10. června 2010
GE Aviation pokračuje v investicích do výrobního a testovacího závodu v Letňanech a připravuje se na sériovou výrobu nového motoru s označením H80, který na základě původního českého motoru Walter M601 od roku 2007 společně vyvinuli čeští a američtí odborníci.
Po získání potřebných certifikátů by měl americký zákazník první motor převzít na konci letošního roku, uvedl minulý týden v Praze Paul Theofan, prezident a výkonný ředitel české divize výrobce, která od dubna nese nový název Business & General Aviation (BGA) Turboprops.
Motor H80 s výkonem 800 k na hřídeli bude používán k pohonu například menších obchodních a dopravních letounů, ale také letadel pro zemědělské a další využití. Motor se vyznačuje vyšším výkonem, nižší spotřebou a větším rozpětím provozních teplot než jeho český předchůdce Walter M601. GE Aviation na jeho vývoj získala granty české vlády v celkové výši čtyř milionů USD (asi 84 milionů Kč).
Prototyp podle Paula Theofana splnil všechna výkonová kritéria v několika opakovaných zkouškách v novém zkušebním boxu, který byl vedle galvanizační linky jednou z největších investic amerického výrobce do původních výrobních prostor někdejšího pražského závodu Walter Engines. Většinový podíl v původní české firmě s více než devadesátiletou tradicí letecké výroby GE Aviation převzal v roce 2008.
K certifikačním testům slouží prvních pět vyrobených motorů. Po získání certifikace bude motor instalován nejprve do letadla Thrush 510. „Poprvé v historii se budou výrobky jednoho z největších světových výrobců vyrábět jinde než v USA a na základě místní technologie,“ řekl v Praze ředitel koncernu General Electric pro střední Evropu Leslaw Kuzaj.
GE Aviation je dceřinou společností koncernu General Electric a předním světovým výrobcem prou-dových a turbovrtulových motorů pro civilní a vojenské letouny a dalších komponent. Loni jeho tržby dosáhly 18,7 miliardy USD.
(spa)