13. června 2002
Místopředseda polské vlády a ministr infrastruktury Marek Pol minulý
týden potvrdil negativní postoj Polska k prodloužení širokorozchodné
tratě z jihopolského Slavkova do severomoravského Bohumína. Právě souhlas
polské strany je však nezbytný k realizaci projektu výstavby logistického
centra na severu Moravy, které by umožnilo překládat zboží z Dálného
východu k další dopravě po Evropě.
„Nevidíme žádné ekonomické důvody k výstavbě širokorozchodné
železnice (mezi Slavkovem a Bohumínem),“ řekl Marek Pol a připomněl, že
Polsko od začátku zpochybňovalo smysl výstavby tohoto zhruba
stokilometrového železničního úseku. „Náklady dosahující až jedné
miliardy dolarů jsou nesmyslné. Za tak velké peníze je možné najít hned
několik řešení, které umožní rozvoj jak Slavkova, tak Bohumína,“
uvedl.
Jihopolský Slavkov je od Bohumína vzdušnou čarou vzdálen zhruba sto
kilometrů. Těsně za hranicí na české straně je už od loňského října
položen první díl širokorozchodné tratě a základní kámen plánovaného
terminálu. Už v příštím roce by tudy měly začít proudit milióny tun
zboží mezi Asií a Evropou.
Podmínkou je však souhlas severního souseda ČR s dostavbou chybějícího
úseku širokorozchodné železnice. Naděje na jeho získání se ovšem den ze
dne snižují ruku v ruce se stále zatvrzelejším postojem polských
vládních představitelů.
„Chtěl bych se vyhnout polsko-českému sporu o Bohumín,“ komentoval
atmosféru vyjednávání Marek Pol. Logistické centrum v Bohumíně podle
něj může úspěšně pracovat, pokud investor vybral pro takový projekt
dobrou lokalitu. „Možná je Bohumín dobré místo. Podmínkou tohoto rozvoje
ale není širokorozchodná trať z Polska,“ zdůraznil.
Polská vláda je v případě umístění překladového terminálu pod
silným tlakem domácího veřejného mínění. Po investici automobilek Toyota
a PSA Peugeot Citroën, která Varšavě „proklouzla mezi prsty“ do Prahy,
bijí polská média na poplach před přenecháním další „slepice
snášející zlatá vejce“ Čechům. K ostré obraně národních zájmů
vyzvali vládu rovněž podnikatelé z okolí nynějšího zakončení
širokorozchodné tratě, kteří ve výstavbě mezinárodního terminálu
spatřují mimořádnou šanci pro ekonomický růst celého regionu.
V roce voleb do místních samo-správ tak polské vládě podle pozorovatelů
nezbývá nic jiného, než „kopat“ za národní barvy, tedy neprodloužit
širokorozchodnou trať. A to i přesto, že předběžný souhlas
s projektem vyslovil těsně před loňskými parlamentními volbami bývalý
pravicový ministr dopravy Jerzy Widzyk. Příchod levicové vlády Leszka
Millera, kterého ve volbách podporoval rovněž český premiér Miloš Zeman,
však přinesl obrat o 180 stupňů.
Dnes polští představitelé připomínají, že Slavkov je v blízkosti
katovického mezinárodního letiště a křížit se v tomto regionu budou
rovněž dvě dálnice a dva zmodernizované mezinárodní železniční
koridory. To vše je však zatím otázka spíše vzdálenější budoucnosti,
protože ambiciózní vládní plány na výstavbu rychlého spojení Polska
s okolními zeměmi zůstávají dosud v drtivé většině pouze na
papíře.
Za spory kolem prodloužení širokorozchodné tratě stojí velké peníze.
Pouze z Japonska a Jižní Koreje ročně do Evropy proudí 250 miliónů tun
zboží; část z tohoto množství v šesti miliónech kontejnerů,
schopných snadné přepravy po železnici. Zatímco lodí jim cesta trvá
zhruba měsíc, vlakem by byly přímo v centru Evropy maximálně za dva
týdny.
Memorandum o stavbě bohumínského terminálu podepsali na konci června
loňského roku v Ostravě zástupci ministerstev dopravy ČR, Ruska a Ukrajiny
a soukromý investor, nadnárodní firma Shiran. Poslední zúčastněná země,
Polsko, se měla k memorandu připojit později.
Účastníci konsorcia včetně Polska se podle původních záměrů měli
podílet nejen na stavbě terminálu, ale rovněž na dobudování 120– až
140kilometrového úseku širokorozchodné tratě z polského Slavkova do
Bohumína. (čtk)