30.1. – Pražské Letiště Václava Havla začne koncem března opravovat okolí hlavní ranveje, která bude kvůli tomu uzavřena 4,5 měsíce. Stavební a technologické práce budou pokračovat i v roce 2026, a to ve zhruba stejném termínu. O harmonogramu oprav informovalo letiště v tiskové zprávě. V době uzavírky hlavní dráhy bude letecký provoz převeden na vedlejší, která svými příletovými a odletovými směry vede letadla nad hustě osídlenými částmi Prahy a Středočeského kraje.
Letecká doprava
27.1. – Pražské Letiště Václava Havla za loňský rok přepravilo přibližně 65 306 tun nákladu, meziročně o 49 procent více. Největší meziroční nárůst v množství přepraveného nákladu zaznamenalo letiště v červenci. Ve srovnání s červencem 2023 činil nárůst 74 procent a letiště přepravilo 6109 tun nákladu. Vyplývá to ze statistik zveřejněných na jeho webu. Příčinou růstu je větší míra využívání letů s cestujícími k přepravě nákladu, řekl mluvčí letiště Jiří Hannich.
27.1. – Skupina PBS Group navyšuje výrobu, zájem roste hlavně o letecké motory uplatňované i v bezpilotních letounech a jiných vojenských aplikacích. Do výrobních technologií ve Velké Bíteši letos investuje přes 300 milionů korun a dalších asi 130 milionů dá do vývoje nových produktů. Při představení nových pecí ve slévárně minulý týden to řekl výkonný ředitel skupiny Pavel Čechal. Uvedl, že letos čeká skupinu také plnohodnotné zahájení výroby proudových motorů v Americe pro tamní zákazníky a rozvíjení aktivit v Indii.
26.1. – Evropský výrobce letadel Airbus ukončuje provoz své specializované nákladní divize Airbus Beluga Transport (AiBT), která využívá obří letouny Beluga k přepravě nadrozměrných nákladů. O práci tak přijde 75 zaměstnanců. Agentuře AFP to řekla mluvčí společnosti, podle které všechny lety provozované AiBT byly s okamžitou platností pozastaveny.
20.1. – Češi loni nejčastěji létali na jih Evropy, zejména do Španělska, Portugalska a Itálie. Destinace v těchto zemích se mezi nejoblíbenější dostaly u prodejců letenek Pelikán, Letuška.cz a Student Agency Travel. Stejně jako předloni rostl zájem o Albánii a země jihovýchodní Asie nebo Japonsko. Vyplývá to z informací prodejců letenek. Lidé si letenky loni častěji pojišťovali. Prodejce Pelikán také zaznamenal meziročně o 45 procent více rezervací přes mobilní aplikaci.
18.1. – Za rok 2024 prošlo Letištěm Václava Havla Praha dohromady 16 353 522 cestujících a bylo vykonáno 134 609 startů a přistání letadel. Počet cestujících meziročně vzrostl o 18 %. Pražské letiště během loňska ve spolupráci s leteckými dopravci zprovoznilo 41 nových linek a celkem nabídlo přímé spojení do 181 destinací.
16.1. – Společnosti Honeywell a NXP Semiconductors oznámily na veletrhu CES 2025 rozšíření partnerství, které urychlí vývoj leteckých produktů a vytyčí cestu k autonomnímu létání. Navazují tak na existující spolupráci obou společností. Ta se zaměřuje na optimalizaci způsobu, jakým systémy řízení budov snímají a bezpečně řídí spotřebu energie (oznámena byla na veletrhu CES 2024).
16.1. – Americký výrobce letadel Boeing loni dodal svým zákazníkům 348 letadel, což je nejméně od pandemie nemoci covid-19. O rok dříve Boeing dodal 528 letadel. Na výrobu měly negativní dopad stávky a problémy s bezpečností, uvedl s odvoláním na úterní oznámení firmy server stanice BBC. Údaje tak potvrzují, že Boeing výrazně zaostal za evropským konkurentem Airbus, který dodal 766 letadel.
14.1. – Velká Británie od 2. dubna zavádí pro občany České republiky a dalších zemí světa povinnost elektronické cestovní evidence ETA (Electronic Travel Autoritasion), který s sebou nese i nutný poplatek 10 liber. Cestující, kteří si povolení ETA nevyřídí, nemusí být vpuštěni nejen do Velké Británie, ale ani na palubu dopravce a letenka či jízdenka jim může propadnout. Povinnost se týká i tranzitních cest přes území Velké Británie. Vyplnění formuláře ETA je jednoduché, ale je nutné dbát na správnost údajů. V případě zamítnutí ETA je možné požádat o klasické vízum. K vyplnění ETA slouží portál Gov.UK, který 5. března spustí možnost registrací. S jeho vyplněním nabízí pomoc také například portály Viza.cz a Letuška.cz.
13.1. – Tři největší letecké společnosti v Číně, nad nimiž má kontrolu vláda v Pekingu, rychle expandují na evropském trhu. Využívají toho, že mohou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko, zatímco evropským dopravcům ve využití stejné cesty brání sankce. Napsal to britský list Financial Times. Sankce jsou výsledkem sporu mezi západními státy a Ruskem kvůli válce na Ukrajině.