13.3. – Dne 12. března 2025 obdržel komplex hlubokomořského kontejnerového terminálu Baltic Hub v polském Gdaňsku poslední tři ze sedmi nejmodernějších jeřábů typu Ship-To-Shore (STS) pro projekt rozšíření terminálu T3. Po úplném dokončení na konci roku 2025 zvýší T3 schopnost terminálu Baltic Hub odbavovat největší kontejnerové lodě na světě, upevní jeho pozici předního kontejnerového uzlu v Baltském moři a promění komplex hlubinného terminálu v jeden z největších v Evropě.
Námořní doprava
7.3. – Dříve klíčová námořní trasa přes Suezský průplav je od konce roku 2023 narušována útoky na obchodní lodě ze strany vojenského hnutí Hútíů. Přestože lednové příměří mezi Hamásem a Izraelem vzbudilo naději na stabilizaci, situace v Rudém moři zůstává nejistá a nadále výrazně ovlivňuje globální námořní dopravu. Většina přepravních společností, včetně DSV, proto nadále volí delší, ale bezpečnější cestu kolem Mysu Dobré naděje a návrat na Suezský průplav vyhlíží nejdříve v polovině roku 2025. I přes vidinu dalšího nestandardního roku se očekává, že globální námořní obchod poroste.
10.3. – Rok 2024 začal v námořním průmyslu značnou nejistotou způsobenou geopolitickým napětím. Nicméně logistické subjekty se rychle přizpůsobily omezením plavby přes Rudé moře a delším dopravním trasám z Asie do Evropy a do dubna se situace stabilizovala. Novým tržním a provozním podmínkám se přizpůsobil také Luka Koper, který zachoval všechny tři přímé kontejnerové linky z Dálného východu a zároveň využil nové obchodní příležitosti v různých segmentech služeb.
24.2. – Podle předběžných neauditovaných údajů zaznamenala společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) ve finančním roce 2024 nárůst příjmů skupiny o 10,5 procenta na 1 598 milionů eur (v předchozím roce: 1 447 milionů eur). Provozní výsledek skupiny (EBIT) se zvýšil o 22,7 procenta na 134 milionů eur, čímž se dostal do očekávaného rozmezí 125 až 145 milionů eur (předchozí rok: 109 milionů eur). Konsolidovaný čistý zisk po menšinových podílech dosáhl 33 milionů eur (v předchozím roce: 20 milionů eur). Překlad kontejnerů skupiny v námořních přístavních terminálech se zvýšil o 0,9 % na 5 970 tisíc TEU (předchozí rok: 5 917 tisíc TEU). Objem kontejnerů v hamburských kontejnerových terminálech se oproti předchozímu roku téměř nezměnil a činil 5 686 tisíc TEU (předchozí rok: 5 687 tisíc TEU). Objem přepravy v segmentu intermodální přepravy se zvýšil o 11,6 % na 1 787 tisíc TEU (předchozí rok: 1 602 tisíc TEU).
9.2. – Společnost A.P. Moller – Maersk hlásí dobré finanční výsledky za rok 2024 s růstem ve všech segmentech a výrazně lepší ziskovostí s nárůstem EBIT o 65 % na 6,5 miliardy USD. K výsledkům přispěla vyšší poptávka po kontejnerech a zvýšené sazby za námořní přepravu, růst nejvyššího objemu a objemu v terminálech a solidní zlepšení ve většině produktů logistiky a služeb. Vzhledem k dobrým výsledkům a silné rozvaze navrhuje představenstvo dividendu ve výši 1 120 dánských korun na akcii a samostatně oznámilo zahájení programu zpětného odkupu akcií v objemu až 2 miliard USD, který bude realizován po dobu 12 měsíců.
7.2. – Dne 1. února zahájily společnosti Maersk A/S (Maersk), subjekt spadající pod A.P. Moller – Maersk, a Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd) svou provozní spolupráci Gemini Cooperation. Jejich ambicí je po plném zavedení poskytovat flexibilní a propojenou námořní síť s nejlepší spolehlivostí v oboru přesahující 90 %.
5.2. – Dění kolem Panamského průplavu a možné strategické globální obchodní spojení, které je nyní v centru mezinárodní pozornosti, je i zdrojem narůstající nervozity v mezinárodním společenství. A dopady bude mít samozřejmě i na dopravní odvětví.
22.1. – Panamské úřady zahájily audit podniku s vazbami na Čínu, který má kontrolu nad dvěma přístavy u Panamského průplavu. Činí tak v době, kdy nový americký prezident Donald Trump opakuje hrozby, že Spojené státy si Panamský průplav vezmou zpět, informují tiskové agentury. Američané tuto vodní cestu před více než 100 lety postavili a měli ji i ve správě, od roku 1999 ale vykonává správu Panama.
14.1 – Neovladatelný tanker Eventin s 99 000 tunami ropy, který remorkéry odtáhly k rujánskému přístavu Sassnitz na severovýchodě Německa, opustí Baltské moře. Včera to podle agentury DPA oznámil německý úřad pro lodní dopravu a správu vodních cest. Plavidlo je zřejmě součástí takzvané ruské stínové flotily, kterou Moskva neoficiálně využívá, aby obešla západní sankce na vývoz své ropy.
2.1. – Panama si 31. prosince připomněla 25 let od předání do své správy námořního průplavu, který je důležitou spojnicí mezi Atlantským a Tichým oceánem. Na oslavy doléhají výroky budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa, který naznačil, že by mohl požadovat návrat průplavu pod americkou správu. To v malé středoamerické zemi, která zažila americkou invazi v roce 1989, vyvolalo nevoli.