8. října 2015
ČESKÁ TŘEBOVÁ (8.10.) – Po třech letech intenzivní práce získala akciová společnost CZ LOKO 25. září schvalovací protokol Drážního úřadu Polské republiky pro provoz komplexně modernizované lokomotivy řady 741.7 určené k posunovací a traťové službě na tamních železničních tratích. „Bylo to náročné časově i procesně. Za výsledkem je značné úsilí konstruktérů, technologů, kolegů z technické dokumentace i výroby. Máme z toho upřímnou radost, protože náročnost procesu schvalování kolejových vozidel v Polsku je po celé Evropě pověstná,“ říká Martin Švercl, manažer exportu CZ LOKO.
Tím se firmě otevřela cesta ke schválení jejich dalších komplexně modernizovaných lokomotiv, určených pro české, polské, slovenské a maďarské železniční dopravce, a další obchodně zajímavá teritoria. Lokomotivy řady 741.7 již využívají dopravci v Česku, Slovensku, Turecku a v Itálii. Dokument vydal Krzysztof Dyl, ředitel Drážního úřadu Polské republiky, a CZ LOKO tak získalo možnost, jak svou univerzální lokomotivu, určenou na celostátní a regionální tratě a vlečky o rozchodu 1 435 mm, nabízet také polským železničním dopravcům. Firma k tomu využije i svou dceřinou společnost CZ LOKO Polska, která v zemi podniká už od roku 1999.
Čtyřnápravové motorové lokomotivy řady 741.7 jsou vybaveny digitálním řídicím systémem MSV Elektronika, spalovacím motorem CAT 3508C o výkonu 1 000 kW, alternátorem Siemens a elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC) přenosem výkonu. Maximální rychlost lokomotiv je zvýšena ze 70 resp. 90 km/h na 100 km/h. Lokomotivy o hmotnosti 18 tun na nápravu mají díky sníženým kapotám výrazně zlepšené výhledové poměry z věžové kabiny strojvedoucího.
Původní lokomotivy řad 740, 741, nebo 742 procházejí ve výrobních závodech CZ LOKO komplexní modernizací podle vlastní výkresové dokumentace. Hlavní rám a rámy podvozků z původních vozidel jsou po otryskání podrobeny defektoskopické kontrole. Na hlavní rám jsou dosazeny nové čelníky s patentovanými deformačními prvky. Nový spalovací motor, trakční alternátor, kabina a všechny ostatní komponenty takto modernizované lokomotivy přináší drážním dopravcům užitné vlastnosti srovnatelné s novými vozidly. Vysoká spolehlivost a prodloužení cyklů údržby výrazně šetří náklady na provoz. Ten splňuje i emisní limity EU Stage IIIA.
Strojvedoucím i posunovačům lokomotivy 741.7 poskytují potřebný komfort a bezpečnost. Při traťových výkonech mohou strojvedoucí využít nových funkcí digitálního řídicího systému jako je automatická regulace rychlosti. Systém vícenásobného řízení umožňuje spojení dvou i více lokomotiv z produkce CZ LOKO k tažení velmi těžkých vlaků v náročném terénu bez nároku na další personál. Ke snížení nákladů na údržbu brzdných systémů přispěla i nová elektrodynamická brzda. Instalovaný systém skluzové ochrany zaručuje lepší využití trakční síly při nepříznivých adhezních podmínkách.
(tj)