Železniční doprava

​Právě vychází v DN č. 9

Martin Kupka (MD): Každá miliarda investovaná do dopravní infrastruktury zvyšuje HDP

2.5. – Česká republika v posledních letech významnou měrou podporuje výstavbu dopravní infrastruktury. O vyjádření, jak hodlá financovat její rozvoj v následujících letech, ale také o pohled na další témata související s dopravou, jsme požádali ministra dopravy Martina Kupku.

​Středočeský kraj a Hlavní město Praha chystají velkou soutěž na železniční dopravce

2.5. – Středočeský kraj a Hlavní město Praha připravují výběrová řízení na dopravce ve veřejné drážní dopravě. S novými dopravci by měly na koleje vyjet nové či modernizované vlaky. Nové smlouvy by měly začít platit od prosince 2029. Největší kontrakt chtějí Středočeský kraj a Praha uzavřít na dobu 30 let, a to z důvodu mimořádně vysoké investice do vozového parku. Ten by mělo nově tvořit více než padesát vysokokapacitních elektrických jednotek, každá z nich až pro 400 cestujících (EMU 400). Další vysoutěžení dopravci pak zajistí po dobu 15 let provoz zbývajících elektrických výkonů, a to s jednotkami s kapacitou cca 240 cestujících a také většinou stávajících jednotek CityElefant. Podrobnosti ukulatého stolu s novináři představili Petr Borecký, středočeský radní pro veřejnou dopravu a Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu.

​Spojení Praha-Liberec-Görlitz zařadil parlament EU do transevropské sítě

1.5. – Železniční spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Frýdlant v Čechách – Zgorzelec – Görlitz zařadil Evropský parlament do sítě hlavních evropských železnic TEN-T. Zvýšila se tím šance, že se trať po desetiletích dočká modernizace a elektrifikace a na projekt bude možné čerpat i evropské dotace. Trať do Liberce se prakticky dostává na podobnou úroveň důležitosti jako ostatní koridory v republice, řekl k rozhodnutí liberecký hejtman Martin Půta.

​Dalších 21 jednotek Desiro ML pro ÖBB od společnosti Siemens Mobility

1.5. – Společnost Siemens Mobility získala od Rakouských spolkových drah (ÖBB) zakázku na dalších 21 elektrických jednotek Siemens Desiro ML. Objednávka navyšuje počet těchto vozidel ve flotile ÖBB na celkový počet 294 kusů, z nichž 236 je již v provozu po celé zemi. Tato další objednávka jen podtrhuje spolehlivost vozidel Desiro ML, které jsou součástí portfolia kolejových vozidel společnosti Siemens Mobility. Od roku 2026 budou s novými jednotkami obsluhovány linky ve východní části země, zejména hlavní trať mezi vídeňským Meidlingem a Floridsdorfem a linky v Dolním Rakousku.

​SVOD Bohemia: Ve vlacích přibývají cestující a jezdí na delší trasy

29.4. – Osobní železniční dopravci v roce 2023 realizovali přepravní výkon 10,5 miliardy osobokilometrů. Železnici se daří získávat jak nové cestující, tak současně roste průměrná ujetá vzdálenost, která v roce 2023 činila 57 km. Je to nejvíce za posledních 5 let, a to včetně předcovidového roku 2019, kdy byla průměrná přepravní vzdálenost 56 km. Během covidových let došlo k propadu až na 50 km.

​Švédsko zavádí otevřený model prodeje a distribuce jízdenek

27.4. – Nová éra bezproblémového a efektivního cestování po železnici byla zahájena 16. dubna oficiálním zavedením sektorové specifikace Open Sales and Distribution Model (OSDM) ve Švédsku. OSDM představuje významný krok vpřed v oblasti železniční distribuce a umožnění multimodálních ekosystémů s více dopravci.

Cestující získali moderní prostory na dalších nádražích

26.4. - Správa železnic neustále zlepšuje prostředí na nádražích po celé České republice, v uplynulém období dokončila výstavbu nových nebo rekonstrukci stávajících budov hned v několika stanicích. Zatímco v Chodově a Aši slouží cestujícím zcela nové objekty, v Bílině, Benešově nad Ploučnicí a Světlé nad Sázavou mají k dispozici zrekonstruované prostory, které splňují všechny současné požadavky včetně bezbariérového přístupu. Práce na všech místech probíhaly od roku 2022, celkové náklady na tyto rekonstrukce dosahují téměř 380 milionů korun.

Skupina České dráhy loni hospodařila s rekordním ziskem téměř 4 miliardy Kč

25.4. - Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 3,8 miliardy Kč. Jedná se o historicky nejvyšší zisk vykazovaný podle Mezinárodních standardů IFRS. Hospodaření se tak meziročně zlepšilo o 3,4 miliardy korun. Svůj podíl na tom měly všechny společnosti Skupiny ČD včetně segmentu osobní dopravy, která také dosáhla historicky rekordních výsledků. V tomto segmentu pokračovaly masivní investice do nových vlaků, které jen v loňském roce dosáhly téměř 11 miliard korun.

Správa železnic připravila pro dopravce školení na evropský zabezpečovač ETCS

25.4. - Správa železnic (SŽ) připravila pro dopravce školení zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače vlaků ETCS. První akce se uskutečnila v pondělí, další budou 10. května v Praze a v Olomouci. Správce tratí o tom informoval v tiskové zprávě. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Výhradní provoz pod jeho dohledem má být v ČR spuštěný od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí na prvním a druhém koridoru.

Evropský parlament schválil revizi TEN-T: Česko ve středu evropské dopravní transformace

25.4. - Evropský parlament včera na plénu přijal revizi takzvaných transevropských dopravních sítí (TEN-T). To je pro Českou republiku zcela zásadní. Nová verze TEN-T totiž zahrnuje celou řadu strategických dopravních staveb v ČR, na něž tak můžeme v budoucnu čerpat finanční prostředky z unijních fondů, mimo jiné na budování vysokorychlostní železniční sítě.

spinner