Zkušební centrum Velim

ZC Velim si na nedostatek zákazníků rozhodně nestěžuje

ZC Velim si na nedostatek zákazníků rozhodně nestěžuje

Zkušební centrum Velim má za sebou další poměrně dobrou sezonu. Ani poslední dva měsíce roku 2014 nepřinesly z hlediska zájmu o využití kapacity zdejších zkušebních tratí žádnou podstatnou změnu, některé plánované zkoušky však negativně ovlivnila ledovková kalamita na počátku prosince. Některé projekty s koncem roku skončily, další však dále probíhají či se chystají zcela nové.

Na konci listopadu odjela po úspěšném vykonání zkoušek druhá nejdelší jednotka v novodobé historii VUZ – Siemens Thameslink. Pozitivní je určitě informace, že by se měla do ZC Velim ještě v roce 2015 vrátit, tentokrát ve své osmivozové verzi. Nejdelší, více než čtvrt kilometru dlouhá dvacetivozová netrakční souprava Talgo si odjezd načasovala až do období těsně před Vánoci. I v tomto případě je možné, že se vlak do ZC ještě vrátí, protože nebyly z různých příčin dokončeny zkoušky protismyku a bude záležet na tom, k jaké dohodě dospějí zhotovitel zkoušek TÜV SÜD Rail a výrobce vozidla, společnost Patentes Talgo.

Německá převaha ve Velimi stále trvá

Jedním ze stálých zákazníků ve Velimi je společnost Siemens, která zde po celý rok testovala různé modifikace své současné vlajkové lodi – lokomotivy Vectron. Nejvíce kilometrů lokomotiva ujela při zkouškách soupravy Talgo, kdy byla pronajata společnosti TÜV SÜD. Druhá polovina roku pak patřila spíše elektrickým jednotkám Siemens. Kromě jednotky Thameslink se ve ZC na sklonku roku objevila na krátkou dobu i jednotka Desiro ML. Převahu německých firem, zkoušejících svá moderní vozidla ve ZC Velim, představuje nadnárodní koncern Bombardier, jehož lokomotivní závod ze středoněmeckého Kasselu má aktuálně ve zkouškách dva projekty – dlouhodobé zkoušky lokomotiv TRAXX AC3 a na podzim započaté technickobezpeč­nostní zkoušky (TBZ) osvědčených vícesystémových lokomotiv řady 186, které byly zakoupeny nákladním dopravcem METRANS a pro provoz v ČR jsou přeznačeny na řadu 386.

Premiérová zkouška TBZ na prototypové lokomotivě 386 001 proběhla na konci října. Za poslední dva měsíce roku 2014 se stihly úspěšně vykonat zkoušky TBZ ještě na dalších deseti lokomotivách, posledními byly lokomotivy 386 010 a 011 v předvečer Štědrého dne. Zkoušky budou pokračovat i v roce 2015 na zbývajících devíti kusech, navíc se plánují i zkoušky elektromagnetické kompatibility při provozu ve vícenásobné trakci.

Ani okruhu se nevyhnuly problémy s namrzlou trolejí

Německý Bombardier byl vlastně jediným zákazníkem, kterého negativním způsobem ovlivnilo ledové počasí, které Českou republiku sevřelo na začátku prosince. Například lokomotiva 386 008 nebyla z důvodu námrazy na trakčním vedení vůbec schopna odjet z Prahy, zkouška TBZ byla nakonec vykonána bez jakých-koli obtíží až o týden později, spolu s lokomotivou 386 009. Problémy s námrazou na trakčním vedení se nevyhnuly ani ZC Velim. Naštěstí se jednalo pouze o jednu směnu na VZO při zkouškách lokomotivy TRAXX 187 101 v inkriminované úterý 2. prosince, kdy například na hlavních tratích bylo možné kromě fotografů spatřit roztodivně poskládané soupravy tažené lokomotivami nezávislé trakce a v mnoha stanicích postávaly odstavené neschopné vlaky a jednotky.

Zkoušela se také další vozidla pro České dráhy

Na poslední letošní zkoušku TBZ dorazila v prosinci do ZC Velim elektrická jednotka Škoda RegioPanter 640 006. Vlastní zkouška dopadla úspěšně, předání zástupcům Českých drah z DKV Brno se po vyřešení technických nedostatků nakonec podařilo na druhý pokus, takže se tímto vozidlem mohli cestující svézt ještě před Vánoci. V novém roce zbývá dokončit zkoušky TBZ a předat vozidla zákazníkovi na jednotkách 640 007 a 008. Poté by již měl přijet na typové zkoušky prototyp pětivozové elektrické jednotky RegioPanter pro dálkovou dopravu. Během posledních týdnů loňského roku se ve Velimi objevovala i další vozidla českých dopravců, na testy po vyvazovací opravě sem přijelo i pendolino Českých drah, nechyběly lokomotivy řady 380 stejného dopravce či jednotka Stadler Flirt 480 002 dopravce LEO Express.

Pokračují investice do lepšího vybavení okruhu

Paralelně se zkouškami zákazníků VUZ se v závěru roku rozběhly i větší stavební práce. Největší stavební akcí, která z hlediska omezení provozu začala již v srpnu, je poslední fáze modernizace zabezpečovacího zařízení – instalace zařízení pro zkoušení vlakového zabezpečovače ETCS druhé úrovně. Náročné to bylo zejména na koordinaci prací, které probíhaly v blízkosti tratě Velkého zkušebního okruhu. Ty podle interních předpisů VUZ nemohou být prováděny při zkouškách s rychlostí vyšší než 160 km/h.

Na začátku listopadu proběhlo při čtyřdenní výluce podbití kolínského oblouku VZO včetně dosypání a úpravy štěrkového lože a dynamické stabilizace. Náročné na koordinaci byly i další stavební činnosti. Již bez výluky byly zřízeny bezstykové koleje na vybraných kolejích v manipulačním a odstavném kolejišti a na spojovací koleji do žst. Velim. Poslední fází bylo zahájení prací na vytvoření stezek podél těchto kolejí, aby byl usnadněn pohyb kolem odstavených drážních vozidel jak provoznímu personálu, tak zejména zákazníkům. Práce na stezkách budou pokračovat ještě v příštím roce, protože se plánují i další dílčí investiční a udržovací práce, které budou mít vliv na úpravu okolního terénu.

Ing. Daniel Los, vedoucí ŽZO

spinner