31. května 2001
Podrobnější údaje, jejich pravidelná a spolehlivá aktualizace, možnost pracovat při výběru se všemi údaji a libovolně je kombinovat, a to vše pokud možno v příjemném grafickém prostředí a bez čekání, až program odpoví, jsou základní požadavky, jejichž splnění považují uživatelé informačních produktů obsahujících údaje o firmách za nezbytné. Kromě toho očekávají také podporu všech fází své činnosti, od vytipování potenciálních klientů, až po evidenci vlastních poznatků či vyhodnocení výsledků. Všechny tyto nároky dokáže uspokojit produkt Albertina – Firemní Monitor (AFM) na CD-ROM, který v dubnu už pošedesáté vydala společnost Albertina data, s. r. o. Do posledního vydání AFM navíc zahrnula řadu novinek, které představují výrazný posun směrek k podpoře přímého marketingu. V databázi má uživatel k dispozici více než dva milióny firem, tedy všechny subjekty, které jsou registrovány v České republice a mají přiděleno identifikační číslo organizace (IČO). Kromě základních údajů o jméně, sídle a identifikaci firmy obsahuje databáze také předmět její činnosti, počet zaměstnanců, specifikaci právní formy, druhu vlastnictví a další podrobnosti. K některým záznamům jsou doplněny telefonní a faxová čísla nebo e-mailové a URL adresy, informace o ročních obratech, základním jmění, kompletní účetní závěrky za několik let, údaje o dceřiných společnostech či dlužnících a věřitelích. Pravidelně jsou aktualizovány kompletní informace z obchodního rejstříku a u všech subjektů jsou k dispozici strukturovaná jména a pozice statutárních zástupců. Informace, které jsou roztroušeny v různých veřejných zdrojích nebo jsou obsahem separátních komerčních produktů a služeb, soustřeďuje Albertina – Firemní Monitor na jednom místě a umožňuje jejich vzájemnou provázanost a okamžitou dostupnost. Kromě toho jsou údaje strukturovány do podoby, která umožňuje mnohem více činností, než by bylo možné realizovat, i kdyby se podařilo získat všechny zdroje odděleně. Jen malý příklad: účetní závěrky podniků jsou publikovány v tištěné nebo v elektronické podobě většinou jako prostý text (tabulka s čísly rozvahy a výsledovky). Albertina data však tyto údaje zpracovává do strukturované podoby, doplňuje je o další hodnoty (například je vybaví dopočítanými poměrovými ukazateli, profilem prezentujícím vývoj hlavních ukazatelů za několik let apod.) a připojí je k dalším charakteristikám firem tak, aby bylo možné ekonomická kritéria libovolně kombinovat s dalšími podmínkami. Takových možností výběrů nabízí databáze celou stovku! Pravidelné kontroly a měsíční aktualizace dat Albertina – Firemní Monitor je aktualizován každý měsíc a každé měsíční vydání zachytí až sto tisíc změn údajů. Pracovníci firmy provádějí nepřetržité formální i věcné kontroly údajů v databázi včetně individuálního ověřování, evidují a zpracovávají nedoručitelné adresy a při ověřování a doplňování údajů o firmách spolupracují s řadou partnerů. Obslužný software poskytuje vysoký komfort při vyhledávání a řadu možností výstupu vyhledaných údajů. Software je mimořádně rychlý i při rozsáhlých výběrech dat. Užitečnou funkcí je například možnost přímého ověření aktuálního zápisu v obchodním rejstříku nebo v systému ARES, snadného odeslání e-mailu vybraným firmám nebo rychlého propojení na internetové stránky společností. Rozsáhlé možnosti na vstupu jsou vyváženy i širokou škálou funkcí podporujících práci na výstupu, tedy s vyhledanými informacemi. Podnikové interní informační systémy ocení výhody neomezeného exportu dat do databázového nebo jiného formátu. Pro evidenci vlastních kontaktů a poznatků systém podporuje individuální i hromadné vkládání vlastní poznámky, data a dalších údajů, vyhledávání podle nich a opravy adres a kontaktního spojení. Variabilní tisk adresních štítků nebo obálek spolu s náležitostmi obchodní tiskoviny uživatelům usnadňuje přímé oslovování zákazníků. Nechybí ani řada variant oslovování konkrétních osob ve firmách s uvedením názvů funkcí apod. Možnosti využití na trhu „B2B“ Albertina – Firemní Monitor lze využít k řešení mnoha praktických otázek podnikání v oblasti „business-to-business“. Slouží nejen bankám, investičním společnostem nebo velkým výrobním a obchodním firmám, ale stejně tak potřebám státních institucí, nevýdělečných organizací nebo živnostníků. K základnímu ověření existence firmy lze využít nejen aktuálních údajů z obchodního rejstříku, ale například i předvýběru plátců daně nebo zveřejněných informací o dlužnících evidovaných v systému NEFI Bohemia nebo AZ Invest Servis. Vyhledávací software dovoluje vyhledávat firmy i podle nepřesných nebo neúplných údajů. Pro výběr zájmové skupiny firem lze kombinovat řadu kritérií, jako například kategorie odvětví podle OKEČ, text předmětu činnosti podle obchodního rejstříku, ale například i slova z názvů firem. Další kritéria umožní zúžit dotaz na vybrané právní formy nebo kategorie velikosti firmy podle počtu zaměstnanců, základního jmění či ročního obratu, u některých subjektů lze vyhledávat podle ekonomických ukazatelů z účetních závěrek. Pro hromadné obeslání zákazníků slouží řada pomůcek, od přesného výběru cílové skupiny, přes vyloučení nedoručitelných adres a firem v likvidaci, po výběr adres v 1. pásmu České pošty, setřídění a tisk štítků nebo obálek včetně odesilatele a identifikace obchodní tiskoviny. Databáze také usnadňuje práci při hledání kontaktů na jednotlivé statutární zástupce firem a oslovení osob na konkrétních pozicích ve společnostech. Z databáze AFM lze pomocí funkce rychlého načtení identifikačních čísel firem a následných několika typů exportu dat také aktualizovat vlastní informační systém. K vlastním údajům o firmách tak lze doplňovat další charakteristiky a pravidelně je aktualizovat. Pro rychlou a snadnou evidenci kontaktovaných firem slouží funkce osobní poznámky, která umožňuje plánovat data jednotlivých akcí, individuálně i hromadně vkládat údaje, opravovat adresy a kontakty a bezpečně uchovávat vlastní poznatky propojené s informacemi z rozsáhlých veřejných zdrojů. Vyhledávání ve vlastních údajích je samozřejmostí. První komerční CD-ROM disk s databází firem vydala v dubnu roku 1992 v tehdejší ČSFR společnost Albertina Information Services, s. r. o., předchůdce dnešního vydavatele – firmy Albertina data, s. r. o. PhDr. Michael Babka, Albertina data, s. r. o.