18. ledna 2015
Společnost DAF s nástupem nového roku představuje řadu inovací, jež mají výrazně zvýšit efektivitu přepravy. Například vylepšení účinnosti motorů PACCAR MX v kombinaci s aplikací nových technologií, jako jsou prediktivní tempomat, prediktivní řazení a režim Eco Mode, umožňuje snížit spotřebu paliva až o pět procent. K další úspoře paliva přispívají i nové aerodynamické spoilery a boční límce. Tato vylepšení jsou součástí programu DAF Transport Efficiency, který zahrnuje produkty a služby zaměřené na dosažení maximálního zisku na kilometr.
Pro dosažení vyšší účinnosti prošly motory PACCAR MX-11 a MX-13 významnými optimalizacemi. U 10,8litrového motoru MX-11 byla vylepšena efektivita mazání. Pozornost byla věnována i lepšímu procesu spalování, kterého bylo dosaženo díky novému provedení spalovacího prostoru, modifikaci vstřikování paliva a změnám řídicího softwaru. Nové turbodmychadlo 12,9litrového motoru PACCAR MX-13 přispívá k lepšímu proudění nasávaného vzduchu. Nová vačková hřídel s pozměněným časováním ventilů přispívá k účinnějšímu spalování. Také motor PACCAR MX-13 doznal vylepšení přispívající k vyšší efektivitě mazání a snížení třecích ztrát. Nově bylo zavedeno účinnější dvourychlostní vodní čerpadlo a upraven byl i řídicí software motoru.
Motory PACCAR MX-11 a MX-13 jsou nyní podle výrobce o dvě procenta úspornější, samozřejmě v závislosti na typu provozu a konkrétních podmínkách. Nově zavedené vícenásobné vstřikování napomáhá mimo jiné ke klidnějšímu chodu motorů a k nižší hlučnosti. Navíc u motoru PACCAR MX-13 vzrostl také výkon motorové brzdy, a to o 20 procent, na 360 kW při 2000 min-1. Tato motorová brzda je vhodnou alternativou k retardéru a hodí se pro většinu provozních podmínek a aplikací. Výkon brzdy lze nově nastavovat ve třech stupních páčkou pod volantem.
Režim Eco Mode
Režim Eco Mode je nová standardní funkce všech vozidel DAF Euro 6 řad CF a XF s motory PACCAR MX. Režim Eco Mode snižuje točivý moment motoru o 10 procent při zrychlování na prvních jedenáct rychlostních stupňů, čímž se opět snižuje spotřeba paliva při každodenním používání (o jedno procento). V běžném provozu stejně není třeba plná akcelerace, a pokud tato situace nastane, pak lze stisknutím tlačítka režim Eco Mode jednoduše deaktivovat.
Prediktivní tempomat a prediktivní řazení
Prediktivní tempomat využívá pokročilou technologii GPS ke zjištění přesné polohy vozidla a k určení toho, jaké jízdní podmínky je třeba vzít v úvahu v následujícím jednom až dvou kilometrech. Systém se tak vlastně „dívá“ dopředu a předvídá profil trasy. Podle požadované rychlosti a také povolené odchylky od této nastavené hodnoty určuje prediktivní tempomat ideální rychlost a prediktivní řazení zvolí ideální převodový stupeň. Výsledkem spojení těchto dvou systémů je snížení počtu změn převodových stupňů a využívání stále nejvyššího možného převodového stupně a v optimálním rozsahu otáček motoru.
Nové aerodynamické spoilery a boční límce
V rámci programu DAF Transport Efficiency byla rozšířena i nabídka aerodynamických spoilerů a bočních límců pro optimalizaci proudění vzduchu a dosažení lepší aerodynamiky vozidla nebo soupravy s cílem snížení spotřeby paliva. Pro vozidlo Euro 6 CF s kabinou Sleeper Cab byl vyvinut nový aerodynamický balíček zahrnující střešní spoiler, který je o 10 cm vyšší, a boční límce vhodné i pro návěsy o šířce 2,55 m, čímž je mezi vozidlem a návěsem ponechána mezera pouhých 5 cm. Nový střešní spoiler, který lze nastavit na výšky návěsu čtyři metry, byl navržen speciálně pro vozidla Low-Deck se sníženou výškou točny.
Více informací na displeji přístrojového panelu
Řidiči hrají při snižování provozních nákladů, a především spotřeby paliva, klíčovou roli. Společnost DAF proto vyvinula pro modely LF, CF a XF asistenta hodnocení jízdního stylu řidiče. Ten řidiči poskytuje podrobnou zpětnou vazbu, co se týče dosažené spotřeby, jeho schopnosti předvídat jízdní situace a také o četnosti aktivace provozních brzd. Displej na přístrojovém panelu kromě toho poskytuje rady ohledně dalších možností úspory paliva a snížení provozních nákladů. Dalšími novými informacemi, které jsou zobrazovány na displeji pří-strojového panelu, jsou údaje z tachografu, což řidiči poskytuje jasný přehled o době jízdy a rychlosti tak, aby nedocházelo k porušování předpisů. Na displeji se také zobrazuje upozornění na blížící se příští servisní prohlídku vozidla. Tím je zajištěno včasné provedení údržby a včasné plánování návštěvy servisu bez zbytečných prostojů vozidla.
(lan)