13. října 2014
Významnou událostí bylo předběžné jmenování komisařů Evropské unie a také míra naplnění nadějí kolem české kandidátky Věry Jourové a jejích dopravních ambicí. Reakce řady významných politiků a komentátorů vyzněly tak, že pracovní oblast (to pro česky narostlý zobák – proč proboha jakási portfolia) jí přidělená je zklamáním. Má odpovídat za justici, ochranu spotřebitele a rovnost pohlaví. Zde například titulky: „Babiš zklamán, Jourová dopravu nedostala“ či „Probuzení ze snu“ a dva citáty: „Prezident Miloš Zeman uvedl, že portfolio pro Jourovou je neúspěchem a zklamáním kvůli neefektivnímu vyjednávání“ a „Politici ze všech stran i z Hradu se pustili do premiéra; na jeho hlavu vršili vinu za to, že místo portfolia dopravy, průmyslu či regionálního rozvoje zbylo na českou eurokomisařku to, co zbylo“.
Myslím, že premiér je v tomto nevinně, když s prominutím československy „neukecal“ budoucího předsedu Evropské komise Lucemburčana Jeana-Clauda Junckera, jakou že mu to hvězdu přináší do mužstva. Podívejme se nejprve na to, co má za sebou odstupující eurokomisař pro dopravu a co ten nový ze Slovenska. Pětašedesátiletý Estonec Siim Kallas je členem Komise od roku 2004. Nejprve asistoval komisaři pro ekonomiku a měny, potom se stal komisařem pro správu a boj se zločinem. Od roku 2010 je komisařem pro dopravu. Promovaný ekonom byl ve své zemi ministrem financí, ministrem zahraničí a také předsedou vlády. Do zahraniční služby odešel jako prezident ústřední banky Estonska. Na post eurokomisaře pro dopravu sbíral zkušenosti v aparátech EU po šest let.
Slovák Maroš Šefčovič (48), sociální demokrat, který jej má nahradit, byl v Barrosově Evropské komisi jeho viceprezidentem a komisařem pro administrativu a institucionální vztahy – od Evropského parlamentu po Evropský soudní dvůr. Studoval doma a v Rusku, své akademické vzdělání završoval univerzitními pobyty ve Francii, USA, Zimbabwe, Rakousku a Izraeli. Získal doktorský titul v právních vědách a evropském právu. Má také hovořit čtyřmi jazyky. V jarních slovenských volbách jednoznačně získal nejvíce hlasů ze všech kandidátů pro poslanectví v europarlamentu. Po nominaci na komisaře se mandátu vzdává. Na post dopravního eurokomisaře sbíral zkušenosti v Bruselu v jedné z nejvyšších funkcí v Evropské komisi alespoň čtyři roky.
Vidíme, jaká mezinárodní zkušenost je u dopravního komisaře žádoucí a jak důležitá je získaná zběhlost v té nejvyšší evropské politické hře. Snad velmi dobrá Věra Jourová, ač doma krátce ministryní, je ve výkonu významných mezinárodních funkcí zcela na začátku. Je velký rozdíl sedět jako jeden z 28 odborných ministrů a vzpírat anglická slovesa v jejich radě EU (a být více či méně aktivní) a naproti tomu tuto radu de facto řídit. Nebo jednat za Komisi s výborem europarlamentu pro dopravu a jeho padesáti členy o fungování a budoucnosti pěti dopravních sektorů, ne-li vůbec vystupovat přesvědčivě před parlamentním plénem. A také mít za sebou v Komisi generální ředitelství Doprava s několika sty pracovníků.
Jeden prostě chápe, že s ohledem na význam dopravy prezidenti Komise vyžadují značnou mezinárodní zkušenost a kvalitu, která se již nechala v EU velmi dobře ověřit. Oni se zřejmě nechtějí blamovat a nechat se zesměšnit za nedobrý výběr komisaře, ale tím také chrání jeho samotného před mezinárodní blamáží a zesměšněním, pokud by se ukázalo, že na funkci prostě nestačí. Toto vše přece mělo být známo na mezinárodních odborech našich ústředních úřadů. Možná, že pro blízkost voleb dostalo přednost kopnutí premiéra do kotníku za údajné chabé vyjednávání.
Novou strukturou resortů se počet „klasických“ komisařů sníží z 27 na 20. Jean-Claude Juncker totiž celou Komisi pojal nově. Mezi komisaři a prezidentem bude sedm viceprezidentů. Budou činní jako Junckerovi zástupci, budou však mít přímý vliv na témata klasických komisařů a jejich generálních direkcí. Jsou tak schopni intervenovat při každé iniciativě jim podřízených komisařů. Vůči Šefčovičovi je příslušný Jyrki Katainen, finský viceprezident a komisař pro pracovní místa, růst a investice. Ten nemá – jako ostatní viceprezidenti – fungovat jako dohlížitel, ale jako vedoucí týmu. „Jednodušší“ komisaři nejsou prý také „osobnosti druhého pořadí“. Všichni pracují podle prezidenta v týmu. Evropský parlament bude ještě Komisi schvalovat. Celý tým navržené Junckerovy Komise má ve svých řadách pět bývalých předsedů vlád, čtyři místopředsedy vlád, 19 bývalých ministrů, sedm navracejících se komisařů a osm bývalých poslanců Evropského parlamentu.
Jiří Kladiva