23. prosince 2010
Železniční koridor Rotterdam/Antverpy – Řecko/Turecko letos převezme od silniční dopravy celkové výkony kolem 950 milionů tunokilometrů. S takovým výsledkem překonali partneři výzkumného projektu Evropské unie s označením CREAM všechna očekávání. „Je to o 475 procent více, než jsme předpokládali při zahájení projektu v roce 2007,“ uvedli zástupci obou garantů projektu, poradenských firem HaCon a KombiConsult, při listopadové prezentaci výsledků v Bruselu.
Během čtyř let trvání projektu CREAM se na železniční koridor podařilo přenést dopravní výkony kolem 2,2 miliardy tunokilometrů, což odpovídá 115 tisícům celovozových kamionových zásilek. Projekt tak jen na emisích přinesl snížení o 145 tisíc tun CO2. Za jeho úspěchem stálo především zavádění nových a rozšíření stávajících služeb doplněné o celou řadu novátorských technologických řešení.
Na projektu CREAM (zkratka opravdu dlouhého názvu Customer-driven Rail-freight services on a European mega-corridor based on Advanced business and operating Models) spolupracuje 25 podniků z 12 zemí. Jejich společným cílem je zvýšit výkonnost železniční nákladní dopravy a posílit její konkurenceschopnost vůči silnici. Na koridoru se například k trakci využívají vícesystémové lokomotivy; výhodou je také zkrácený čas přechodu hranice, využití tras „mořských dálnic“, použití systému sledování pohybu zásilek (s výsledkem většího komfortu pro zákazníky) a nasazení inovativních technologií pro přepravu zboží pod kontrolovanou teplotou a návěsů v nedoprovázené kombinované dopravě.
Mezi největší technologické inovace patří návěs Floattrailer pro přepravu plochých tabulí skla, který lze bez problémů překládat jeřábem a svými rozměry odpovídá běžným návěsům přepravovaným v kombinované dopravě. Další novinkou projektu CREAM je novátorský systém překladu návěsů ISU, který umožňuje odbavování návěsů pomocí lanových kladek v případě, že jejich konstrukce nedovoluje překlad jeřábem. Systém se již v kombinované dopravě mezi západní Evropou a Tureckem v praxi využívá.
n