Letecké cargo

IATA chce podpořit konkurenceschopnost leteckého carga

IATA chce podpořit konkurenceschopnost leteckého carga

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA vyzvala k další podpoře tří klíčových prvků rozvoje letecké nákladní dopravy: pokračování přechodu k elektronické verzi dokumentace, zavádění globálních standardů odbavení farmaceutického zboží a výraznějšímu posílení bezpečné letecké přepravy lithiových baterií. „Letecká nákladní doprava prožívá bouřlivé roky. Vloni jsme poprvé od roku 2010 zaznamenali růst objemu přepravy, doufáme, že tento trend bude pokračovat i letos. Příjmy jsou však stále pod úrovní vrcholového roku 2011. Pokud jde o budoucnost letecké nákladní dopravy, jsem optimistou. Je ale nutné soustavně pracovat na zlepšení,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva IATA Tony Tyler na úvod dubnového 9. světového sympozia o letecké nákladní dopravě v Šanghaji.

Podle jeho slov je nutné především získat zpět ztracené příjmy. Dobrou zprávou prý ovšem je, že celý sektor se začíná chovat strategicky a rozvážně plánuje do budoucna.

Další papírové dokumenty brzy nahradí elektronické

Jedním z důležitých úkolů, který čeká letecké cargo v blízké době, je náhrada dalších papírových dokumentů elektronickými. Přechod na bezpapírovou formu letecká nákladní doprava masivně odstartovala v roce 2014. Sektoru se podařilo dosáhnout 24procentního využití elektronického nákladního listu e-AWB ve světovém měřítku. Do spolupráce se zapojily všechny články zásobovacího řetězce i celní úřady. „Můžeme nyní společně plánovat nahrazení dalších dokumentů elektronickými protějšky,“ zdůraznil Tony Tyler s tím, že e-AWB by mohly být v letošním roce využívány ve 45 procentech případů, v roce 2016 pak dokonce v 80 procentech. Globální odbavovací standardy pro farmaceutické zboží pomohou posílit atraktivitu letecké nákladní dopravy pro farmaceutickou logistiku.

Sektor air cargo je schopen zajistit vysokou úroveň služeb, potýká se ovšem s rozsáhlou regulací ze strany nejrůznějších globálních institucí. „Pokud nedokážeme jejich požadavky splnit, ztratíme jedinečnou příležitost posílit náš podíl na tomto atraktivním trhu. Čelíme velmi tvrdé konkurenci ze strany ostatních druhů dopravy,“ připomněl Tony Tyler. IATA spustila novou iniciativu CEIV Pharma (Centre of Excellence for Independent Validation in Pharmaceutical Logistics). Středisko zajišťuje školení pro specialisty, kteří budou schopni zvládnout všechny procedury odpovídající mezinárodním standardům a požadavkům regulátorů. „Certifikace CEIV Pharma bude jasným dokladem kompetence, takže zasilatelé budou vědět, že o jejich citlivé zboží je dobře postaráno,“ uvedl dále Tony Tyler.

Je nutné posílit dohled

Pro leteckou nákladní dopravu zůstává jednou z priorit zajištění bezpečné přepravy lithiových baterií. Ačkoli existuje robustní regulační rámec a jsou k dispozici podrobné návody, nelze říci, že by zákazníci z řad zasilatelů všechny požadavky pečlivě plnili. Největším výrobcem lithiových baterií na světě je Čína, která představuje klíčový trh. IATA proto vyvinula příručku pro přepravu lithiových baterií v čínštině, aby zvýšila informovanost zasilatelů. „Velké rezervy mají vládní úřady. Sektor letecké nákladní dopravy dělá, co může, ale bez posílení dohledu a kontrolních procedur ze strany odpovědných institucí jsou naše možnosti omezené,“ uzavřel Tony Tyler.

Tomáš Johánek

spinner