​Přeshraniční internetový prodej je jednou z nejrychleji rostoucích příležitostí pro maloobchod

​Přeshraniční internetový prodej je jednou z nejrychleji rostoucích příležitostí pro maloobchod

2.2. - Skutečným fenoménem obchodování ve 21. století se může stát přeshraniční online obchodování. Vyplývá to ze studie společnosti DHL Express, který se zaměřil příležitosti výrazného růstu pro maloobchodníky a výrobce s online nabídkou mezinárodních produktů. Studie se nazývá „Spice Trade“ 21. století: Průvodce přeshraničním internetovým prodejem.

Studie se detailněji zaobírá trhy a produkty, které nabízejí nejvyšší potenciál růstu, motivací a preferencemi zákazníků, kteří nakupují online v zahraničí, a faktory úspěchu pro online maloobchodníky, kteří chtějí své podnikání rozšířit za hranice. Zaměřuje se především na příležitost pro nabídku prvotřídních produktů a služeb s vyšší hodnotou, které představují v přeshraničních transakcích výrazně vyšší procento objednávek.

Studie ukazuje, že přeshraniční internetový prodej nabízí takovou kumulativní míru růstu, jakou nenabízí téměř žádná jiná oblast maloobchodního prodeje: objemy přeshraničních maloobchodních nákupů se podle prognóz mají v letech 2015 až 2020 ročně zvýšit o 25 procent (z 300 miliard USD na 900 miliard USD) – to je dvakrát rychlejší růst než u vnitrostátních internetových prodejů. Rozšířením dosahu nabídky na mezinárodní zákazníky navíc online maloobchodníci jednoduše zvyšují svůj obrat v průměru o 10 až 15 procent. Další oživení přichází s možností expresního doručení: maloobchodníci a výrobci, kteří ve svých online obchodech nabízejí rychlejší možnosti doručení, rostou v průměru 1,6krát rychleji než ostatní.

„Mezinárodní přeprava je mnohem jednodušší, než si mnozí maloobchodníci představují. Každý den vidíme, jaký pozitivní dopad může mít prodej zahraničním zákazníkům na potenciál růstu obchodníka,“ říká Ken Allen, CEO, DHL Express. „Dále vidíme, že téměř každá kategorie produktů má potenciál být prémiovou, a to jak vývojem luxusnějších, kvalitnějších edicí, tak nabídkou služeb vynikající kvality splňující požadavky zákazníků, kteří tolik nehledí na cenu.

Příležitost vstoupit na mezinárodní trh s prvotřídním zbožím je pro mnohé maloobchodníky na všech trzích. Naše globální síť s možností doručení ze stolu na stůl je postavena právě tak, aby maximálně podpořila každého maloobchodníka, který chce nabízet služby vynikající kvality nebo jen hledá způsob, jak prorazit na zahraniční trhy, aniž by musel investovat do skladování či distribuce.“

Studie primárně vychází z průzkumu a hloubkových rozhovorů vedených přední globální konzultační společností a z více než 1800 odpovědí na otázky soukromého průzkumu exportérů provedeného mezi maloobchodníky a výrobci v šesti zemích. Objasňuje měnící se podobu internetového prodeje, v jehož rámci je poptávka a nabídka čím dál sofistikovanější. Výrobci stále častěji využívají výhod internetového prodeje a zapojují se do přímého maloobchodu – obcházejí tak „prostředníky“ a nabízejí své produkty online přímo koncovým zákazníkům. Studie dále očekává, že mezinárodní internetový prodej poroste o 30 procent rychleji než jiné maloobchodní skupiny. Zákazníci na mnoha trzích si navíc uvědomují rozdíl v dostupnosti produktů, důvěryhodnosti prodejců i atraktivitě nabídek, což bývají motivační faktory pro nákupy u zahraničních online maloobchodníků.

Za hlavní překážky přeshraničních online nákupů označují spotřebitelé logistiku, důvěru, cenu a zkušenost ostatních spotřebitelů. Současně ale online maloobchodníkům stačí jen několik relativně snadných kroků pro to, aby identifikovali, dále rozvíjeli a uspokojili poptávku ze zahraničí. Studie upozorňuje, že z trendu internetového prodeje se zrodil nový ekosystém podpůrných společností a standardních řešení (například poskytovatelé plateb a programy, které vyhledají zkušenosti návštěvníků s konkrétním webem), které maloobchodníkům pomáhají přizpůsobit nabídku digitálnímu světu a obchodovat se zákazníky na zahraničních trzích.

Globální logističtí partneři mohou pomoci s identifikací správné rovnováhy mezi centralizovaným a lokálním skladováním a plněním, zatímco právě nabídka rychlých, spolehlivých a flexibilních možností doručení může být důležitým nástrojem, jak i jen pouhý teoretický zájem proměnit v dlouhodobou věrnost zákazníků.

(tj)

spinner