Železniční doprava

​CDV: Železniční přeprava silničních návěsů v ČR láme rekordy, kombinovaná doprava roste

25.3. – V České republice byl v roce 2023 po železnici přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů. Rekordních hodnot dosáhl celý segment tzv. nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy. Souhrnný přepravní výkon silničních návěsů a výměnných nástaveb byl 344 mil. tunokilometrů (tkm). Celkové výkony přepravy věcí po železnici však v poslední dekádě mírně klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm v České republice a obdobně i za celý evropský trh. Kombinovaná doprava silnice – železnice se jeví jako jediný růstový segment železniční nákladní dopravy, a to i přes dílčí pokles u námořních kontejnerů v roce 2023. V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).


​Železniční sektor se připravuje na bezproblémový prodej jízdenek

25.3. – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zveřejnilo pátou zprávu o pokroku při provádění svého plánu pro prodej jízdenek, který byl představen na podzim 2021. Tento plán nastiňuje vizi železničního sektoru pro prodej a distribuci jízdenek do roku 2025 a 2030 s cílem zlepšit služby pro cestující v rámci jednotného evropského železničního prostoru. Členové CER aktivně podporují politický program Evropské komise zaměřený na zjednodušení digitálních rezervací a prodeje jízdenek. Dosažení klíčových milníků plánu do konce roku 2025 významně zlepší evropský zážitek z prodeje jízdenek.


​Nádražní budova v Táboře v sobě propojí historii s moderními prvky

25.3. – Správa železnic vyhlásila tendr na zhotovitele stavby, díky které se zlepší zázemí pro cestující v další významné jihočeské stanici. Celkovou obnovu nádražní budovy v Táboře plánuje zahájit už letos v létě. Výsledkem prací budou zejména přívětivější a účelněji členěné veřejné prostory. Dokončení rekonstrukce se plánuje na začátku roku 2027.


​Přejezd na koridoru ve Studénce zmizí, nový podjezd změní i dopravu v okolí

22.3. – Řidiči ve Studénce začnou už za dva roky využívat nový silniční podjezd, který nahradí frekventovaný přejezd přímo ve stanici. Stavbu, která přinese podstatné zvýšení bezpečnosti, dnes slavnostně zahájila Správa železnic. Podjezd bude určený pro osobní auta, vozidla IZS, cyklisty a chodce. Součástí projektu je řada navazujících staveb, vznikne například obslužná silnice pro kamiony.


​Budimex je součástí konsorcia, které v Estonsku postaví 58 kilometrů vysokorychlostní železnice

22.3. – Polská stavební společnost Budimex slaví další významný úspěch v Pobaltí. Konsorcium, jehož je součástí, zvítězilo v tendru na návrh a výstavbu hlavní trasy vysokorychlostní železnice Rail Baltica v Estonsku na úseku Pärnu – lotyšská hranice. Projekt zahrnuje realizaci 58 kilometrů trati a s hodnotou 332 milionů EUR patří mezi nejvýznamnější investice v regionu.


​Bateriové vlaky Českých drah zvýšily zájem o cestování po železnici

21.3. – Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí oxidu uhličitého.


​Fantovu budovu v Praze čeká poslední část renovace

20.3. – Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers (vedoucí sdružení) a Geosan GR (společník), jehož nabídka byla ve výši 437 998 774 korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech a Vládní salonek v jižní části historické budovy. Celý objekt bude navíc bezbariérově přístupný. Hotovo bude za čtyři roky.


​Došlo k mimořádné výměně výhybky v Dluhonicích

20.3. – DT-Výhybkárna a strojírna o víkendu jsme zahájila a již dokončila výměnu poškozené výhybky ve výhybně Dluhonice u Přerova. S ohledem na minimalizaci omezení železničního provozu došlo na nahrazení kompletní výměnové části (jazyky a opornice), vybrané kolejnice středních částí a srdcovky jedné z nejdelších konvenčních výhybek v síti Správy železnic. Nejdelší díl přitom dosahuje délky 36 metrů, nejtěžší váží 7 tun.


​Leo Express zaznamenal rekordní využití dat ve svých vlacích

20.3. – Leo Express ve svých vlacích spustil od listopadu 2024 5G internet s řešením od firmy AMiT Transportation, díky čemuž dosahuje pokrytí WiFi na palubách téměř 100 %. Během prvních čtyř měsíců s 5G dosahovala průměrná denní spotřeba dat na palubě vlaků Leo Express 300 GB, což představuje nárůst přibližně o 330 % oproti stejnému období loňského roku. Nejvyšší naměřená denní spotřeba se v tomto období dostala až na 1300 GB.


​Správa železnic: Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru v Praze, projekt míří do další fáze

18.3. – Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby takzvaného Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní části frekventované stanice Praha-Libeň. Výsledkem bude nadjezd, který zajistí plynulejší provoz nákladní i osobní dopravy, a také zvýší kapacitu železnice, například pro městské linky.


spinner