31.1. – České dráhy v loňském roce poskytly asistenci 9348 cestujícím s handicapem, což je dosud nejvíce. Je to o zhruba devět procent více než v roce 2023. Údaje o přepravených cestujících s handicapem bez asistence nemají dráhy k dispozici, jejich počet ale odhadují na jeden milion ročně. Národní dopravce o tom informoval v tiskové zprávě.
Železniční doprava
30.1. – Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) o povolení provozu nepřijdou. Odborně způsobilou osobou bude bývalý šéf Správy železnic Pavel Surý, který se od příštího týdne stane jednatelem Správy úzkokolejných drah (SÚD). Ta je dceřinou firmou JHMD, má povolení pro provoz a je zodpovědná za údržbu a provoz dráhy. Novinářům to v úterý potvrdil věřitel a předkladatel reorganizačního plánu Jan Kysela. Kdy vlaky letos opět vyjedou na koleje, Kysela ale neuvedl s tím, že zhruba do konce února budou připravovat plán na údržbu kolejí včetně výběru firmy nebo firem, které práce provedou, a financování provozu.
30.1. – Soukromý dopravce RegioJet loni převezl ve svých vlacích a autobusech 13 milionů cestujících, což je meziroční růst o více než milion. Ve vlacích cestovalo devět milionů lidí, v autobusech téměř čtyři miliony, řekla mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová.
29.1. – Správa železnic představila veřejnosti budoucí podobu nových tratí v pražském železničním uzlu. Ze studie proveditelnosti vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy variantu se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. Navíc ji doplnila o další čtyři podzemní zastávky.
29.1. – Komerční vlaky Leo Express budou díky investici ve výši 400 milionů korun a takzvané dualizaci moci využívat trakční systém nejen na stejnosměrný, ale také na střídavý elektrický proud. Na úpravu vlaků získal Leo Express dotaci od Ministerstva dopravy ve výši přibližně 40 %. Ve výběrovém řízení na realizaci dualizace, tedy umožnění vlaku využívat stejnosměrnou i střídavou trakční elektřinu, zvítězila firma Stadler.
29.1. – Rekonstrukce smíchovského nádraží je v plném proudu. Pracuje se například na prodloužení podchodů a výstavbě nové lávky přes kolejiště. Nyní se stavbaři zaměří na mosty přes několik ulic, proto dojde k dopravním omezením. Od začátku února se tak krátkodobě uzavře nejprve Hořejší nábřeží a následně Nádražní ulice. Uvedla to Správa železnic.
28.1. – Znojemský místostarosta Jiří Kacetl chce přesvědčit ministerstvo dopravy a jeho prostřednictvím také Správu železnic, aby se pustily do intenzivnější přípravy novostavby železniční tratě, která spojí Znojmo s Brnem. Uvedla to v tiskové zprávě mluvčí Znojma Petra Šuláková. Podle Kacetla se od prezentace starostům dotčených obcí v květnu 2023 nic nedělo. Dlouhodobě usiluje o to, aby Znojmo získalo kvalitnější železniční napojení směrem do vnitrozemí. Rychlé spojení má pouze do Vídně.
27.1. – V neděli před 13:00 skončilo omezení provozu vlaků u Veselí nad Lužnicí na Táborsku. České dráhy to uvedly na svém webu. Kvůli poruše trakčního vedení ve stanici ve Veselí se tam vlaky zastavily v sobotu dopoledne. Po jedné koleji začaly znovu jezdit v sobotu před 16:30. Opravy na druhé koleji pokračovaly do neděle.
25.1. – Vlaky v Táboře začnou na konci letošního roku využívat nový most přes Lužnici. Půjde o repliku historické mostní konstrukce z počátku minulého století, která nově umožní i zavěšení lávky pro pěší. Stavební práce začnou už v příštím měsíci.
24.1. – České dráhy (ČD) si u společnosti Škoda Group objednaly 15 nových bateriových vlaků. Do těchto vlaků dodá společnost ABB 195 baterií. Smlouva zahrnuje také servis po dobu 15 let. Hodnota zakázky na baterie je 20 milionů dolarů, tedy asi 480 milionů korun. V tiskové zprávě o tom informovala společnost ABB. Podle firmy jde o první objednávku, lze tedy předpokládat, že dráhy udělají další. Dráhy už dříve oznámily, že jde o 15 bateriových RegioPanterů, které začnou jezdit od prosince příštího roku. Po tratích Moravskoslezského kraje už jezdí čtyři bateriové RegioPantery, které vznikly osazením elektrických RegioPanterů druhé generace bateriemi.