24.12. – Od první jízdy rychlovlaku pendolino v Česku uplynulo letos v prosinci 20 let, ale stále není v zemi trať, kde by mohly využít svou maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu. Řekl to předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV) Zdeněk Malkovský. Novinka roku 2004 ve vozovém parku státního dopravce České dráhy (ČD) ale podle Malkovského tehdy nabídla cestujícím vyšší kvalitu přepravy a díky pendolinu se v Česku zvýšil zájem o železniční dopravu. Životnost pendolin je 40 let, vyřazovat se tedy ještě 20 let zřejmě nebudou, uvedl Malkovský.
Veřejná doprava
24.12. – Cestující v Německu se i v nadcházejícím roce mohou těšit z dostupné celoplošné jízdenky na městskou a regionální dopravu. Spolkový sněm a po něm i Spolková rada dnes souhlasily s jejím financováním, ovšem pro spotřebitele zdraží se současné měsíční ceny 49 eur (1230 Kč) na 58 eur (1460 Kč). Agentura DPA poznamenala, že budoucnost jízdenky známé jako Deutschlandticket je nejasná, neboť jí chybí dlouhodobá finanční podpora.
22.12. – Dotované stravenky nebo jízdy služebním automobilem pro soukromé účely, to jsou zaměstnanecké benefity, které stát štědře podporuje daňovým zvýhodněním pro firmy i samotné zaměstnance. Příspěvky na energeticky úspornou veřejnou dopravu k nim ale zatím nepatří. To je podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) v rozporu s Dopravní politikou ČR. Proto se snaží prosadit změnu, kterou podporuje i Hospodářská komora ČR.
22.12. – Škoda Group získala vroli subdodavatele zakázku na dodávku elektrické výzbroje pro nové trolejbusy Solaris pro polské město Tychy. Osmnáct dvanáctimetrových trolejbusů vybaví kompletním trakčním pohonem, automatickým sběračem, paketem trakčních baterií a moderní diagnostikou. Vedle toho se také postará o kompletní instalaci pohonu vozidla a jeho testování. Projekt je financován zdotací Evropské unie.
21.12. – Tramvajovou trať na Kamechy vybuduje „Společnost TT Bystrc – Kamechy Eurovia + TuCon + Marti Tunnel“, která uspěla s nabídnutou částkou 1 842 143 177 Kč bez DPH. Po schválení v Radě města Brna o tom ve středu 18. prosince 2024 rozhodlo představenstvo Dopravního podniku města Brna. Přípravné práce začnou již během ledna 2025, zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.
21.12. – Do tendru pražského dopravního podniku (DPP) za 86 miliard korun bez DPH na nákup automatizovaných vlakových souprav pro linky metra C a D se přihlásili dva zájemci. O zakázku projevilo zájem konsorcium Siemens Mobility – Škoda Transportation a společnost Alstom Czech Republic. ČTK to sdělil vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík. Termín pro podávání nabídek v tendru, který podnik vypsal v polovině dubna, uplynul ve středu.
20.12. – Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. Tři bloky zajímavých a živých diskuzí zahájil ministr dopravy Martin Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti. Konference, kterou provázela moderátorka Kateřina Boušková a ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš, byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy, zástupcům státní správy a samosprávy.
18.12. – Dodatek, který 17. prosince podepsalo vedení Dopravního podniku města Brna se zástupci šesti odborových organizací, zaručuje zaměstnancům podniku navýšení mezd o tři procenta. Novinkou je sjednocení stávajících benefitů do benefitní karty nebo stravenkový paušál. Kolektivní smlouva je platná do konce roku 2025.
17.12. – České dráhy, RegioJet a Arriva před Vánoci posílí vlakovou dopravu na nejvytíženějších linkách. Národní dopravce na konci tohoto a začátku příštího týdne rozšíří dálkové vlaky zejména z Prahy na východ republiky. RegioJet navýší počet míst ve vlacích až o 60 procent v období od 19. prosince do 1. ledna. Arriva posílí kapacitu svých vlaků před Vánoci a po nich zejména na lince z Liberce do Pardubic, z Prahy do Tanvaldu nebo Kolína a na Moravu. Leo Express navýšení kapacit neplánuje.
14.12. - V Ostravě začnou jezdit dvoučlánkové trolejbusy Škoda 27 Tr. Dopravní podnik Ostrava (DPO) včera od skupiny Škoda Group dostal první dva vozy ze šesti, které si objednal. Dohromady za ně dá téměř 98 milionů korun. Zbývající čtyři do Ostravy dorazí počátkem příštího roku. ČTK to sdělila mluvčí DPO Tereza Šnoblová.