1. února 2001
Na začátku příštího roku by ze státní organizace České dráhy měla vzniknout akciová společnost. Stát na společnost převede majetek k provozování drážní dopravy a zároveň s ní uzavře smlouvu o řízení provozu na státní dopravní infrastruktuře. Na konci ledna to oznámil náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil. Původní plány ministerstva dopravy a spojů počítaly se vznikem akciové společnosti již v loňském roce. Tento záměr ovšem zdržely spory o podobu transformace mezi vedením resortu, managementem Českých drah a odbory a to, že původní návrh nepřijala Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky . Návrh zákona o transformaci Českých drah (ČD) v současnosti projednává Legislativní rada vlády, která by ho měla po 15. únoru předložit ke schválení kabinetu. Vláda by s ním měly být hotova do konce února, poté by materiál měla projednat Poslanecká sněmovna. Někteří, zejména pravicoví poslanci ovšem s návrhem zákona již nyní vyjadřují svůj nesouhlas. „Vlastní akciová společnost by byla funkční od 1. ledna roku 2002,“ uvedl Pavel Stoulil s tím, že přeměna se začne připravovat přibližně od poloviny letošního roku poté, co ji schválí parlament. Ještě před vznikem akciové společnosti bude muset vláda schválit zakladatelskou listinu společnosti, v níž bude vyjmenován veškerý majetek, který České dráhy získají. Návrh zakladatelské listiny zpracovává generální ředitel Českých drah a měl by být hotov do poloviny letošního roku. Na společnost přejdou zejména vagóny, lokomotivy a potřebné provozní prostory. Státní správce železniční dopravní cesty bude vlastnit koleje, nádraží a většinu zbytného majetku, se kterým České dráhy v současnosti hospodaří. Stát rovněž převezme téměř třicetimiliardový dluh Českých drah. Přeměna na akciovou společnost podniku přinese podle vedoucího tiskového oddělení ČD Petra Šťáhlavského větší podnikatelskou samostatnost. Nová společnost by měla získat určitý majetek, s nímž bude hospodařit, což by mělo výrazně zlepšit a zrychlit její chování na trhu. To bude platit také pro vznik dceřiných společností a společných podniků, které se budou moci specializovat na některé segmenty služeb a pružněji reagovat na vývoj na trhu. Hospodaření firmy rovněž nebudou zatěžovat enormní odpisy za modernizaci dopravní cesty, řekl. (čtk)