22. července 2011
Třetím ministrem dopravy v roční historii vlády Petra Nečase prezident na konci minulého týdne jmenoval devětadvacetiletého projektového manažera Pavla Dobeše. Na obsazení postu členem Věcí veřejných se strany vládní koalice dohodly na jednání o dodatku ke koaliční smlouvě, jehož podepsáním nejmenší vládní strana podmínila své další setrvání ve vládě.
Nový ministr je označován za blízkého spolupracovníka někdejšího ministra Víta Bárty, ale v oboru dopravy jej zná jen málokdo. V tiskovém prohlášení po nástupu do funkce uvedl, že post ministra dopravy považuje za cennou příležitost, jak může zúročit zkušenosti z vyjednávání o získání agentury Galileo do České republiky a z působení v dozorčí radě Českého Aeroholdingu.
Některá témata hodlá nový ministr konzultovat se svým předchůdcem Radkem Šmerdou. Mělo by jít například o problematiku převodu několika tisíc zaměstnanců Českých drah do Správy železniční dopravní cesty. Podle svých slov však nechce kopírovat program svých předchůdců ve funkci. „Nechci to stavět tak, že budu prosazovat Bártovu nebo Šmerdovu koncepci,“ řekl na společném brífinku s premiérem Petrem Nečasem.
Na rozdíl od bývalého ministra Radka Šmerdy hodlá Pavel Dobeš například prosazovat rozšíření elektronického mýtného na silnice nižších tříd, protože to vyplývá přímo z programu Věcí veřejných. Konkrétní podoba zpoplatnění silnic druhé a třetí kategorie však bude tématem dalších diskusí, dodal.
Nestraník Radek Šmerda si vysloužil respekt
Nový ministr se úřadu ujímá po nestraníkovi Radku Šmerdovi, který si během svého dvouapůlměsíčního působení funkci vysloužil poměrně pozitivní hodnocení. „Na panu Šmerdovi byla vidět jeho odbornost, nebyl jen politik,“ řekl prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák. Podle něj odstupující ministr dokázal navázat dialog s podnikatelskou sférou a napravovat i jiné chyby, které dělal jeho předchůdce. Jako příklad uvedl opuštění myšlenky dopravní koncepce, která měla popsat rozvoj dopravní infrastruktury do roku 2025 (superstrategie).
Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara sice Česká republika dlouhodobou koncepci naopak potřebuje, ale kladně zase hodnotil revizi rozšiřování elektronického mýtného na silnice druhých a třetích tříd. „Nechal si předložit kalkulace a rozhodl, že nebude podporovat něco, co vytváří ztrátu,“ řekl.
Mezi další projekty bývalého ministra patřil plán na přeměnu správce silniční sítě Ředitelství silnic a dálnic ze státního podniku na akciovou společnost vlastněnou státem a propojení Českých drah a Správy železniční dopravní cesty do holdingové struktury.
(čtk)