do roku 2010 zlepší plavební podmínky na Labi

Den labské plavby

Německo bude podle ministerského předsedy Svobodného státu Sasko Georga Milbradta aktivně pracovat na zlepšení plavebních podmínek na labské vodní cestě na 160 centimetrů po dobu 345 dní v roce v úseku Hamburk – Drážïany a na 150 centimetrů mezi Drážïany a státní hranicí. Saský premiér to uvedl na Dni labské plavby na počátku září v saské Riese. Záměr se podle něj podaří naplnit do roku 2010. Saský ministerský předseda se v této souvislosti zmínil i o připravované stavbě vodního díla v Děčíně, o kterém prohlásil, že je vnitřní záležitostí České republiky. V podobném duchu se vyslovila i státní tajemnice spolkového ministerstva dopravy Karin Rothová. Za českou stranu na konferenci vystoupil náměstek ministra dopravy České republiky Vojtěch Kocourek, který vyzdvihl význam Labe jako jediného spojení po vodní cestě s námořními přístavy v západní Evropě a se západoevropskou sítí vodních cest. V souvislosti se stavbou vodního díla v Děčíně Vojtěch Kocourek informoval o tom, že v současné době končí proces posuzování stavby z hlediska jejích dopadů na životní prostředí včetně její energetické části jakožto zdroje obnovitelné energie. Dokončení vodního díla se předpokládá v roce 2010. Vojtěch Kocourek hovořil také o výstavbě vodního díla Přelouč, které prodlouží labskou vodní cestu o 24,3 kilometru do průmyslové zóny v Pardubicích. Dokončeno by mělo být v roce 2009. Vojtěch Kocourek vysoce ocenil jednotný postup při zlepšování plavebních podmínek na labské vodní cestě vyjádřený ve společném německo-českém memorandu, který považuje za akt společné vůle k zachování a rozvoji vodní dopravy. Zástupce hamburské přístavní společnosti HHLA a předseda Spolku pro rozvoj labské oblasti Thomas Lütje upozornil na nutnost rozvoje vnitrozemské plavby na Labi s ohledem na enormní nárůst překladu zboží v přístavu Hamburk. Hamburský přístav byl nucen v minulosti několikrát upravovat předpovědi nárůstu dopravy a poslední korekce počítá se zdvojnásobením přeprav kontejnerů do roku 2015. Samotný překlad v přístavu není do budoucna takovým problémem jako nárůst dopravy na příjezdové silniční a železniční infrastruktuře. Proto bude nutné zabezpečit na Labi takové plavební podmínky, aby vnitrozemská plavba mohla zvýšit svůj podíl na přepravách do a z Hamburku a ulehčit tak silniční a železniční dopravě, uvedl Thomas Lütje. Velmi zajímavé bylo vystoupení zástupců průmyslu z obou zemí, kteří potvrdili význam rozvoje dopravy na Labi pro zvýšení konkurenceschop­nosti hospodářských subjektů v polabské oblasti.

Ing. Jiří Aster, předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR

spinner