4. července 2016
Každoročně v polovině června se nejen český železniční svět sjíždí do Ostravy, kde se v tu dobu koná mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Stejně tomu bylo i letos, kdy se veletrh konal již posedmnácté. A co nejvíce přitáhlo pozornost návštěvníků? Nový Vectron v barvách ČD Cargo, Stříbrný šíp a elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 z produkce firmy CZ LOKO.
Brány veletrhu se otevírají vždy v úterý, první den je vždy vyhrazen spíše profesionálům, a hlavně prezentacím novinek. Letos se představily hned tři klíčové novinky. Český nákladní dopravce ČD Cargo si Ostravu vybral pro premiérové představení horké novinky ve svém vozovém parku, novou lokomotivu Vectron v korporátním nátěru. Mateřské České dráhy zde poprvé veřejnosti ukázaly prakticky novostavbu historického motorového vozu Stříbrný šíp z roku 1939 a lokomotivka CZ LOKO na veletrh přivezla modernizovanou dvousystémovou lokomotivu EffiLiner 3000, která je určená prioritně pro mezinárodní nákladní dopravu a oslovit by měla zejména soukromé nákladní železniční dopravce.
Nový Vectron zamířil hned po veletrhu do provozu
Již tak nepřehlédnutelná venkovní expozice společnosti ČD Cargo na sebe strhla veškerou pozornost při slavnostním křtu nové lokomotivy. Spolu s Ivanem Bednárikem, předsedou představenstva ČD Cargo, a Romanem Kokšalem, ředitelem divize Mobility, Siemens Česká republika, se ho účastnila celá řada hostů nejen z vedení obou společností, ale i uznávaných železničních odborníků a návštěvníků veletrhu. Slavnostní akt, při kterém nemohlo chybět ani šampaňské, vyvrcholil symbolickým předáním modelu lokomotivy do rukou předsedy představenstva ČD Cargo. Kmotrem lokomotivy se pak stal slavný fotbalista Antonín Panenka. Nákup nových Vectronů byl promyšleným tahem vyplývajícím z aktualizované firemní strategie ČD Cargo, jak potvrdil Ivan Bednárik: „I nadále chceme minimálně udržet, ale spíše posílit naši pozici mezi pěti největšími evropskými nákladními dopravci. Je nepochybné, že se v tom případě neobejdeme bez razantnější expanze na zahraniční trhy, tedy i nových interoperabilních lokomotiv. Mohu navíc ujistit, že se nejedná o naši poslední investici v oblasti hnacích vozidel, ostatně součástí kontraktu se společností Siemens je i opce na dodávku dalších lokomotiv,“ uvedl. ČD Cargo by mělo všech pět nových lokomotiv mít do konce letošního roku, zatím je plánuje nasazovat ze-jména na přepravy ze Slovenska do Německa, později pak například i z Rumunska do Německa. „Jedná se o přepravy v režimu just-in-time, kde jsme dosud museli nasazovat až tři lokomotivy. Využitím nových lokomotiv ušetříme především čas,“ upozornil dále Ivan Bednárik.
EffiLiner 3000 má oslovit především soukromé dopravce
První elektrickou lokomotivu západní provenience, která v ČR prošla komplexní modernizací, díky níž vzniklo špičkové hnací vozidlo EffiLiner 3000, představili na ostravském veletrhu Josef Gulyás, generální ředitel akciové společnosti CZ LOKO, a Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků čes-kého železničního průmyslu (ACRI). Dvousystémový čtyřnápravový EffiLiner 3000 je primárně určen pro dálkovou přeshraniční vozbu nákladních vlaků na napěťových soustavách 3 kV DC a 25 kV AC v Česku a dalších evropských zemích na rozchodu 1435 mm. „Českým i evropským železničním dopravcům nyní můžeme nabídnout vozidlo, které svými parametry patří k evropské špičce, a přitom je ve velmi zajímavé cenové hladině. Věřím, že to bude další impuls posilující přepravu zboží po kolejích,“ uvedl Josef Gulyás a ocenil schopnost spolupráce a úroveň technických řešení dodavatelů. Projekt, na němž se pod vedením CZ LOKO podílelo více než 10 firem českého a slovenského železničního průmyslu, z nichž je většina členem ACRI, začal před třemi lety a nyní dospěl do finální fáze. Na jeho počátku byl v dubnu 2013 import vysloužilé elektrické lokomotivy Class12 od belgického státního dopravce SNCB a její komplexní modernizace. Na ni naváže dalších 11 vozidel téže řady, která již CZ LOKO také do České republiky přepravilo. CZ LOKO představilo v Ostravě i další lokomotivy ze své produkce, konkrétně čtyřnápravový EffiShunter 500 a šestinápravový EffiShunter 1600. Zatímco Effi-Shunter 500 je reprezentantem nové řady posunovacích lokomotiv, Effi-Shunter 1600 představuje už prověřený a velmi úspěšný model pro těžkou posunovací službu jezdící ve světě už ve více než 100 exemplářích.
Nová elektrická rychlíková jednotka InterPanter nebo modernizované vozy pro dálkovou dopravu přitahovaly pozornost návštěvníků expozice Českých drah. Moderní vozidla však jednoznačně zastínil Stříbrný šíp – historický motorový vůz z roku 1939, který v minulých měsících prošel náročnou rekonstrukcí. Dokončený vůz byl 14. března 1939 slavnostně představen veřejnosti. Bohužel vyhlášení okupace a následná světová válka zastavila nejen další vývoj a využití Stříbrného šípu, ale i provoz většiny tehdejších motorových vozů ČSD. Stříbrný šíp se tak do provozu dostal po opravě a kolaudaci až v roce 1948. Na podřadných výkonech najezdil pouze 50 tisíc kilometrů a v roce 1952 byl definitivně odstaven a čekal na svoje znovuzrození. Skutečná kompletní oprava vozu začala v roce 2011, kdy byl přesunut do dílen DPOV v Nymburce. V roce 2014 byl odkoupen VÚŽ a ve spolupráci s DPOV se letos náročná oprava dokončila. Z dalších exponátů vystavených v Ostravě lze jmenovat například několik novostaveb nákladních vagonů či vícecestné vozidlo Renault Trucks pro potřeby hasičů SŽDC.
Tomáš Johánek