Francie

Přístav Le Havre investuje do rozšíření kapacit

Ještě v letošním roce – tedy dříve, než se původně plánovalo

  • bude dokončena první etapa výstavby nového areálu "Port

2000" ve francouzském přístavu Le Havre. Místo současných čtyř bude v jejím rámci v průběhu šesti let v zájmu plynulého odbavení kontejnerových lodí v přístavu uvedeno do provozu celkem šest nových stání. Při prezentaci výsledků přístavu za loňský rok to v březnu uvedl předseda správní rady přístavní společnosti Jean-Pierre Lecomte. Přístav Le Havre loni odbavil 68 miliónů tun zboží, což bylo o 5,6 procenta více než v roce 1999. Upevnil si přední postavení mezi francouzskými přístavy i v překladu kontejnerů, když v něm bylo přeloženo celkem 1,465 miliónu TEU, tedy meziročně o 6,3 procenta více. Hmotnost přeloženého kontejnerizovaného zboží se zvýšila dokonce o 7,5 procenta. Překlad kontejnerizovaného zboží tvoří v současné době kolem 20 procent celkového objemu překladu v přístavu. Soustavně rostoucí poptávka přitom vytváří předpoklady pro další zvyšování podílu kontejnerů v příštích letech. Náklady výstavby vzrostly na 3,7 miliardy FRF Vzhledem k omezeným kapacitám zpracovalo vedení přístavní správy již před několika lety projekt „Port 2000“. Původní návrh počítal s celkovými náklady na výstavbu areálu ve výši 2,5 miliardy FRF, v současné době však plány předpokládají náklady ve výši 3,7 miliardy FRF. První ze čtyř stání by mělo začít sloužit v roce 2004, další dvě by měla být dobudována na počátku roku 2006. Každý další rok by pak měla být podle projektu dokončena další dvě nová kotviště, dokud nebude uvedeno do provozu všech dvanáct plánovaných stanovišť. V zájmu urychlení výstavby bude již na podzim letošního roku zahájeno bagrování koryta plavební dráhy. Projekt „Port 2000“ zpracovala přístavní správa v reakci na stále rostoucí poptávku po překladu kontejnerů. Na výstavbu a technickou modernizaci staršího kontejnerového terminálu v jeho rámci do roku 2006 podle projektu uvolní částku 1,1 miliardy FRF. Plán dále počítá i s rozšířením skladových ploch pro odbavení Ro/Ro plavidel: v přístavu bylo loni odbaveno 443 tisíc nových vozidel určených pro export a rozšíření parkovacích kapacit je podle vedení přístavní správy naprosto nezbytné. Od ledna začal přístav nově využívat koncern CAT, který ročně odbaví asi 150 tisíc vozidel, což zvýší celkový objem překladu v přístavu o plnou třetinu. Rozloha volných ploch pro kontejnerové terminály a odbavení Ro/Ro plavidel by podle plánu měla být do roku 2003 rozšířena o dalších třicet hektarů. Dvanáct nových portálových jeřábů Přístavní správa společně se třemi překladovými podniky TN (Terminaux de Normandie), CNMP (Compagnie Nouvelle de Manutention) a GMP (Générale de Manutention) zajistí pro nová stání nejméně dvanáct nových portálových jeřábů pro překlad kontejnerů z velkých lodí třídy Post-Panamax. První čtyři by měly být uvedeny do provozu již v květnu letošního roku. Překladové podniky GMP a CNMP hodlají ve staré přístavní zóně otevřít největší kontejnerový terminál v Le Havre. Jejich konkurent TN uzavřel dohodu s rejdařstvím Mediterranean Shipping Company (MSC), podle níž by se měl Le Havre stát vedle přístavů Antverpy a Felixstowe třetím největším překladovým uzlem MSC v Evropě. Do roku 2004 by v něm mělo být ročně přeloženo 500 tisíc kontejnerů MSC (v loňském roce pouze 79 tisíc).

spinner