Francie/Velká Británie

Concordy možná obnoví komerční lety ještě letos

Nadzvukové letouny typu Concorde začnou pravděpodobně zase létat, a to již na jaře letošního roku. V polovině ledna to uvedl francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot, podle nějž loňská série testů prokázala, že do budoucna lze katastrofám těchto strojů předcházet. Zástupci British Airways, které jsou vedle Air France jediným dalším provozovatelem těchto letadel, doufají, že komerční lety na pravidelných linkách alespoň částečně obnoví už letos na jaře. Jean-Claude Gayssot francouzské rozhlasové stanici RMC řekl, že zatímco jeden z concordů ve službách francouzské letecké společnosti se podrobí pozemním zkouškám, britské concordy letecké společnosti prověří za letu. Francouzská správa civilního letectví DGAC zatím povolila společnosti Air France,aby uskutečnila dva zkušební lety těchto letadel. První zkušební let, zatím bez cestujících, se uskutečnil 18. ledna z Paříže do jihofrancouzského města Istres u Marseille, kde se letadlo podrobilo sérii pozemních testů. Technický ředitel výrobce letadel Concord, společnosti EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), Daniel Deviller, po prvním letu concordu upřesnil, že cílem prvního z testů bylo prověřit možný únik paliva a vliv tohoto úniku na provoz letadla. Technici společnosti hodlali dokázat, že malý únik paliva nemůže způsobit katastrofu, uvedl Daniel Deviller. Také zástupci British Airways oznámili, že pracují na posílení bezpečnosti letadel Concorde. Na úpravy zvyšující bezpečnost letu vynaloží 17 miliónů GBP (26,55 miliónu X). Další milióny hodlá společnost investovat do nového vybavení letadel v zájmu zvýšení pohodlí cestujících. Představitelé British Airways zároveň vyjádřili naději, že komerční lety na pravidelných linkách obnoví, alespoň částečně, letos na jaře. Britský dopravce nejprve hodlá provozovat jedno spojení mezi Londýnem a New Yorkem denně, později však chce frekvenci zvýšit na dva lety denně, jak tomu bylo do loňské katastrofy a následného zákazu létání. Odborníci britské letecké společnosti, která vlastní sedm concordů, označili za jednu z nejdůležitějších úprav nanesení nové „pružné“ vrstvy na vnitřní stěny nádrží pohonných hmot. Tato vrstva by v případě nárazu či úderu nějakého předmětu do nádrže měla zabránit jejímu proražení a následnému úniku paliva. Skupině čtyřiceti inženýrů potrvají úpravy u každého letadla přibližně devět týdnů. (čtk)

spinner