10. prosince 2010
V České republice vzniká vývojové centrum kolejových vozidel světového významu. Globální koncern Siemens, přední světový hráč v oblasti vývoje a výroby kolejových vozidel, plánuje zásadním způsobem rozšířit aktivity svého českého centra v Praze a Ostravě. Do roku 2012 hodlá více než zdvojnásobit současný počet vývojářů. Koncern Siemens se rozhodl učinit z Česka jednu ze svých pěti světových vývojářských základen.
Se dvěma stovkami zaměstnanců se české centrum stane třetím největším vývojovým střediskem v rámci celého koncernu Siemens na světě. Čeští inženýři budou zodpovědní za vývoj moderních kolejových vozidel pro celý svět. Vedle klasických výrobních aktivit Siemens do Česka stále více přesouvá i náročné pracovní činnosti s vysokou přidanou hodnotou a mezinárodním přesahem.
„Podílíme se na vývoji a designu vlaků a metra značky Siemens pro celý svět. Objem aktivit zpracovávaných v našem centru stále roste. K současným 85 pracovníkům přijmeme v příštím roce 55 inženýrů. Konečného stavu 200 zaměstnanců dosáhneme v roce 2012,“ řekl minulý týden ředitel divize Mobility skupiny Siemens v České republice Jan Maj. Podle jeho slov není vůbec jednoduché získat v České republice v tak krátkém časovém horizontu tolik vývojářů. „Spolupracujeme proto i s vysokými technickými školami v Praze, Ostravě a Pardubicích na výchově nadaných studentů,“ dodal.
Ve znamení maximální interoperability
Siemens minulý týden ve Zkušebním centru Velim prezentoval dva výsledky práce svých vývojových týmů – univerzální lokomotivu pro osobní i nákladní dopravu nové řady Vectron a jednotku pro příměstskou či regionální dopravu Desiro ML, která bude k dispozici jak s elektrickým pohonem, tak s dieselelektrickým motorem. Obě nová vozidla jsou maximálně univerzální a interoperabilní. Vectron může momentálně sloužit pod drtivou většinou napájecích systémů běžných v Evropě a ve verzi s dieselelektrickým motorem i na tratích neelektrifikovaných. „Nový Vectron se vyznačuje vysokým výkonem s velkým zrychlením, dokáže rychle dopravovat i těžké nákladní vlaky, nahradí starší šestinápravové lokomotivy, má možnost rekuperace energie, dlouhé intervaly mezi povinnými servisními prohlídkami,“ uvedl zástupce společnosti Siemens Vojtěch Ramík.
Důležité je také to, že Vectron umí komunikovat se všemi v Evropě nejběžnějšími zabezpečovacími zařízeními. Nyní je schvalován pro provoz v patnácti evropských zemích včetně České republiky či Slovenska. „Je koncipován jako lokomotiva, kterou je průběžně možné doplňovat dalšími novými technologiemi,“ dodal Vojtěch Ramík. Desiro ML si zachovává koncept vozidla pro příměstskou a regionální dopravu, ale může sloužit i pro vozbu lehkých meziregionálních rychlíků. „Je to plně nízkopodlažní vozidlo s veškerou elektrickou výzbrojí na střeše, které se může snadno přizpůsobit měnícím se požadavkům na poptávku po přepravě,“ uvedl ve Velimi další zástupce společnosti Siemens Jiří Pohl.
Tomáš Johánek