Ing. Roman Srp (SDT) pro DN

„Sjednocení a elektronizace zatraktivní veřejnou dopravu“

„Sjednocení a elektronizace zatraktivní veřejnou dopravu“

Sdružení pro dopravní telematiku představuje v tomto čísle Dopravních novin široké odborné veřejnosti nový poziční dokument, který popisuje vizi rozvoje elektronického odbavení cestujících ve veřejné osobní dopravě do roku 2023. Na důvody vzniku, poslání a obsah pozičního dokumentu jsme se v této souvislosti zeptali výkonného ředitele SDT Romana Srpa.

K čemu slouží a jak vznikají poziční dokumenty SDT?

„Dopravní telematika je obor, který ve svém komplexu vyžaduje průběžné řešení mnoha otázek. Hledání odpovědí na tyto otázky musí být vždy založeno na širším konsensu především institucionálních jednotek, jako jsou ministerstva, správci komunikací, kraje a města, oborové asociace, ale také vědecko-výzkumné instituce. Aby všechny tyto jednotky mohly pracovat společně a především koordinovaně, je mimo jiné třeba srozumitelným a vyváženým způsobem, ale také s odborným fundamentem navrhovat směry dalšího rozvoje, formulovat cíle, pojmenovat problémy a navrhovat způsoby jejich řešení. A právě těmto formulacím a návrhům v oblasti dopravní telematiky slouží poziční dokumenty SDT. Jejich prezentace se dlouhodobě setkává se zájmem a je všeobecně kladně oceňována.“

Jaké poziční dokumenty dosud vznikly?

„V rámci resortu dopravy SDT prostřednictvím pozičních dokumentů obhajovalo a vysvětlovalo klíčová stanoviska oboru ITS zakotvená v řadě dokumentů, jako byla například Vize rozvoje ITS do roku 2020, dále Zadávání zakázek na dopravní telematiku, Potřeba strategického plánu ITS, Strategie udržitelného financování silniční infrastruktury, Interoperabilita a doporučení základních technických parametrů elektronických odbavovacích systémů, Dopravní data: nutná podmínka efektivního dopravního systému v ČR a samozřejmě také nově Vize rozvoje elektronického odbavení cestujících ve veřejné osobní dopravě do roku 2023. Všechny tyto dokumenty mohou čtenáři nalézt na www.sdt.cz.“

Proč Vize odbavování cestujících a proč do roku 2023?

„Veřejná doprava je hlavním nástrojem efektivní mobility osob. Sjednocení a elektronizace tohoto procesu musí nutně vést k jejímu dalšímu zatraktivnění a zefektivnění pro cestující. Bude také mít významné a kladné dopady z pohledu objednatelů dopravy, dopravců, samozřejmě státu, ale především cestujících. Pro další rozvoj telematiky v této oblasti je nutné definovat konečnou vizi, které je třeba v určitém časovém horizontu dosáhnout. Proto je konečný stav v roce 2023, tedy za deset let, nastaven tak, aby se nacházel za hranicí předpokládané životnosti telematických systémů pořízených v současné době a technologickými prostředky současnosti.“

Jak tedy bude vypadat jízdenka v roce 2023?

„Všechny jízdenky budou elektronicky validovatelné a budou uloženy na některém z nosičů – médiu, které bude cestující veřejnost vlastnit. Již v současné době existuje celá řada různých médií, které se budou neustále rozšiřovat, počínaje papírovým lístkem s 2D kódem, přes bezkontaktní dopravní a bankovní karty až po jízdenky nakoupené prostřednictvím mobilního telefonu, který je také jejich, řekněme úložištěm. Výběr média, podobně jako způsob vyhledání spoje a zakoupení jízdenky, bude záviset pouze na preferenci konkrétního cestujícího. Vydavatelé médií a provozovatelé odbavovacích infrastruktur cestujícím, kromě svých vlastních a regionálních produktů, nabídnou i standardizovanou celonárodní multimodální jízdenku.“

Tomáš Johánek

spinner