25. dubna 2014
BRNO (25.4.) – Železnice na jižní Moravě by se měla v programovacím období Evropské unie 2014 až 2020 dočkat léta odkládaných projektů, které cestujícím zrychlí a zpříjemní cestování. Z nejvelkorysejších projektů by měla začít stavba rychlého spojení Brno – Přerov. K optimismu je prý důvod i díky možnostem financování nejen z nástupce Operačního programu Doprava, ale i z nového fondu CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Řekl to Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty.
„Jižní Morava má výhodu, že už několik let chce totéž, bohužel jsme zatím nezačali dle těchto požadavků stavět," připustil Nejezchleb. V případě přerovské trati, kde by vlaky měly jezdit dvousetkilometrovou rychlostí na nové dvoukolejné trati, se nyní pracuje na přípravné dokumentaci. Stavba má mít tři etapy, první má být Blažovice – Nezamyslice, poté Nezamyslice – Přerov. „Nyní bychom měli mít hotovou studii proveditelnosti a v červnu by se mělo projednat, jaká varianta vedení trati bude nejlepší," řekl Nejezchleb. Začátek stavby očekává v roce 2018. Poslední etapa z Brna do Blažovic už by měla navázat na přestavovaný brněnský uzel, u něhož stále není jednotný názor na jeho polohu.
Optimistický termín přestavby brněnského uzlu je podle Nejezchleba v letech 2017 až 2022. Záleží však, do jaké míry budou aktivisté napadat řešení varianty u řeky, kterou tento měsíc podpořili brněnští radní na základě srovnávací studie. Už dávno se mělo stavět na trati Brno – Zastávka, kde je v plánu druhá kolej a elektrifikace. Kvůli aktivitě spolku Voda z Tetčic, která blokuje i několik jiných místních projektů, však soud stavbu oddálil a zatím nemá ani územní rozhodnutí. Modernizace a případné elektrifikace se dočká trať Brno – Veselí nad Moravou.
Několik menších projektů je už přichystáno tak, aby se mohlo začít stavět. „Příští rok chceme dokončit modernizaci úseků z Modřic do Brna-Horních Heršpic, v Brně ze Židenic do Maloměřic a modernizaci jedné koleje z Maloměřic do Kuřimi," uvedl Nejezchleb. Už příští rok se začne s revitalizací tratě ze Zastávky do Okříšek, po roce 2015 s částí tratě Břeclav – Znojmo. Počítá se také s projekty pro rozvoj příměstské dopravy, tedy s obnovou tratě Hrušovany u Brna – Židlochovice, kde osobní vlaky nejezdí 35 let, elektrifikací tratě Šakvice – Hustopeče a vybudováním takzvané Boskovické spojky.
Peněz je ve fondech podle Nejezchleba dostatek. „V následníkovi Operačního fondu Doprava je 1,5 až 1,8 miliardy eur (49,4 mld Kč), ve fondu CEF je jen na železnice jedna až 1,1 miliardy eur (30,2 mld Kč), ovšem pouze na letošní a dva následující roky,“ uvedl.
(čtk)