Platby v dopravě

Bankovní platební karta může plně nahradit jízdenku

Bankovní platební karta může plně nahradit jízdenku

Studie s podporou České spořitelny vznikala od konce roku 2013 v Pracovní skupině pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě. Členy skupiny jsou městské dopravní podniky, dopravci, organizátoři integrovaných dopravních systémů, objednatelé veřejné dopravy a systémy bankovních karet v České republice. Skupina se zabývala nejen situací v oblasti bezkontaktních bankovních karet, ale hodnotila i způsoby placení městského jízdného například v Polsku (Varšava a Vratislav), Spojených státech (Chicago), Velké Británii (Londýnská Oyster Card).

Podle studie je trendem v placení ve veřejné dopravě přechod z tzv. „distribuovaného privátního systému“ na systém otevřený. „V privátním systému neboli uzavřeném systému si musí cestující pořídit zvláštní kartu, kterou mu vydá město nebo dopravce. Na tuto kartu si pak nahraje kupóny nebo určitou finanční částku – informace jsou tak předávány mezi karty a akceptační terminály. Naproti tomu v otevřeném systému s bankovními kartami cestující použije kartu, kterou již má od své banky. Na kartu nemusí nic nahrávat, ani se předem registrovat,“ říká koordinátor skupiny a nezávislý odborník na elektronické platební systémy Martin Procházka.

Podle jeho slov stačí bankovní kartu přiložit ve vozidle nebo na nástupišti a karta slouží jako jízdenka. Majitel karty si také může případně koupit kupón a bankovní karta funguje jako tramvajenka. Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně a cestující je může spravovat třeba přes web nebo mobilní telefon.

Dobrým příkladem přechodu na placení bezkontaktními kartami je veřejná doprava v Londýně. Od roku 2012 zavedl londýnský dopravní podnik Transport for London (TfL) placení bezkontaktními kartami v autobusech. Během letošních prázdnin se bezkontaktními kartami začíná platit i v londýnském metru a ve všech dalších prostředcích městské dopravy. Karta Oyster, londýnská obdoba pražské Opencard, kterou se platilo od roku 2003, tak bude postupně nahrazena modernějším systémem, na jehož realizaci londýnský dopravní podnik spolupracoval s Visa Europe, jako největším platebním schématem ve Velké Británii.

„Na základě našich zkušeností bychom Praze doporučovali ne zůstat na půli cesty, tak jako je tomu nyní, ale rovnou vystoupit na nejvyšší možný stupeň – to znamená podobně jako například v Londýně využívat bezkontaktní bankovní platební kartu ve veřejné dopravě. Pro cestující je to jednodušší a komfortnější a město nemusí řešit vydávání a správu karet. Podle informací od dodavatelů dopravních systémů by došlo k úsporám v řádech desítek milionů korun.“ informuje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko. „Rádi se budeme podílet na zpracování studie, která posoudí přínosy zavedení bankovních karet,“ dodal Marcel Gajdoš.

Navrhovaný otevřený systém eliminuje jakékoli další prostředníky, protože využívá přímého platebního kanálu k bankovnímu či jinému účtu cestujícího. Rovněž není potřeba jakákoli další doplňující infrastruktura pro elektronické peněženky, které jsou v některých regionech ČR ve veřejné dopravě používány. „Pokud se ukáže, že cestující neměl na svém účtu dost prostředků, pak jeho první jízdu banka dopravci uhradí. Odbavovací systém pak cestujícímu nedovolí další jízdu,“ dodává Procházka.

V Praze lze na nový systém naskočit velmi rychle. Nezavedla totiž zatím elektronickou peněženku a Opencard využívá pouze jako nosič kupónů. Proto by změna na otevřený systém byla méně náročná, než je tomu v jiných regionech se zavedenou dopravní kartou. Kromě toho velká část Pražanů vlastní bezkontaktní kartu již nyní. „Co se týká bezkontaktního placení, je Česká republika evropským lídrem. Z hlediska Evropy máme nejlepší infrastrukturu pro přijímání bezkontaktních karet, máme nejvíce plateb za měsíc. Z toho jasně vyplývá, že bankovní karty jsou pro Prahu životaschopnou variantou,“ uvádí ředitel kartového centra České spořitelny Miloslav Křečan.

A nejen Praha, v České republice je nyní 2,1 milionu bezkontaktních Visa karet a do dvou let se očekává, že naprostá většina karet bude bezkontaktních. Do konce roku 2017 budou také všechny platební terminály bezkontaktní, což zajistí, že bezkontaktní platebními kartami bude možné platit všude. Studie je nyní dána k dispozici provozovatelům a objednatelům veřejné dopravy, bankám, dodavatelům technologií a další odborné veřejnosti. Dalším krokem je zpracování konkrétních projektů ve veřejné dopravě, které by přizpůsobily popsané metody regionálním podmínkám veřejné dopravy, jako jsou tarif a používaný odbavovací systém. Studii bude Pracovní skupina pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě i nadále doplňovat o zkušenosti získané v budoucích projektech.

(tj)

spinner