1. října 2020, lan
- Na koridor z Břeclavi do Bohumína mohou od středy jen vlaky vybavené systémem ETCS
- Martin Kupka: Rychlostí 150 km/h se řidiči poprvé projedou v půlce roku na dálnici D3
- Spolu odmítlo zpoplatnění vjezdu do centra Prahy, Zdeněk Hřib na něm trvá
- Vymáhání práva EU je nutné k ochraně nakupujících online
- Letecký provoz nad Českem se loni meziročně zvýšil o 14 procent
- Pro vstup do Velké Británie je od 2. dubna 2025 nutné elektronické cestovní povolení ETA
- P3 Logistic Parks získává první ocenění BREEAM Outstanding pro své haly v Česku
- Drážní úřad si letos připomíná 30 let od svého vzniku
- Německé železniční asociace předložily klíčové požadavky pro volby v roce 2025
- Poptávka po leteckém cargu v listopadu vzrostla o 8,2 procenta, jde již o 16. měsíc růstu v řadě
- Německo: Index výkonnosti mýtného pro nákladní automobily v prosinci 2024 mírně vzrostl
Komplexní etická analýza provozu autonomních vozidel a její bezprostřední uplatnění ve vývoji řídících softwarů je cílem společného projektu výzkumného týmu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy. Řešení, které tým odborníků nabídne, má rozptýlit obavy potenciálních řidičů ze ztráty kontroly nad vozidlem. Výzkum finančně podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).
„Eticky konfliktní situace v reálném provozu jsou v současnosti velmi aktuální otázkou. Brzy budou v nabídce autonomní vozidla vyšších stupňů automatizace a bez tohoto řešení, které nemá zatím nikdo k dispozici, je nebude možné uvést na trh. Projekt proto velmi vítáme a podporujeme,“ uvedl Petr Konvalinka, předseda TA ČR. Agentura do výzkumu vložila 4,5 milionu Kč ze státních prostředků v rámci Programu ÉTA.
Benefity samořízených motorových vozidel orientujících se jen pomocí počítačových systémů jsou podle něj přitom nasnadě. Jde o snížení emisí, zefektivnění dopravy nebo například snížení počtu dopravních nehod až o devadesát procent. Projekt, za kterým stojí Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ústav státu a práva Akademie věd ČR, Filosofický ústav Akademie věd ČR a Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, pomůže zjistit preference potenciálních zájemců o autonomní vozidla a výrobcům nabídne komplexní etickou analýzu provozu. Ta bude bezprostředně uplatnitelná ve vývoji řídících softwarů. Řešení českých výzkumníků pomůže rozptýlit obavy řidičů ze ztráty kontroly nad vozidlem a zároveň vyloučí jakékoli rozpaky nad jeho případnou koupí. „V rámci našeho projektu sestavíme modelové situace sociálního dilematu kolizí autonomních vozů a připravíme vizualizace pro online dotazníkovou metodu. Navíc nabídneme vůbec první výzkum morálních intuic pro řídící software aut a preferencí nákupu. Řídící program tak bude korespondovat s etickými normami společnosti. Dalším klíčovým výsledkem bude aplikace pro obecnou umělou inteligenci,“ přiblížil projekt Daniel D. Novotný z Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích s tím, že ukázky morálního jednání robotických aktérů v krizových situacích bude možné využít nejen pro tvorbu softwaru a legislativu, ale i pro situace s více stupni volnosti. Jde například o výzkum obecné umělé inteligence, u níž je zájem, aby jednala morálně. Unikátní projekt odstartoval v loňském roce a dokončený by měl být za dva roky.
(lan)
Foto: Daimler