8.4. – Průmyslová produkce v únoru meziročně reálně vzrostla o 1,5 %, samotný zpracovatelský průmysl stagnoval. Výsledky byly ovlivněny zejména slabou srovnávací základnou v oblasti energetiky, růst ale zaznamenala řada dalších sektorů, např. potravinářství či strojírenství. Uvedl to Svaz průmyslu a dopravy ČR.
Dopravní politika
7.4. – Kapacita evropských bateriových úložišť by se měla do roku 2030 zvýšit přibližně pětinásobně na více než 50 gigawattů (GW), což představuje investice kolem 80 miliard eur. Vyplývá to z aktuální studie Aurora Energy Research. „Tento růst je reakcí na rostoucí podíl větrné a solární energie v evropském energetickém mixu, který nyní tvoří přibližně třetinu. Obnovitelné zdroje jsou však závislé na povětrnostních podmínkách, což vyvolá poptávku po bateriových úložištích pro zajištění stabilního dodávání energie,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.
4.4. – DHL a New York University Stern School of Business zveřejnily DHL Trade Atlas 2025, který poskytuje komplexní analýzu nejdůležitějších trendů v globálním obchodě. Vzhledem k geopolitickým napětím a obavám z rozsáhlého zvyšování tarifů obsahuje zpráva data podložené poznatky, které pokrývají téměř 200 zemí a území.
2.4. - Evropská železnice nám churaví. A nepomáhají ani opakované infuze v podobě různých plánů obnovy čí dokonce křížových dotací. V březnu byla ve Francii zveřejněna zpráva „Ulysse fret“ – výsledek konzultace vedené Generálním ředitelstvím pro infrastrukturu, dopravu a mobilitu (DGITM) francouzského ministerstva dopravy ve spolupráci s francouzskou Aliancí pro železniční nákladní dopravu budoucnosti (4F) a SNCF Réseau v rámci strategie pro rozvoj železniční nákladní dopravy (SNDFF).
1.4. – Portál dopravy nově umožňuje využívat digitální plné moci. V zastoupení lze nově nahlížet na bodové konto řidiče, sledovat údaje z registru řidičů, vyzvednout za někoho osvědčení o registraci vozidla, registrační značku nebo kompletně spravovat vozový park, a to včetně přepisů či zápisů vozidel. Rozšiřuje se také využití elektronického podání na žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu a řidičský průkaz s vyznačenou profesní způsobilostí.
28.3. – Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) vyjadřuje vážné znepokojení nad oznámením amerického prezidenta o zavedení dodatečných cel ve výši 25 % na všechna vozidla, která nejsou vyrobena v USA. Tato cla, která mají vstoupit v platnost 3. dubna, představují přímou hrozbu pro ekonomiku evropských výrobců a dodavatelů, narušují globální dodavatelské řetězce a ohrožují jejich konkurenceschopnost v době, kdy automobilový průmysl čelí zásadní transformaci a rostoucí mezinárodní konkurenci. Zároveň vysílají katastrofální signál pro volný obchod založený na pravidlech a budou mít negativní dopady i na spotřebitele, včetně těch v Severní Americe.
27.3. – Projekt těžby lithia na Cínovci a jeho zpracování v Prunéřově na Chomutovsku v Ústeckém kraji zařadila Evropská komise mezi strategické projekty v rámci nařízení o kritických surovinách (Critical Raw Materials Act – CRMA). Tento krok potvrzuje klíčový význam českého ložiska v celoevropském kontextu. Zařazení na strategický seznam přináší českému lithiovému projektu řadu výhod, může například usnadnit financování nebo zefektivnit povolovací procesy. Projekt by nyní měl možnost získat podporu od finančních institucí EU, vyšší atraktivitu ale bude mít i pro soukromé investory.
26.3. – Rok 2024 přinesl společnosti ČEPRO historicky nejlepší hospodářské výsledky. V dynamickém a náročném prostředí, které stále ovlivňují důsledky války na Ukrajině a proměnlivá situace na energetickém trhu, firma dosáhla tržeb ve výši 76,836 miliardy korun a zisku před zdaněním 2,535 miliardy korun.
25.3. – Středočeský kraj spouští jeden z nejrozsáhlejších a investičně největších EPC projektů v Česku, který by měl kraji celkově v příštích deseti letech ušetřit 470 mil. Kč na energiích v desítkách budov. O velkou část úsporných opatření se postará společnost ENESA z holdingu ČEZ ESCO, která zrealizuje tři velké úsporné balíčky. Jen ty kraji v příštích 10 letech ušetří na energiích přes 150 milionů korun. Renovací od ENESA projde celkem 22 objektů a areálů v Rakovníků, Kladně, Příbrami, Zdicích a dalších středočeských městech a obcích. EPC projekt se bude týkat škol, domovů sociální péče nebo třeba rakovnické Rabasovy galerie. Za výši úspor ručí, jako u dalších podobných projektů, dodavatel ENESA.
24.3. – Jaké jsou nejnovější trendy ve vodíkovém sektoru od základního výzkumu až po nasazení praktických aplikací? Co brání rychlejší výstavbě vodíkových elektrolyzérů v Evropě a České republice? Jsou plány Evropské unie realistické a půjde zjednodušit současnou, zbytečně přísnou, legislativu? Případně do jakých českých vodíkových projektů zamíří další tři miliardy korun?