23.12. – Sobotním otevřením 28,3 kilometrů dálnice D3 na Českobudějovicku a Českokrumlovsku se uzavřel týden, v němž se dálniční síť v České republice rozrostla přibližně o 100 kilometrů. V minulých dnech se otevřely nové úseky na D4 z Příbrami do Písku, D55 z Babic na Uherskohradišťsku do Bzence na Hodonínsku, D48 na Novojičínsku a o víkendu na D3 na Českobudějovicku a Českokrumlovsku. „Vrcholí tak zlatý týden českých dálnic,“ uvedl u Českých Budějovic ministr dopravy Martin Kupka.
Infrastruktura
23.12. – Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky.
23.12. – Už na přelomu roku zahájí Správa železnic jednu z nejvýznamnějších staveb ve své historii – modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Jeho celkovou přestavbu provedou společnosti Eurovia CZ, Strabag Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku ve výši 17 131 539 220 korun. Práce budou probíhat za provozu, potrvají do roku 2031.
22.12. – Správa železnic a ČD – Telematika podepsaly 19. prosince smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika, čímž se završilo čtyřleté jednání mezi oběma subjekty. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která má za cíl zefektivnit správu a údržbu telekomunikační infrastruktury klíčové pro provoz železniční dopravy v České republice. Celková částka, kterou Správa železnic zaplatí za převáděnou část závodu, činí 280,1 milionu korun.
20.12. – Na téměř šesti stech kilometrech tratí začne od ledna 2025 výhradní provoz evropského zabezpečovacího systému ETCS. Po letech intenzivní práce, která zahrnovala tisíce zkušebních jízd, proškolení stovek zaměstnanců a koordinaci s dopravci, je na tento okamžik infrastruktura Správy železnic plně připravena. ETCS kromě vyšší bezpečnosti dopravy umožní také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. V tiskové zprávě to uvedla to Správa železnic.
20.12. – Ve veřejné zakázce na koncesionáře dostavby dálnice D35 dále postupují 4 konsorcia, která se utkají v soutěžním dialogu. Koncesionář bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí a zároveň provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec. Oznámilo to Ministerstvo dopravy.
20.12. – Správa železnic spustila ve spolupráci se společnostmi AFRY a SAGASTA geografický informační systém, takzvaný GIS portál. Zájemcům nabízí komplexní přehled o plánované modernizaci a výstavbě nových železničních úseků v okresech Mladá Boleslav a Nymburk. Veřejnost se díky němu může podrobně seznámit s projekty, které výrazně zkrátí cestování mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Libercem, a aktivně se k nim vyjadřovat.
19.12. – Ředitelství silnic a dálnic připravuje na příští rok na území Středočeského kraje řadu významných stavebních akcí. Některé z nich přiblížil Jiří Veselý ze Samostatného oddělení komunikace ŘSD pro Středočeský kraj a Kraj Vysočina.
19.12. – Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku, jejímž cílem je najít projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská Brána, a to od Ostravy ke státní hranicí s Polskem. Zahájení projektových prací se předpokládá v polovině příštího roku.
18.12. – Řidičům se v úterý 17. prosince dopoledne otevřelo 48 kilometrů nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Cestu mezi Prahou a Pískem má zkrátit minimálně o 20 minut. Dálnice uleví obcím, kterými se dříve projíždělo. Dostavba D4 je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.