1.1. – Už v polovině příštího roku odstartuje modernizace frekventované trati z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem. Správa železnic nyní hledá zhotovitele rekonstrukce a elektrizace prvního úseku, a to z krajské metropole do Nýřan. Práce potrvají dva roky, výsledkem bude nejen zvýšení traťové rychlosti na 100 km/h a elektrizace trati, ale také instalace evropského zabezpečovače ETCS.
Železniční doprava
30.12. – V následujícím textu přinášíme výběr informací o jednotném celoevropském zabezpečovacím železničním systému ETCS (železniční trať Česká Třebová – Olomouc- Přerov přechází 1. ledna 2025 do výhradního provozu se zabezpečovacím systémem ETCS):
28.12. – Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost Správy železnic v jednom ze stamilionových sporů kvůli neodebrané trakční elektřině. Pravomocný rozsudek uložil Správě železnic zaplatit společnosti ČEZ Prodej více než 700 milionů korun plus úroky. Ústavní soudci stížnost považovali za zjevně neopodstatněnou. Vyplývá to z usnesení v soudní databázi. Další podobný verdikt, na jehož základě musela Správa železnic zaplatit 727 milionů korun, zatím přezkoumává Nejvyšší soud.
26.12. – Soukromý dopravce RegioJet je připravený na to, aby jeho vlaky mohly jezdit pod dohledem zabezpečovacího zařízení fungujícího pod systémem ETCS (European Train Control System). Potřebnými komponenty je vybavených 28 lokomotiv Traxx a čtyři lokomotivy Vectron Siemens. Školením prošli také všichni strojvedoucí, řekla mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová.
26.12. – Mezinárodnímu železničnímu dopravci PKP Cargo International klesly v roce 2023 tržby z prodeje výrobků a služeb o 350,8 milionu na 2,92 miliardy korun. Pokles činil 10,7 procenta. Firma skončila ve ztrátě 35,3 milionu korun, předloni měla zisk 38,1 milionu korun. Společnost sídlící v Ostravě to uvedla ve výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.
25.12. – Dopravci novým systémem zabezpečení ETCS vybavili potřebný počet železničních vozidel. Výhradní provoz pod jeho dohledem má být v Česku postupně spuštěný od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí na prvním a druhém koridoru. K provozu od ledna je potřeba 1500 vlaků, Drážní úřad (DÚ) jich v polovině týdne evidoval přes 1700. Sdělila to mluvčí DÚ Pavlína Straková. K zahájení výhradního provozu je potřeba vyškolit 4500 strojvedoucích, v polovině týdne jich bylo proškoleno asi 3300, další ještě školení absolvují.
24.12. – Od první jízdy rychlovlaku pendolino v Česku uplynulo letos v prosinci 20 let, ale stále není v zemi trať, kde by mohly využít svou maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu. Řekl to předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV) Zdeněk Malkovský. Novinka roku 2004 ve vozovém parku státního dopravce České dráhy (ČD) ale podle Malkovského tehdy nabídla cestujícím vyšší kvalitu přepravy a díky pendolinu se v Česku zvýšil zájem o železniční dopravu. Životnost pendolin je 40 let, vyřazovat se tedy ještě 20 let zřejmě nebudou, uvedl Malkovský.
24.12. – Cestující v Německu se i v nadcházejícím roce mohou těšit z dostupné celoplošné jízdenky na městskou a regionální dopravu. Spolkový sněm a po něm i Spolková rada dnes souhlasily s jejím financováním, ovšem pro spotřebitele zdraží se současné měsíční ceny 49 eur (1230 Kč) na 58 eur (1460 Kč). Agentura DPA poznamenala, že budoucnost jízdenky známé jako Deutschlandticket je nejasná, neboť jí chybí dlouhodobá finanční podpora.
23.12. – Novostavba trati mezi pražským Smíchovem a Berounem získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. Ambiciózní projekt výrazně zrychlí cesty z metropole na západ Čech a do Bavorska, zároveň uleví přetížené příměstské trati kolem Berounky.
23.12. – Už na přelomu roku zahájí Správa železnic jednu z nejvýznamnějších staveb ve své historii – modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Jeho celkovou přestavbu provedou společnosti Eurovia CZ, Strabag Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku ve výši 17 131 539 220 korun. Práce budou probíhat za provozu, potrvají do roku 2031.