Krone

Přeprava návěsů po železnici je výhodná pro všechny

Přeprava návěsů po železnici je výhodná pro všechny

Ekonomické i ekologické nároky nutí dopravce a speditéry hledat stále nové možnosti přepravy zboží od výrobce zboží až ke konečnému uživateli. Jedno z možných řešení – spolupráci několika dopravních oborů – přiblížila letos v dubnu v německém Iserlohnu a Wuppertalu evropským novinářům společnost Krone a její partneři.

Snaha snižovat spotřebu a emise vozidel motivuje ke spolupráci v mnoha případech i podniky z tak vysoce konkurenčních oborů, jakými jsou silniční a železniční doprava. Oba mají výhody i nevýhody, které je favorizují pro realizaci určitých přeprav.

Pokud se nejedná o hromadné zboží či jiné komodity, které jsou pro železnici typické, je jedním z faktorů, který brání železničním dopravcům, aby si ukrojili větší díl ze silničních přeprav, doprava na tzv. poslední míli. Překlad zboží na kamiony, ale i vlastní nakládka na vagony jsou zdlouhavé, zvyšuje se při nich riziko poškození zboží, a navíc často chybějí i vhodná překladiště, dokonce i v exponovaných místech.

Určité řešení může nabídnout doprovázená i nedoprovázená kombinovaná doprava. V posledních letech se také v tomto oboru objevil nový trend – přeprava silničních návěsů na železničních vozech.

I tato varianta má jistá úskalí, pro jejichž překonání je třeba společného úsilí většího počtu aktérů, včetně státu. Pokud se však počáteční překážky podaří překonat, je konečný efekt přínosný pro všechny zúčastněné, shodli se na setkání v Iserlohnu zástupci zúčastněných firem. Byli mezi nimi pracovníci německého provozovatele terminálů DUSS (ve vlastnictví společností DB Netz AG – 75 %, DB Mobility Logistics AG – 12,5 % a Kombiver-kehr KG – 12,5 %), společností Kombiverkehr KG a Winner Spedition a výrobce přípojných vozidel Krone.

Vhodná infrastruktura a technika

Nezbytným předpokladem pro přepravu silničních návěsů na železničních vozech je vedle vhodných překladišť a navazující infrastruktury také speciální silniční i železniční technika. Krone se novému trendu jako jeden z předních výrobců návěsů přizpůsobil. V současné době již nabízí návěsy, které lze při zachování všech rozměrových omezení bezpečně nakládat na speciální vagony stejně jako nejrůznější výměnné nástavby a kontejnery.

Návěsy vhodné pro dopravu na vagonech lze využívat i při běžných silničních přepravách. V případě speciálních vagonů, které představují poměrně velkou investici, je to obtížnější. Železniční dopravci si je proto pořizují pouze v případech, že mají zaručenu návratnost takové investice. Velkou roli při tom může sehrát stát, a to jak na poli legislativním, tak co se týče různých finančních pobídek.

Zkušenost firmy Winner Spedition

Příkladem firmy, která má s přepravou silničních návěsů po železnici již velké zkušenosti, je společnost Winner Spedition z Iserlohnu. Byla založena v roce 1946 a z malého rodinného podniku se postupně vypracovala v prosperující mezinárodní společnost s dceřinými společnostmi v Itálii, Polsku a České republice (v Králově Dvoře). Kombinované dopravě se věnuje již více než třicet let.

V současné době provozuje mimo jiné každodenně kombinovanou dopravu mezi všemi klíčovými terminály v Německu a dvacetkrát týdně mezi Německem a Itálií. Podle ředitelky společnosti Gudrun Winner-Athensové se Winner Spedition orientuje na přepravy s kapacitou do 30 tun. Kombinovaná doprava jí při tom umožňuje minimalizovat přepravní náklady, zvyšovat dopravní kapacitu a zkracovat dobu tranzitu. Zanedbatelný podle ní není ani dopad na hustotu silničního provozu, životní prostředí a hospodaření firmy.

Milan Frydryšek www.krone.de

spinner