25.1. – Vlaky v Táboře začnou na konci letošního roku využívat nový most přes Lužnici. Půjde o repliku historické mostní konstrukce z počátku minulého století, která nově umožní i zavěšení lávky pro pěší. Stavební práce začnou už v příštím měsíci.
Infrastruktura
25.1. – Obchvat Náchoda postaví za 3,18 miliardy korun bez DPH sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Ze čtyř uchazečů jej vybralo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Stavba by měla začít v první polovině března. Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Na stavbu obchvatu, o jehož vybudování město usiluje přes 20 let, má ŘSD pravomocné stavební povolení. Stavba by měla trvat zhruba tři roky.
25.1. – „Na dálnici D7 v km 1,3 provozního staničení letos plánujeme celkovou rekonstrukci lávky pražského letiště Václava Havla. Aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele.“ Uvedl to Jiří Veselý ze Samostatného oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic pro Středočeský kraj a Kraj Vysočina.
23.1. – Na nových úsecích dálnice D4 začínají od středy 22. 1. 2025 v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná. Uvedla to tisková mluvčí sdružení Via Salis Daniela Pedret.
23.1. – Výnosy z výběru mýtného v roce 2024 dosáhly 17,161 miliardy korun. Meziročně vzrostly o 15 %, a to zejména v důsledku zavedení nového poplatku za emise oxidu uhličitého, které se podílejí na celkově uhrazeném mýtném od března 2024 přibližně patnácti procenty. Vyšší výběr mýtného při stejné intenzitě nákladní dopravy signalizuje i vývoj počtu mýtných transakcí: CzechToll jich zpracoval za rok 2024 celkem 1,16 miliard, meziročně jen o 3 % více.
23.1. – „Celkovou opravu čtyř mostů máme letos naplánovanou na silnici I/32 v úseku Libice nad Cidlinou – Chotěšice. Stavební akci chceme zahájit na jaře a provázet ji bude omezení provozu,“ uvedl Jiří Veselý ze Samostatného oddělení komunikace pro Středočeský kraj a Kraj Vysočina Ředitelství silnic a dálnic. „Oprava čtyř mostů na silnici I/32, v úseku, kterým denně projede až 10 tisíc vozidel z toho nákladní doprava činí cca třetinu, je rozdělena do dvou veřejných zakázek; pro každou z nich už máme vybraného zhotovitele. Obě plánujeme přitom zahájit současně, pouze termín uvedení do provozu se bude lišit,“ uvedl Jiří Veselý.
22.1. – Správa železnic (SŽ) má hotovou první fázi posouzení vlivu na kulturní dědictví pro projekt nahrazení železničního mostu na pražské Výtoni. Nyní ji vyhodnocuje. Kdy bude celý takzvaný Heritage Impact Assessment (HIA) hotový, zatím není jasné. Uvedla to mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Správa nedávno vybrala projektanty nového mostu, proti nahrazení historické konstrukce se postavily samosprávy, památkáři či místní spolky.
21.1. – Stavební společnost Budimex posiluje kapacity pro realizace tunelových staveb. Nově bude mít k dispozici dvojici moderních razicích štítů TBM. Stroje využije pro zhotovení nejdelšího polského železničního tunelu, který bude součástí modernizované trati Limanowa–Klęczany v Malopolském vojvodství na jihu země.
21.1. – Správa železnic zahájí ještě v tomto měsíci rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Bečově nad Teplou. Díky stavebním úpravám získá moderní, bezbariérově přístupné prostory, současným požadavkům bude odpovídat také její rozsah. Celkové náklady stavby přesahují 90 milionů korun, hotovo bude na jaře příštího roku.
20.1. – DT – Výhybkárna a strojírna v lednu zahájila tříletý výzkumný projekt, jehož cílem je výroba prototypu první české autonomní výhybky. Firma navazuje na předchozí fázi zacílenou na diagnostiku pevných částí výhybek. Nyní se výzkumníci a konstruktéři zaměří na ty pohyblivé, tedy na jazyky ve výměně a na srdcovku s pohyblivým hrotem. Konečným cílem je vytvořit systém, který bude průběžně sám sledovat technický stav výhybek v železniční síti a upozorňovat na potřebu údržbového zásahu.