​Evropské dopravní odvětví vyzývá EU, aby zajistila silnější rozpočet pro dopravu

​Evropské dopravní odvětví vyzývá EU, aby zajistila silnější rozpočet pro dopravu

7.2. - Evropské odvětví dopravy v zastoupení téměř padesáti oborových svazů důrazně vyzývá v otevřeném dopise členské státy EU a Evropskou komisi, aby v rámci budoucího rozpočtu EU zachovaly a posílily pevný specializovaný nástroj financování evropské dopravy. Evropská koordinace infrastruktury v celé Evropě je důležitější než kdy jindy. Je jedinou zárukou zajištění hladkého fungování vnitřního trhu EU, podpory konkurenceschopnosti a soudržnosti Evropy a posílení její odolnosti a vojenské připravenosti.

Odvětví dopravy je proto velmi znepokojeno plány Komise přesměrovat velkou většinu evropského financování dopravy na národní jednotné plány a žádá ministry všeobecných záležitostí a ministry financí členských států, aby dali Komisi silný signál ve prospěch zachování pevného specializovaného evropského nástroje financování dopravy.

Svazy upozorňují, že Jacques Delors zdůraznil zásadní úlohu evropských sítí a propojení již ve své bílé knize o růstu, konkurenceschopnosti a zaměstnanosti z roku 1993, přičemž vyzdvihl jejich přínos k posílení ekonomiky a vytváření pracovních míst. Od té doby evropští politici rozvíjejí politiku transevropských dopravních sítí a uznávají, že k zajištění jejich dokončení je nezbytný specializovaný nástroj financování EU.

Nedávno zprávy Maria Draghiho a Enrica Letty potvrdily, že se jedná o zásadní politickou prioritu, a zdůraznily, že dobře fungující evropská dopravní síť je zásadní pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a sociální a regionální soudržnosti. Namísto toho, aby se Evropa přiklonila k přístupu, v němž mohou převládat národní priority, je nyní ještě důležitější, aby se držela kurzu evropského koordinovaného a řízeného investičního nástroje. Jedině tak lze dosáhnout dobře integrované a propojené dopravní sítě v celé Unii, která bude přínosem pro evropské hospodářství, společnost a bezpečnost, píše se ve výzvě svazů.

Robustní evropská dopravní síť má podle nich totiž strategický význam při řešení současných evropských výzev. Pouze se silnou a moderní dopravní infrastrukturou ve svém jádru bude Evropa schopna zvýšit svou vojenskou mobilitu, posílit svou průmyslovou konkurenceschopnost a hospodářskou, sociální a územní soudržnost, zajistit své dodávky kritických surovin a chránit svou suverenitu dodavatelského řetězce. Vzhledem k rostoucímu geopolitickému napětí a probíhajícím změnám klimatu musí být pro Evropu nejvyšší prioritou posílení a přizpůsobení naší infrastruktury, řešení úzkých míst a chybějících článků a optimalizace její konektivity a kapacity. Doprava je páteří a hybnou silou vnitřního trhu EU, takže pokud má být Evropa lídrem v přechodu k průmyslu a společnosti s nulovou čistou spotřebou, musí zajistit konkurenceschopnou a efektivní dopravní síť, která propojí stávající i nové výrobní závody s jejich trhy.

Zejména v nejisté době si Evropa nemůže dovolit vydat se směrem menší propojenosti, menší vnitřní soudržnosti a menší Evropy. Evropský přístup nabízí přidanou hodnotu tím, že harmonizuje úsilí a sdružuje finanční zdroje, čímž dosahuje výsledků, které jednotlivé národní přístupy samy o sobě nemohou účinně zajistit. Odvětví dopravy podporuje přechod k pružnějšímu a agilnějšímu rozpočtu EU, který však vyžaduje dlouhodobé strategické a stabilní plánování investic s centralizovanou koordinací na evropské úrovni, má-li řádně fungovat. Odvětví dopravy proto naléhavě vyzývá členské státy a Komisi, aby se rozhodly pro přístup, který posílí Evropu, aby zachovaly silný a centrálně koordinovaný specializovaný evropský nástroj financování dopravy, který upřednostňuje investice s vysokou evropskou přidanou hodnotou, a aby neohrožovaly budoucnost a konkurenceschopnost evropské dopravní sítě, která je pro dosažení evropských priorit zásadní.

Přehled signatářů výzvy

ESPO – European Sea Ports Organisation; ERFA – European Rail Freight Association; EIM – European Rail Infrastructure Managers; CLECAT – European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services; INE – Inland Navigation Europe; IRU – International Road Transport Union; EBU – European Barge Union; UNIFE – The European Rail Supply Industry Association; EFIP – European Federation of Inland Ports; FEPORT – Federation of Private Port Operators and Terminals; UETR – European Road Hauliers Association; POLIS – European Cities and Regions Networking for Innovative Transport Solutions; ETSC – European Transport Safety Council; COCERAL – European traders in agri-commodities and agrosupply; CPMR – Conference of Peripheral Maritime Regions; UIRR – International Union for Road-Rail Combined Transport; IWTP – Inland Waterways Transport Platform; ETF – European Transport Workers’ Federation; ECG – Association of European Vehicle Logistics; ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association; STRING – String Megaregion; Scandria Alliance – Scandria Alliance; ESPORG – European Secure Parking Organisation; UITP – International Association for Public Transport; ERF – European Union Road Federation; WATERBORNE – Waterborne Technology Platform; UIP – International Union of Wagon Keepers; ESC – European Shippers’ Council; ECASBA – European Community Association of Ship Brokers and Agents; BPO – Baltic Ports Organization; EMPA – European Maritime Pilots’ Association; ALE – Federation of European Train Drivers’ Unions; UNISTOCK – European association of portside storekeepers of agri-bulk commodities; ALICE – Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe; ETA – European Tugowners Association; ARDAN – Solutions for Innovation; EIT UM – European initiative transforming urban mobility; CER – Community of European Railway and Infrastructure Companies; ACI EUROPE – Airports Council International Europe; ESO – European Skippers’ Organisation; EUROPLATFORMS – European Association of Logistics Platforms; ASECAP – Association Européenne des Concessionnaires d’Autoroutes et d’Ouvrages à Péage; A4E – Airlines for Europe; EuDA – European Dredging Association; Rhine-Alpine Corridor – Corridor Rhine-Alpine.

spinner