22. prosince 2016, čtk
22.12. - Správa železniční dopravy cesty (SŽDC) od roku 2013 zvyšuje investice, každoročně zhruba o čtyři miliardy korun. Předpokládá, že v roce 2018 dosáhnou více než 26 miliard korun. Výjimkou byl loňský rok, kdy bylo nutné rychle dočerpat evropské dotace a stavělo se za 39 miliard. Letos ministerstvo dopravy schválilo velký balík studií proveditelnosti a SŽDC už pracuje na přípravě dokumentací pro územní rozhodnutí.
Aktuálně je rozestavěno 36 staveb, které mají každá hodnotu vyšší než 30 milionů korun. „Do konce roku se chystáme vysoutěžit ještě dalších pět staveb a příští rok chystáme tendr na 40 staveb," uvedl zástupce SŽDC Miroslav Veliš. Letos se však podle něj SŽDC potýkala s obstrukcemi firem během výběrových řízení. „Ať už účelovými dotazy při zpracovávání nabídek, také následovaly často námitky při výběru uchazečů i podání podnětu k antimonopolnímu úřadu," uvedl Veliš.
SŽDC má možnost čerpat v programovacím období EU 2014 až 2020 celkem 40 miliard z Operačního programu Doprava 2 a pro tratě zapojené do transevropské sítě další miliardy z programu CEF.
Mezi významné stavby, které by měly být spolufinancované z těchto programů, patří další úseky na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, modernizace některých úseků nákladního koridoru z Brna přes Havlíčkův Brod a Kolín do Děčína.
Dále se počítá například s modernizací tratě z Prahy do Kladna s připojením letiště, s důležitou regionální tratí Brno - Zastávka či Otrokovice - Zlín - Vizovice. Později by měly přijít na řadu například přípravy stavby tratě Brno - Přerov pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a příprava modernizace tratě Plzeň - Domažlice. Přestavovat se budou také stanice v Pardubicích a České Třebové.
(čtk)