18. dubna 2013
PRAHA (18.4.) – Nové pojetí dálniční sítě v České republice, změna při nakládání s odtaženými motorovými vozidly, ale také stanovení větší ochrany veřejně přístupných účelových komunikací před jejich znečištěním a poškozením, to vše je součástí novely zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a dílčí novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, které schválila vláda.
Zanikne kategorie rychlostních silnic a vyšší rychlostí 110 km/h na vybraných silnicích I. tříd by řidiči po dokončení bezpečnostních auditů mohli jezdit už v příštím roce. Změna spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice, jednotném označení takto vzniklé ucelené dálniční sítě dopravní značkou „Dálnice“ (se zeleným dopravním značením) a uvolnění dopravní značky „Silnice pro motorová vozidla“ pro pozemní komunikace, na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h.
Jedná se o nepřevedené stávající rychlostní silnice a nově zařazené čtyřpruhové směrově dělené silnice bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí. „Tam, kde to bude bezpečné, kde i stát investoval nemalé prostředky do nové komunikace nebo rekonstrukce stávající, tam chceme zejména kvůli plynulosti dopravy povolit až 110 km/h,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
U stávajících rychlostních silnic, kde to jejich technický stav neumožní, se počítá s jejich převedením na silnice I. třídy (se značkou „Silnice pro motorová vozidla“). Přestože nižší kategorie znamená obecně snížení nejvyšší povolené rychlosti (ze 130 na 110 km/h), v praxi bude v úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, možné jezdit rychlostí až 130 km/h také na těchto komunikacích. Ponechat na nich rychlost 130 km/h je možné pomocí dopravního značení.
Nové pojetí dálniční sítě zvýší počet dálnic na našem území o zhruba 300 kilometrů, ale zejména výrazně uspoří finanční prostředky potřebné k realizaci nových staveb, a tím i ke zkrácení konečného horizontu jejich realizace. K pilotním projektům s testovanou rychlostí 110 km/h místo původně avizované silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi dojde na silnicích I/27 v úseku z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Zdržení testování na silnici I/37 je podmíněno doplněním bezpečnostních prvků (svodidel) a s tím souvisejícím výběrovým řízením. V ostatních vytipovaných úsecích, které obstojí v bezpečnostním auditu, by se rychlost mohla na 110 km/h zvýšit v příštím roce.
Novela dále mění pravidla při nakládání s odtaženými motorovými vozidly. Nově od příštího roku bude vlastník komunikace po uplynutí doby, na kterou bylo na pozemní komunikaci zakázáno nebo omezeno stání nebo zastavení, povinen vozidlo vrátit na místo, odkud bylo odstraněno. Lhůta 7 dnů předem, kdy by o této věci měl silniční správní úřad občany informovat, zůstane zachována. Výjimkou bude neplánované omezení nebo zákaz, kde tuto lhůtu nebude nutné dodržet (havárie, státní návštěvy apod.).
Podle zákona také bude platit zákaz odstavení vraků na pozemních komunikacích a ke změně dojde i v oblasti užívání účelových a veřejně přístupných komunikací, kde obce nikoho za jejich znečištění, poškození, resp. úplného zničení podle stávající právní úpravy nemohou postihnout. Obce budou moci udělit sankci až do výše 200 tisíc korun za znečištění a poškození účelových komunikací s vozovkou, resp. poškození a znemožnění užívání takových účelových komunikací bez vozovky (např. polní cesty).
V neposlední řadě bude možné místní úpravou na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel, jejichž největší povolená hmotnost činí 12 tun a více, pokud užití této silnice není nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla nebo provozovny. Vedle toho pak díky schválení novely dojde i několika dílčím úpravám v oblasti křížení pozemních komunikací s drahami.