Ing. Roman Srp (SDT a ITS Nationals) pro DN

„Naše předsednictví v ITS Nationals prospívá i českým firmám“

„Naše předsednictví v ITS Nationals prospívá i českým firmám“

V činnosti Sdružení pro dopravní telematiku (SDT) došlo během letošního a loňského roku k několika důležitým událostem. O tom, co se událo a co se letos na domácí i mezinárodní půdě ITS chystá, jsme hovořili s viceprezidentem SDT a předsedou ITS Nationals Ing. Romanem Srpem.

„Co nového se v rámci vašeho sdružení i v mezinárodním měřítku v oblasti ITS událo?“

„Pokud to vztáhnu k letošnímu i loňskému roku, bylo toho skutečně hodně. Naše sdružení podporovalo aktivity svých členů jednak prostřednictvím nově založených pracovních skupin a jednak jsme se snažili využít výhody plynoucí z toho, že SDT od loňského roku prostřednictvím mé osoby vede asociaci národních sdružení ITS – ITS Nationals. V ní samozřejmě nepůsobíme jen s cílem prosazovat potřebné inovace v Evropě, ale snažíme se využít našeho členství i pro český telematický průmysl. Vedle toho jsme loni založili například i Pracovní skupinu C-ITS: Kooperativní systémy v silniční dopravě, která se úspěšně rozvíjí. Máme za sebou již přípravu vize, čeho chceme dosáhnout, proběhla důležitá jednání jak s ministerstvem dopravy, tak s ŘSD, a byli jsme iniciátory dosažení obecného konsenzu ohledně role a významu kooperativních systémů. V tuto chvíli podporujeme vznik velkého pilotního projektu, který by ověřil vlastnosti kooperativních systémů a umožnil jejich následnou implementaci v národním měřítku.“

„Řekl jste ,například‘, došlo tedy i na vznik jiné pracovní skupiny?“

„Ano, další odbornou aktivitou našeho sdružení bylo založení nové pracovní skupiny ITS-R orientované na železniční telematiku. Tu vede doc. Martin Leso z FD ČVUT a její ambicí je spojit tři vzájemně oddělené světy na železnici: svět zabezpečení pohybu vozidel, svět dopravně-logistických procesů a prostředí, které cestujícím zatraktivňuje pobyt v železničním vozidle. A to vše motivováno myšlenkou zkvalitnění služeb zákazníkům prostřednictvím inteligentního vozidla, které se pohybuje na inteligentní infrastruktuře. Jako první krok navrhujeme na vhodné regionální trati realizovat pilotní projekt s cílem ověřit technologie ERTMS/ETCS L3 včetně systému automatického vedení vlaku, informačních a komunikačních systémů zajišťujících přenos dat pro potřeby řízení a zabezpečení provozu, logistických procesů a služeb pro cestující.“

„Bezpochyby důležitou událostí je vaše předsednictví v ITS Nationals. Co nového se odehrálo na této půdě?“

„SDT vede od loňského roku ITS Nationals, jež je mezinárodní sítí 27 národních asociací pro dopravní telematiku. Vedle toho, že se v rámci kapacity, kterou jsme v SDT pro mé působení v ITS Nationals alokovali, snažíme se tuto síť rozvíjet ve prospěch všech členů, logicky naším vedlejším cílem je využít její mezinárodní aktivity i pro propagaci zájmů českých firem, členů SDT. To se nám daří, především prostřednictvím zapojení našich členů do některých platforem, které při ITS Nationals nebo při ERTICO (European Road Transport Telematics Implementation Coordination Organization) pracují. Upozornit zde chci na dvě velmi zajímavé aktivity. Tou první je platforma Trafic Management 2.0. Jedná se o novou platformu, kterou založilo ERTICO a již vedou zvolení zástupci Johanna Tzanidaki z TomTom a Gino Franco ze Swarco. Jejím cílem je prostřednictvím vzájemné komunikace správců infrastruktur, výrobců vozidlové telematiky a výrobců mapových podkladů směřovat k budoucímu propojení těchto tří telematických oblastí, které byly doposud oddělené.

Další zajímavou platformou v ERTICO je platforma pro prostorová data TN-ITS. Jedním ze zajímavých výsledků činnosti této platformy, jejímiž členy jsou výrobci mapových podkladů Here a TomTom a správci silničních infrastruktur (zejména ze Skandinávie), je definice rozhraní pro vzájemnou výměnu statických prostorových dat mezi správci sítí a poskytovateli mapových podkladů. To například umožňuje výrobcům navigací zahrnovat do svých produktů informace, které byly k dispozici pouze odděleně na portálech správců silničních sítí. A letošní rok je pro nás zajímavý i tím, že po třech letech se v Evropě opět uskuteční světový kongres ITS, tentokrát ve Francii v Bordeaux. Pro nás – členy ITS Nationals – je letošní ročník zajímavý i proto, že na základě české iniciativy dochází k užšímu zapojení národních asociací do procesu jeho přípravy.“

„Vláda letos schválila Akční plán ITS (viz DN 17/15) a Bílou knihu veřejné dopravy. Došlo na základě těchto dokumentů už nějakému dalšímu vývoji?“

„Z pohledu vývoje regulačního prostředí v České republice došlo letos k dvěma zajímavým momentům. Akční plán ITS v České republice je jedním z nich. Jedná se o kvalitní dokument, který zdůvodňuje, proč investovat do ITS a jakým směrem. Na tento dokument v současné době navazuje další aktivita, kterou organizuje ministerstvo dopravy, a to příprava Implementačního plánu. Ambicí ministerstva dopravy je opatření definovaná v akčním plánu rozpracovat ve spolupráci se zadavateli projektů i dodavateli (prostřednictvím SDT) do podoby konkrétních návrhů projektů.

Vláda v červnu také schválila Bílou knihu koncepce veřejné dopravy. SDT zejména vedlo s MD konstruktivní diskusi o technické interoperabilitě systému veřejné dopravy ve smyslu dalšího uplatnění informačních a odbavovacích systémů a role telematiky při dosažení hlubší tarifní integrace na národní úrovni. Bílá kniha také naznačuje novou strategii dalšího rozvoje Centrálního informačního systému o jízdních řádech. Zde je zájmem SDT, aby implementace této strategie nezpůsobila zhoršení kvality systému, který byl Evropskou komisí před lety vyhodnocen jako nejlepší v Evropě. V této souvislosti bych rád vysoce ocenil kolegy ze společnosti CHAPS, kteří se jako tvůrci a provozovatelé CIS zasloužili nejen o rozvoj veřejné dopravy v Čechách, ale také prostřednictvím vyhledávače IDOS o významnou propagaci ČR v zahraničí.“

„Evropská komise i dopravní komisařka stále zdůrazňují téma digitalizace a informačních systémů. Takže i z tohoto směru lze zřejmě očekávat větší podporu telematiky…“

„Myslím, že všeobecně ano, dopravní telematika je sofistikovanou aplikací informačních a komunikačních technologií v dopravě. Pravda je ale taková, že digitalizace komunikačních sítí již proběhla, v ČR například již kolem roku 2000. Jinak řečeno ICT digitalizované je a dnes je třeba zabývat se spíše kvalitou, pokrytím, dostupností a kapacitou již vybudované ICT infrastruktury, včetně širokopásmových telekomunikačních sítí. Bez její dostatečné kvality nebudou spolehlivě fungovat ani ,technologicky nenáročné‘ projekty typu Elektronická evidence tržeb, natožpak přicházející systémy kooperativního, autonomního či robotizovaného řízení vozidel.“

Milan Frydryšek

spinner